قدس گره ترافیکی، معطلی و کلافگی سال‌هاست که بخشی از زندگی در کلانشهرهای کشور شده و مشهد هم از این قاعده مستثنا نیست و برخی نقاط آن از سال‌های گذشته با این مشکل مواجه است.

پل کابلی هم شلوغی میدان امام حسین  را درمان نکرد

 بدون مقدمه چینی، در ادامه گزارشی از وضعیت ترافیکی محدوده میدان امام حسین(ع) مشهد ارائه می‌دهیم زیرا در سال‌های اخیر به عنوان یکی از نقاط پرچالش برای رانندگان مشهدی و مسافران این شهر بوده و هست.

  پلی برای سال‌های آینده

از اواسط دهه ۸۰ گلایه‌های شهروندان از گره ترافیکی میدان امام حسین(ع) مدام در حال افزایش بود و مدیران شهری را مورد انتقاد قرار می‌دادند که چرا فکری به حال اتلاف وقت و هزینه‌های ناشی از معطلی‌های غیر معمول در ترافیک این محدوده نمی‌کنند.

از سوی دیگر متولیان ترافیکی هم به دنبال چاره‌اندیشی این موضوع بودند و سرانجام پس از طی مراحل مطالعاتی و طراحی، مقرر شد تقاطع غیر همسطح ویژه‌ای در این محل ایجاد شود که بنا به ادعای مدیران وقت شهرداری یکی از چهار پل کابلی ایران ساخته خواهد شد و به لحاظ فنی و شیوه اجرا پروژه‌ای خاص در کشور و حتی دنیا محسوب می‌شود.

با تمام این اوصاف و در حالی که عامه مردم تصور می‌کردند پل در طول بزرگراه و به صورت شرقی غربی ساخته خواهد شد، این پل ویژه در عرض بزرگراه و به صورت شمالی جنوبی نصب شد که همان موقع هم بسیاری معتقد بودند نمی‌تواند کمک قابل توجهی به رفع مشکلات ترافیکی بزرگراه کند. اما مدیرعامل وقت سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری آن زمان مدعی شد این پل برای سال‌های آینده و افق سال ۱۴۰۵  ساخته شده که آن زمان خواهد توانست تأثیر بسزایی در ترافیک منطقه داشته باشد.

  مشکلات حاشیه‌ای

با تمام این اوصاف، آبان ماه سال ۹۱ این پروژه خاص به بهره‌برداری رسید اما از همان روز نخست مانند پل میدان بار نوغان درگیر حواشی ریز و درشت شد که مهم‌ترین آن مسئله تحصیل حریم برای کنار گذرها بود. هر چند با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بار ترافیکی میدان در مسیر جنوب به شمال و بالعکس در مسیر هم سطح کاسته شده بود و از مسیر روگذر عبور می‌کرد اما باز هم حجم ترافیکی که از بزرگراه وارد کنارگذر پل به سمت شمال می‌شد بسیار بیشتر از گنجایش معبر بود و باز هم گره ترافیکی میهمان همیشگی این نقطه بود که البته هنوز هم هست.

 مشکلات ۷ ساله

با گذشت ماه‌ها و سال‌ها نه تنها اوضاع این محل به لحاظ ترافیکی بهتر نشد که با توجه به افزایش روزانه تعداد خودروها در مشهد مانند نقاط دیگر شهر این نقطه هم بیشتر درگیر معضلات ترافیکی شد. این روزها که بیش از هفت سال از بهره‌برداری این پل می‌گذرد در بیشتر ساعات روزهای عادی و به طور خاص روزهای پایانی هفته بی‌تردید اطراف پل امام حسین به یکی از معابر پرترافیک شهر تبدیل می‌شود.

 درد دل‌های عابران و اهالی

سکنه اطراف این محدوده از ناهنجاری‌های صوتی و معضلات حاشیه‌ای ترافیک این معبر همواره گلایه دارند و از مدیران شهری می‌خواهند چاره‌اندیشی کنند.

برخی از رانندگان تاکسی‌های درون شهری و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در روزهای پرترافیک از بردن مسافر به این محدوده خودداری می‌کنند ومعتقدند هر بار رفت و برگشت به این محل چند ساعت از وقتشان را تلف می‌کند. تعدادی از ساکنان محله مهر مادر و بلوار بهمن هم با ابراز گلایه از شلوغی کلافه کننده این معبر در ساعات اوج ترافیک می‌گویند: برای پرهیز از معطلی زیاد در میدان امام حسین مجبوریم در اکثر موارد راه دیگری را در محدوده شهرک قدس به سمت بلوار بهمن انتخاب کنیم که متأسفانه مسیر خوبی نیست و به دلیل کم عرض بودن مسیر آنجا هم پر ترافیک می‌شود.

یک راننده مسافرکش هم می‌گوید: متأسفانه عرض کنار گذر پل هیچ تناسبی با تعداد خودروهای عبوری از این مسیر ندارد چرا که روزانه چندین هزار خودرو از این محل عبور می‌کنند که به شهرک‌های اطراف، روستاهای جاده کلات و خود شهر کلات می‌روند.

وی ادامه می‌دهد : با توجه به این تعداد خودرو که از محل تردد می‌کنند باید عرض مسیر برای عبور چند خودرو مناسب باشد در حالی که هم‌اکنون دو دستگاه خودرو به سختی در کنار هم حرکت می‌کنند. شهروند دیگری می‌گوید: متأسفانه علاوه بر کم عرض بودن مسیر، توقف‌های برخی از رانندگان هم مشکل ترافیکی این مسیر را تشدید می‌کند و لازم است پلیس راهور حضور مستمری در این محل داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.