۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 658175
عارف، مطهری؛ هردو مقصر بودند

دو دوتای عارف و اصلاح‌طلبان همسو با او برای قمار بر سر انتخابات هیئت رئیسه مجلس و سرمایه‌گذاری عایدی آن در انتخابات پارلمانی اسفند ماه اشتباه از آب درآمد دو فراکسیون ولایی و مستقلین برنده این انتخابات شدند.

محمدرضا عارف که برای کرسی ریاست مجلس خیز برداشته بود برای سومین بار در وزن کشی  در مقابل علی لاریجانی شکست خورد، اما این بار علی مطهری را هم با خودش پایین کشید.

حالا در جبهه اصلاح‌طلبان همه شوکه و عصبانی به دنبال مقصر و پرتغال فروشی می‌گردند که عامل آنچه به قول علی مطهری نباید می‌شد اما شد!، است.

انتخابات هیئت رئیسه امسال برای اصلاح‌طلبان بسیار مهم بود زیرا انها می‌توانستند از این موقعیت برای انتخابات مهم مجلس در اسفند ماه بهره سیاسی و رسانه‌ای زیادی ببرند.

اصلاح‌طلبان در یکسال گذشته به ویژه با ناکامی‌های شدید دولت روحانی در عرصه اقتصادی و افزایش نارضایتی‌های عمومی از دولت دوازدهم و ریزش آرای روحانی تلاش کرده‌اند تا خط خود را از اعتدالیون و جریان حامی روحانی در دولت جدا کنند.

انتخابات مجلس در اسفند ماه پیش رو اولین میدان وزن کشی و ارزیابی میزان تأثیر این سیاست و راهبرد اصلاح‌طلبان است و آنها انتظار دارند با این روش بتوانند حیات خود را در حاکمیت حفظ کنند.

بنابراین عارف و به قول مطهری طیف جوانتر و بی تجربه تر فراکسیون امید گمان می‌کردند در سال آخر باید یک بار دیگر بخت خود را برای کرسی ریاست مجلس بیازمایند.

اصلاح‌طلبان کهنه کارتر و قدیمی‌تر فراکسیون امید مثل غلامرضا تاجگردون و  محمدرضا تابش می‌گویند از اول به عارف و همفکران او هشدار داده بودند که آمدنش به میدان سبب حذف مطهری خواهد شد.

آنها خود اذعان دارند که دو فراکسیون مستقلین و ولایی ولو آنکه در مورد ریاست علی لاریجانی با هم اختلافاتی داشتند اما خیز عارف و اصلاح‌طلبان برای گرفتن کرسی ریاست مجلس آنها را متحد کرد و همان معدود آرای مستقلین در سبد رأی امیدی‌ها را هم پر داد. به همین دلیل هم حالا او را مقصر دانسته و تأکید دارند که عارف باید نتیجه کارش را بپذیرد و هزینه آنرا تقبل کند. هرچند کار از کار گذشته است.

خود عارف اما مصرانه می‌خواهد تقصیر را به گردن فراکسیون مستقلین و معامله آنها با اصولگرایان و فراکسیون ولایی بیندازد. گو اینکه مستقلین تعهد اخلاقی و عرفی و توافق از پیش نوشته داشته‌اند که با او و امیدی‌ها همراهی کنند، ولی خیانت کرده‌اند!.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان عصبانیت و سرخوردگی‌اش را همانروز در جلسه این شورا نمایان کرد و گفت:در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از افراد فرصت طلب و کسانی که می‌خواهند از اعتبار جریان اصلاح طلب سو استفاده کنند جدا کنیم.

وی افزود فراکسیون امید برای حفظ هویت خود و انجام رسالت جریانی به صورت مستقل در انتخابات هیأت رئیسه ورود کرد و تلاش شد با شفافیت و به دور از برخی روابط غیر شفاف اصالت گفتمانی خود را در درون مجلس به عینه نشان دهیم.

