کرمانشاه- با وجود اینکه افزون بر ۱۷ ماه از زلزله ویرانگر کرمانشاه گذشته است اما هنوز هم با وجود کانکس های رنگارنگ و برخی چادر ها زندگی در این شهر خیلی عادی به نظر نمی رسد.

خداحافظی با زندگی در کانکس/کرمانشاه سر و سامان می گیرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: شامگاه ۲۱ آبان سال ۹۶ بود که به یکباره زمین رخ در هم کشید و در عرض چندین ثانیه لرزش ضمن اینکه جان ۶۲۰ تن از هموطنان ما را گرفت موجب مصدومیت ۱۲ هزار و ۳۸۶ نفر و نیز خانه خرابی هزاران تن از مردمان دیار کرمانشاه شد.

زمین لرزه هفت و سه دهم ریشتری ۲۱ آبان در غرب کرمانشاه به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد.

براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۲۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق آسیب کلی و جزئی دید و طبق اعلام هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال به زیرساخت های استان خسارت زد.

حال و هوای کرمانشاه

تعداد بیش از اندازه کانکس ها که هنوز در بسیاری از کوچه و پس کوچه ها برپاست و زندگی در آن جریان دارد چنین به ذهن متبادر می کند که خانواده ها هنوز موفق به مهیا سازی سرپناهی مطمئن برای خود نشدند.

بسیاری از ساختمان های جدید که در حال حاضر در برابر بناهای تخریب شده قد علم کرده اند به دلیل گرانی مصالح ساختمانی نیمه تمام مانده اند و هنوز بسیاری از مستاجران نیز امیدوارند که دولت زمینی برای احداث خانه به آنها واگذار کند.

البته برخی از خانوده ها از جمله خانواده های تحت پوشش کمیته امداد ظاهرا از اقبال بلندتری برخوردار بوده و توانسته اند با حمایت دولت سرپناهی هر چند کوچک اما مطمئن دست و پا کنند.

جمع آوری کانکس ها

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال که چه تعداد کانکس در سطح شهر برپاست  و دلیل آن چیست اظهار می کند: عمده کانکس‌های باقی مانده در سطح شهر مربوط به مستأجران و یا خانوارهایی است که قصد دارند منزل تخریب شده خود را به صورت چندطبقه بازسازی کنند.

 جلیل بالایی با بیان اینکه هنوز تعداد ۶۵۰۰ کانکس در مناطق زلزله زده کرمانشاه مستقر است ادامه می دهد: بر اساس اعلام بنیاد مسکن کار بازسازی مناطق زلزله زده استان تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید و لذا بر این اساس نهایت زمانی که مردم می‌توانند در این کانکس‌ها بمانند، تا پایان سال ۹۸ است.

وی با اشاره به این موضوع که  از اوایل امسال مقرر شد جمع آوری کانکس خانوارهایی که کار بازسازی و یا تعمیر منازل آنها بر اساس تأیید بنیاد مسکن به اتمام رسیده، آغاز شود اذعان می کند: فرمانداران موظف هستند با جدیت نسبت به جمع‌آوری کانکس‌ها از معابر شهری اقدام کنند تا مناطق زلزله زده هرچه زودتر چهره آرام خود را بازیابد.

اجباری در کار نیست

وی با این توضیح که البته به هیچ خانواری که منزل آنها بازسازی نشده فشاری وارد نخواهد شد یادآور می شود: حتی اگر خانوارها نیازی غیر از نیاز تجاری و خدماتی به کانکس داشته باشند می‌توانند کانکس را در محدوده منزل مسکونی خود مستقر کنند.

قرار نیست کانکس و چادرها از مردم پس گرفته شود و اگر حیاط منازل آن‌ها جا داشته باشد می‌توانند کانکس‌ها را با خود ببرندبالایی عنوان می کند: در همین راستا قرار نیست کانکس و چادرها از مردم پس گرفته شود و اگر حیاط منازل آن‌ها جا داشته باشد می‌توانند کانکس‌ها را با خود ببرند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه البته تاکید می کند: اگر در این مدت خانوارهایی که خانه آن‌ها بازسازی شده حاضر به ترک کانکس‌ها نباشند، ارائه خدمات رایگان آب، برق و گاز برای آن‌ها قطع خواهد شد.

وی اظهار می کند: بعد از جمع‌آوری کانکس‌ها در مناطق شهری با همکاری شهرداری کارهای زیباسازی فضای شهری و محوطه سازی انجام خواهد شد تا شهر به چهره عادی خود برگردد.

وی هم چنین با بیان اینکه در روستاها نیز تقریباً ۱۰۰ درصد کار بازسازی انجام شده و کانکس‌های روستاها نیز با هماهنگی دهیاری و شورای روستا جمع خواهد شد ادامه می دهد:  مردم روستاها هم می‌توانند در صورت نیاز کانکس را در محیط شخصی خانه خود مستقر کنند، اما کانکس‌ها باید از معابر عمومی روستاها نیز جمع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.