قزوین_ خبر و شایعات انتقال پسماندهای پتروشیمی به قزوین، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شد که انتشار این خبر واکنش های مسئولان استانی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

 انتقال پسماندهای پتروشیمی به قزوین شایعه یا واقعیت؟

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، چندی پیش و در روزهای گذشته خبری در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر انتقال شبهه‌ برانگیز «زباله‌های خطرناک کلره پتروشیمی» از واحدهای پتروشیمی استان خوزستان به دو استان قزوین و گیلان با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز سالجاری توسط "شرکت بلیش"  واقع در این دو استان منتشر شد.

این خبر از شبکه خبر صدا و سیما هم به این شکل منعکس شد که سازمان حفاظت محیط زیست برای انتقال یک هزار و ۷۰۰ تن زباله های پتروشیمی خوزستان به ۲ استان قزوین و گیلان مجوز صادر کرده است تا این زباله ها در این ۲ استان بازیافت شوند که در این خبر «علی مریدی» مدیرکل آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست هم با اشاره به خطرناک بودن این پسماندها، صحت این خبر و انتقال این پسماندها به استان های شمالی را رد نکرد.

انتشار این خبر نگرانی فعلان محیط زیستی قزوین را موجب شد که عکس العمل هایی را به همراه داشت.

در پی انتشار این خبر، معاون خدمات مدیریت شهری شهرداری قزوین به عنوان متولی حوزه پسماند و مجتمع دفن و بازیافت محمدآباد از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر قزوین نیز از عدم صدور مجوز در این خصوص توسط دستگاه‌های ذیصلاح خبر داد و تکذبیه از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین نیز برای انتقال چنین پسماندهایی به این استان  عنوان شد.

داود محمدی رئیس کمسیون اصل ۹۰ مجلس و نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در انتشار این خبر نیز واکنش نشان داد و بر برخورد قاطع در صورت صحت و سقم این خبر تاکید کرد.

واکنش محمدی به خبر منتشر شده در خصوص انتقال پسماندهای پتروشیمی به قزوین بدون تائید و یا تکذیب این خبر بود که به استفاده از ظرفیت های قانونی برای مقابله با این تصمیمات غیرکارشناسی تاکید کرده بود.

خبر انتشار انتقال شبهه‌ برانگیز «زباله‌های خطرناک کلره پتروشیمی» از واحدهای پتروشیمی استان خوزستان به دو استان قزوین و گیلان در فضای شورای اسلامی شهر نیز پیچید و محفل گرم و گفتگو و واکنش های اعضای شورای شهر شد.

بدون شک امروزه قدرت فضای مجازی برکسی پوشیده نیست و این خبر در فضای مجازی و واکنش های شورای شهر شد.

«خبر انتقال زباله های صنعتی پتروشیمی به قزوین صحت ندارد؛ هیچ مجوزی برای این انتقال صادر نشده و نخواهد شد؛ در سال گذشته شورای اسلامی شهر قزوین با ورود غیر مجاز پسماندهای صنعتی و تخلیه آن در اطراف شهر برخوردی قاطع داشت و تلاش شد تا جلوی اینکار برای همیشه گرفته شود.»، این پیامی بود که سیده منیره قوامی سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین در شبکه های مجازی منتشر کرد و عکس العمل نشان داد.

فضای مجازی بار دیگر قدرتش را در انتشار این خبر نشان داد؛ آنجا که مهدیه قافله باشی عضو دیگر شورای اسلامی شهر قزوین با انتشار پیامی و ابراز نگرانی از انتشار خبر صدور مجوز انتقال یک هزار و ۷۰۰ تن زباله پتروشیمی خوزستان به قزوین اظهار کرد: خبر را از مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین پیگیری کردم و گفت: تاکنون مجوزی برای پذیرش پسماند صنعتی و پتروشیمی در مجتمع سایت پردازش محمدآباد صادر نشده است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین هم در جلسه علنی اخیر شورای اسلامی شهر قزوین در واکنش به این خبر، با تکذیب این موضوع اظهار کرد: با پیگیری‌های مدیر کل محیط زیست استان قزوین و مسئولان سایت پسماند محمدآباد مشخص شد که چنین اتفاقی در استان رخ نداده است و مجوزی هم صادر نشده است.

اظهارنظرهای مختلفی در خصوص خبر در انتقال شبهه‌ برانگیز «زباله‌های خطرناک کلره پتروشیمی» از واحدهای پتروشیمی استان خوزستان به دو استان قزوین و گیلان با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز سالجاری توسط "شرکت بلیش"  واقع در این دو استان از سوی برخی از مسئولان استانی و شهری در هاله ای از ابهام از صحت و سقم آن بیان شد.

خبرنگار قدس آنلاین برای بررسی صحت و سقم این خبر گفتگویی را با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ترتیب داد.

حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: انتقال این پسماندها برای بازیافت به شرکت بیلیش در استان قزوین تکذیب می شود و در سال جاری و سال گذشته هیچ گونه مجوزی برای انتقال و بازیافت پسماندهای کلره به شرکت بیلیش در استان قزوین صادر نشده است و هر گونه نقل و انتقالات این گونه پسماندها منوط به بررسی های کارشناسی و موافقت ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های مبدا و مقصد است.

وی همچنین بیان کرد: لذا صدور مجوز برای انتقال پسماندهای کلره به شرکت بیلیش در استان قزوین از اساس تکذیب می شود.

به گزارش قدس، استان قزوین با دارا بودن ظرفیت های صنعتی و کشاورزی نقش مهمی را در تولیدات دارد و البته دارا بودن این ظرفیت ها و استفاده از آن، همواره مشکلاتی همچون آلودگی زیست محیطی و ایجاد زباله را می تواند پدید آورد؛ وجود سایت هایی از جمه سایت محمدآباد بخشی از این مشکلات را حل می کند اما باید در نظرگرفت که ورود زباله های سایر استان ها به استانی همچون قزوین با دارا بودن ظرفیت های صنعتی و تولید پسماند، می تواند مشکلات وسیع تری را برای استان به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.