در مقابل اما غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران اما با کنایه به نقش محمدرضا عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید مجلس در از دست رفتن یکی از صندلی‌های هیئت رئیسه برای اصلاح‌طلبان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «به همّت آقای عارف ودوستانشون آقای مطهری از نایب رئیسی مجلس حذف شد.»

علی مطهری اما دست طیف عارف را در فراکسیون امید رو کرده و بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات هیئت رئیسه مجلس و حذف شدنش گفته است که افراد باتجربه تر فراکسیون میدانستند که با نامزدی عارف دو فراکسیون دیگر متحد می‌شوند و توافق می‌کنند که به ازای رأی ولایی‌ها به آقای لاریجانی، مستقلها نیز به کاندیداهای نایب رئیسی آنها رأی بدهند و در نتیجه خطر از دست رفتن برخی کرسی‌های فراکسیون امید در هیئت رئیسه وجود دارد. اما استدلال عارف و همفکرانش این بوده که باید به جامعه پیام بدهیم که این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد هرچند رأی نیاورد، آنگاه اعلام می‌کنیم که تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم پس انتظار بیش از حد نداشته باشید و این پیام در واقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود.

دقیقا همین استدلال را جلال میرزایی رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید نیز به روزنامه سازندگی گفته و تأکید کرده است: « در رقابت به هرحال یک نفر می برد و یک نفر می بازد. مردم حالا فهمیده‌اند که فراکسیون امید در اکثریت نیست و کف رای ما همان تعداد آرای عارف و سقف رای ما هم با اضافه شدن چند رأی مستقلین رأی آقای مطهری است. این اندازه ما است. بر این اساس می‌شود عملکرد ما را ارزیابی کرد.»  

علی مطهری اما گفته: البته این سؤال باتجربه‌ها از جوانترها که اگر پیام ضعف به جامعه بدهیم چه فایده‌ای دارد، هرگز پاسخ داده نشد.

عارف قماری کرد که هم خودش باخت، هم فراکسیون امید و هم علی مطهری. شاید جوانترهای فراکسیون امید به تعبیر مطهری حرجی نباشد که گمان می‌کردند عارف ممکن است رأی اورد، اما اینکه عارف خود گمان می‌کرده ممکن است در سال آخر، سالی که قرار است انتخابات مجلس یازدهم برگزار شود می‌تواند به فرد خبره و ورزیده‌ای در عالم سیاست همچون علی لاریجانی و اکثریت اصولگرایان غلبه کند جای سوال دارد.

توقع عارف و اصلاح‌طلبان(حداقل بخشی از آنها) برای اینکه فراکسیون مستقلین بر سر لاریجانی با ولایی‌ها وارد تعامل و ائتلاف نشود هم چندان قابل هضم نیست.

به گفته جلال میرزایی حداقل وزن اصلاح‌طلبان در این انتخابات مشخص شد. مسعود پزشکیان به واسطه پایگاه اجتمای و قومیتی خود توانست دوباره به کرسی نایب رئیسی مجلس برسد. علی مطهری اما رأیش همان بود که روز یکشنبه بدست آورد.

نباید و نمی‌توان انکار کرد که عملکرد و مواضع او در دو سه سال گذشته نه فقط باعث ریزش آرای او در میان مستقلین که در میان اصلاح‌طلبان هم شد. مطهری در این شکست همان قدر نقش داشت که عارف  و دیگر اصلاح طلبان نقش داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    1 1
    بنابراین علی مطهری الان فقط نماینده تهران هست وباید درحد وقواره تهران اظهارنظرکند نه درتمام امورربط وبی ربط(بای بای دوم در 2اسفند)
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    1 1
    فعلا تا دوم اسفند جای برای نشستن تو مجلس دارندوای به روزی که ملت در 2اسفند همه این غرب زدگان را از خانه خودبیرون برانند.