خراسان شمالی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، یکی از برنامه‌های مهم روستاهای هدف گردشگری را ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی برشمرد و افزود: «این مهم در سال جاری در تعدادی از روستاهای هدف گردشگری استان محقق می‌شود.

راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی در روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه، اظهار داشت: بازارچه های محلی صنایع دستی در روستاهای هدف گردشگری روئین، درکش و اسفیدان با هدف رونق تولید صنایع دستی و اقتصاد محلی و نیز توسعه گردشگری راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه ایجاد و راه اندازی کارگاه های بزرگ و بازارچه دائمی صنایع دستی از دیگر برنامه های این حوزه برای سال جاری است، افزود: قصد داریم با برگزاری هفته های فرهنگی، برپایی و حضور در نمایشگاه های سراسری صنایع دستی، بیش از پیش تولیدات صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان را معرفی کنیم.

وی با اشاره به انتخاب بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی در سال گذشته، از برگزاری جشن این انتخاب خبر داد و تصریح کرد: پیگیر ثبت روستای روئین به عنوان روستای جهانی صنایع دستی در حوزه چادرشب بافی هستیم.

وی کسب ۱۰ عنوان نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، همایش فعالان صنایع دستی و تجلیل از برگزیدگان، برندسازی ۵ رشته و برگزاری اکسپوی صنایع دستی را از جمله برنامه های پیش بینی شده این حوزه برای سال ۹۸ برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: سال گذشته ۵۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال تسهیلات صنایع دستی از سوی پست بانک، صندوق کارآفرینی امید، توسعه و تعاون، بانک ملت و بانک سپه پرداخت و برای ۵۷۰ نفر ایجاد اشتغال شد.

یزدان پناه عنوان کرد: همچنین طی این مدت،  ۴۴۱  نفر در دوره های صنایع دستی از جمله در رشته های گلیم، سوزن دوزی، معرق، سراجی، پارچه بافی، بافتنی سنتی، نساجی و جاجیم بافی آموزش دیدند و ۴۲۵  فقره گواهینامه صنایع دستی نیز به هنر آموختگان اعطا شد.

وی افزود: صدور و تمدید ۵۵۹ فقره مجوز پروانه تولید انفرادی، ۱۰ فقره جواز تأسیس کارگاهی، ۴۲۹ فقره کارت شناسایی صنعتگری و ۳۰۷ فقره صدور مجوز اشتغال خانگی از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.

وی با اشاره به راه اندازی ۶ مرکز آموزشی سیار صنایع دستی در سال ۹۷، اظهار داشت: در حال حاضر صنعتگران و هنرمندان استان در ۶۰ رشته صنایع دستی فعالیت دارند و یک هزار و ۲۵۰ کارگاه و ۴۶ فروشگاه صنایع دستی در استان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از صادرات ۱۲ میلیارد ریالی صنایع دستی در سال گذشته خبر داد و گفت: تولیدات صنایع دستی استان از جمله سفال و سرامیک، دست بافته های داری و پارچه بوده که به کشورهای چین، لهستان، ترکیه، ایتالیا و سوئد صادر شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.