عبدالحمید قدیریان معتقد است مسئله ما بر سر هنر نیست بلکه ما در ارائه مفهوم مشکل داریم به دلیل اینکه مفاهیم به درستی در جامعه تزریق نمی‌شود و خوراک فکری برای هنرمند وجود ندارد که بتواند روی آن کار کند؛ بنابراین من فکر می‌کنم مشکل ما در اصل هنر نیست بلکه مشکل اصلی ما در ارائه مفاهیم و تزریق تفکر به هنرمند است.

یکی از مقاطع پرشکوه دین را به تصویر کشیدم/ هنرمند برای خلق اثر دینی خوراک فکری ندارد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، عبدالحمید قدیریان از سال ۱۳۶۰ به عنوان نقاش فعالیت حرفه ای خود را آغاز و پس از آن در سال ۱۳۶۵ فعالیت سینمایی را با فیلم سینمایی «گذرگاه» به عنوان گریمور ادامه داد. قدیریان در سال ۱۳۶۶ با فیلم سینمایی «هراس» در عرصه طراحی صحنه و لباس مشغول به کار شد و آثار متعددی را تا به امروز طراحی کرده است. وی در طول فعالیت‌های خود موفق به اخذ جوایز متعددی از جشنواره های مختلف شده است. همچنین در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی نقاشی شرکت کرده و دو نمایشگاه انفرادی نقاشی و مجسمه برگزار کرده است. این هنرمند بنام روز گذشته نیز طی مراسمی در حوزه هنری از تابلوی «شب قدر» که برگرفته از مجموعه «همپای نور» است، رونمایی کرد.

وی درباره خلق تابلوی نقاشی «شب قدر» اظهار کرد: من یک مجموعه به نام «همپای نور» دارم که این تابلو یکی از آثار آن مجموعه است که به مناسبت شب قدر آن را خارج از نوبت به نمایش گذاشته‌ام. تابلو «شب قدر» یکی از آثاری است که در این مجموعه تولید شده است. این اثر تازه ‌ترین کاری است که با این موضوع در سال 98 کشیده‌ام. رویکرد اصلی این مجموعه هنری حضور نور در زندگی است. این روزها هم مشغول کار روی آن هستم و اگر گالری مناسبی پیدا کنم علاقمندم این مجموعه را به مناسبت ایام محرم و عاشورا به نمایش درآورم.

شب قدر اتاق فرماندهی خداوند است

قدیریان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد با اینکه موضوع تابلو شب قدر است اما نوید یک فرج را می دهد، شما دنبال چه مفهوم و انگاره ذهنی در این نقاشی بوده‌اید، گفت: هرساله شب قدر برای همه انسان ها نوید یک فرج است. از آنجایی که ما توجه لازم را به شب قدر نداریم بنابراین بهره کمی هم از آن می بریم. به نظرم یکی از مشکلاتی که ما در مباحث دینی با آن مواجهیم این است که بسیار قانع هستیم و به کمترین برکات دینی اکتفا کرده، از شب قدر تنها برای آرامش دل و بخشش گناهان استفاده می‌کنیم در صورتی که شب قدر، شبی است که می توانیم با ارتباط با خداوند و اهل بیت(ع) به آن متصل شویم و به آن همچون یک اتاق فرماندهی نگاه کنیم.

وی در ادامه افزود: وجود شب قدر به معنای برنامه دقیق خداوند برای دنیا و آخرت مردمی است. به بیانی دیگر در این شب بر اساس یک دورنمای دقیق، خداوند به حساب و کتاب می‌پردازد و شب قدر را به عنوان اتاق برنامه‌ریزی خود به کار می‌گیرد. باید از خدا بخواهیم تمام مشکلات جامعه و جهان را اصلاح کند و مؤمنین اگر این گونه با خداوند ارتباط بگیرند در واقع با نور خداوند مباحث جهانی را کنترل می کنند و به سمت اسلام می برند. ضمن اینکه تا آنجا که ممکن است باید در مباحث دینی نگاه حداکثری پیدا کنیم و از این قناعتی که دچار آن شده‌ایم بیرون بیاییم.

قدیریان گفت: آینده بر مدار دین خواهد گشت و متعلق به صالحان است و من تلاش کردم به عنوان نقاش و از طریق یک هنر پیشرو لحظات و مقاطع پرشکوهی که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم را یادآوری کنم و از همه مؤمنان دعوت می‌کنم یک بازنگری در برداشت های دینی خودشان کنند و دین را از حالت انفرادی به کاربردی تبدیل کنند که بتوانند از آن بهتر استفاده کنند.

مشکل از ارائه مفاهیم است نه هنر

این نقاش در پاسخ به این پرسش که هنرمندان ما چقدر از ظرفیت هنرهای دینی برای ارائه مفاهیم و مضامین مذهبی بهره می‌برند، گفت: به نظرم ما مشکلی بر سر هنر نداریم، مشکل ما نشأت گرفته از مفاهیم است؛ به دلیل اینکه مفاهیم به درستی در جامعه تزریق نمی‌شود و بزرگان همچنان در معارفی که متعلق به دوران پیش از انقلاب بوده است مانده‌اند و بر همان اساس بحث هایشان را ادامه می‌دهند و شاهد نگاه جدید و نوآورانه ای در مباحث دینی نیستیم، در حالی که بطن‌های جدیدی در دین و قرآن وجود دارد که متأسفانه هنوز به آن پرداخته نشده است، بنابراین خوراک فکری برای هنرمند وجود ندارد که بتواند روی آن کار کند. بنابراین من فکر می‌کنم مشکل ما در اصل هنر نیست بلکه مشکل اصلی ما در ارائه مفاهیم و تزریق تفکر به هنرمند است.

در مباحث تصاویر دینی و معارفی بسیار ضعیف هستیم

این هنرمند در ادامه سخنان خود به تابلوی «شب قدر» اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه ما در مباحث تصاویر دینی و معارفی بسیار ضعیف هستیم. با اینکه بسیار کار سختی است اما باید در این مسیر گام برداریم تا یک تصویر شاخص برای افزایش سرعت رشد معرفتی جامعه خود به نمایش بگذاریم. با توجه به این نگاه، من تابلوی «شب قدر» را یک اثر پژوهشی می‌دانم. این اثر نمونه اول این روند پژوهشی در راستای دریافت معرفت به نورانیت است.

قدیریان ادامه داد: این تابلو به نوعی تلنگر و یادآوری اهمیت شب قدر است که امور به وسیله نور مقدس به سوی زمین نازل می‌شود. این نور از حضرت زهرا (س) آغاز می‌شود و به کمک فرشتگان، صالحین و شهدا به دست امام زمان(عج) می‌رسد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این تابلو می‌توانند از ۷ تا ۳۰ خرداد ماه، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ به نگاه خانه حوزه هنری مراجعه کنند.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.