«ریکشا» همان سه‌چرخه‌ای است که مردم فقیر هند و پاکستان از آن به عنوان وسیله‌ای برای امرار معاش استفاده می‌کنند.

عطش اردوزبان‌ها برای دریافت فرکانس‌های مذهبی


تکتم حیدریان/

«ریکشا» همان سه‌چرخه‌ای است که مردم فقیر هند و پاکستان از آن به عنوان وسیله‌ای برای امرار معاش استفاده می‌کنند. عشق و ارادت به ساحت علی بن موسی الرضا(ع) اما سبب می‌شود تا خیلی‌ از آن‌ها از خرید آن بگذرند تا بتوانند با هزینه آن، راهی مشهد مقدس شوند. برکات این سفر از نگاه آن‌ها سبب می‌شود تا چندین برابر آن را به دست بیاورند.

نزدیک به یک میلیارد اردوزبان در این پهنه خاکی زندگی می‌کنند که بیشتر در هند و پاکستان یا همان شبه‌قاره هند ساکن هستند و بسیاری دیگر نیز با مهاجرت و دریافت تابعیت، ساکن کشورهای مختلف دنیا شده‌اند. خیل ارادتمندان حضرت رضا(ع) در میان اردوزبانان سبب شده تا شبکه اردوزبان امام رضا(ع) از چندی پیش راه‌اندازی شود. این شبکه ذیل «مؤسسه رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی» با مشارکت کانال اردو «شبکه جهانی سحر» صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار از طریق فرکانس‌های ماهواره‌ای و همچنین در بستر اینترنت میهمان خانه‌های هزاران مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) از بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) شد.

«ماه خدا، راه رضا» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که در سحرهای ماه مبارک رمضان از ساعت 2:45 تا 4 بامداد به صورت زنده و مستقیم روی آنتن شبکه‌های «امام رضا(ع)» و «سحر» به زبان اردو می‌رود.

طب اسلامی یکی از بخش‌های ثابت این برنامه است که با حضور «حجت‌الاسلام جان علی‌شاه کاظمی» روی آنتن می‌رود. سخنرانی دکتر «سیدمحمدعباس نقوی» خطیب حرم مطهر رضوی و حضور بسیاری از میهمانان دیگر چون استادان و محققان گرمابخش این محفل سحرگاهی است.

تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی توسط جان علی‌شاه کاظمی، بیان داستان‌هایی ازحضرت رضا(ع)، پخش صلوات خاصه و گزارش‌هایی از زائران اردوزبان از دیگر بخش‌های این برنامه 75 دقیقه‌ای است.

انگار دنیا را به آن‌ها داده‌ایم

سیدحسام‌الدین مهاجری، تهیه‌کننده توانمند کانال اردو شبکه جهانی سحر، یکی از خادمان رسانه‌ای حضرت رضا(ع) است که این روزها توفیق یافته در میان خیل خادمان به انعکاس تصاویر بارگاه منور رضوی بپردازد. او که به زبان‌های انگلیسی، اردو، فارسی، ترکی استانبولی و آذری مسلط است انگار بیش از همه با فرهنگ اردوزبان‌ها آشناست. می‌گوید: 21 سال در شبه‌قاره هند و پاکستان زندگی کرده‌ام و از میزان ارادت اردوزبان‌ها به حضرت رضا(ع) مطلعم. از اینکه این روزها در جوار علی بن موسی الرضا(ع) برای اردوزبان‌ها برنامه می‌سازم بسیار خرسندم و اصلاً زمانی که برای آن‌ها کار می‌کنم خیر و برکت را در زندگی‌ام احساس می‌کنم چرا که می‌دانم با نشان دادن قابی از حرم مطهر رضوی انگار دنیا را به آن‌ها هدیه داده‌ایم.

او ادامه می‌دهد: روزانه صدها پیام از هند، پاکستان و سراسر دنیا دریافت می‌کنیم که حاکی از رضایت و خرسندی این گروه از مسلمانان است که همواره عاجزانه التماس دعا دارند و چه خدمتی از این بالاتر که اسباب اتصال و زیارت از راه دور را برای عده‌ای مشتاق و ارادتمند فراهم کنیم.

مهاجری از تلاش آستان قدس رضوی می‌گوید که امسال برای نخستین بار در ماه مبارک رمضان ارتباط اردوزبان‌ها را فراهم آورده است و همچنین از اختصاص رواق کوثر در صحن جامع رضوی با برنامه‌های ویژه و مختص این افراد که با برنامه‌ریزی در دو نوبت صبح و شب فعالیت می‌کنند. می‌گوید: برنامه زنده تلویزیونی ما با اختصاص هفت دوربین پشتیبانی می‌شود و کارگردان، صدابردار و عوامل فنی همه از شبکه امام رضا(ع) هستند که با همکاری بسیار خوب آن‌ها از نظر کمی و کیفی برنامه هر سحرگاه به طور همزمان از دو شبکه امام رضا(ع) و کانال اردو شبکه جهانی سحر روی آنتن می‌رود و بازپخش آن از شبکه سحر همه روزه پیش از اذان ظهر به افق تهران است.

مصاحبه‌های جسورانه و مملو از تبعات

گفت‌وگوهای این برنامه بیشتر با اهل سنتی است که از پاکستان به مشهدالرضا مشرف شده‌اند؛ از مسلمانی لاهوری گرفته که با وجود بغض تکفیری‌ها نسبت به زیارت ائمه اطهار(ع) دخترش را دخیل پنجره فولاد حضرت می‌کند؛ تا مدیری ارشد از دفتر نخست‌وزیری پاکستان که پس از مطالعات فراوان مذهب تشیع را نزدیک‌ترین مذهب به قرآن کریم می‌یابد.

گفت‌وگوهای جسورانه این افراد که می‌تواند با تبعات فراوانی پس از برگشت به وطن همراه باشد، از بخش‌های جذاب این برنامه است.

«حمیدرضا قربانی» مدیر کانال اردو شبکه جهانی سحر و از دیگر خادمان رسانه‌ای این روزهای بارگاه منور رضوی است. او که همواره با تلاش و پیگیری‌های مداوم سوژه‌های ناب این برنامه را معرفی می‌کند، از شهر «جنگ» می‌گوید. شهری در پنجاب پاکستان که مقر اصلی فعالیت «سپاه صحابه» است که فعالیت اصلی آن‌ها مبارزه با تشیع است. قربانی از تشرف گروهی از این شهر می‌گوید که بی‌پروا در مقابل دوربین ظاهر می‌شوند و در رد فعالیت‌های ضدوحدت مسلمانان سخن می‌گویند و چه بسا پس از بازگشت جانشان هم در خطر باشد.

تصور عشق و ارادت بی‌نظیر مسلمانان به ساحت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و زیارت آن‌ها با همه سختی‌ها و گرفتاری‌ها، اگر چه ممکن است در باور خیلی‌ها نگنجد اما در باور خادمان رسانه‌ای آستان امام رئوف که همه روزه با سیل پیام‌های اردوزبانان جانی تازه می‌گیرند، حک شده است. 

محفل سحرگاهی‌ این عاشقان و ارادتمندان، در جوار علی بن موسی الرضا(ع) همواره گرم است تا محفل مسلمانان را گرد فرکانس شبکه امام رضا(ع) گرم نگاه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.