شهرکرد-واحد های تولیدی کننده گز و شیرینی که تا دیروز دغدغه پسته و گرانی آن را داشتند حالا دغدغه شکر هم به نگرانی های آن ها افزوده است.

کمبود شکر کام تولید کنندگان شیرینی را تلخ کرد

قدس انلاین-گروه استان ها: به‌طور حتم گز بلداجی استان چهارمحال و بختیاری در بسیاری از شهرهای کشور به‌عنوان برند مطرح‌شده و ذائقه بسیاری از ایرانیان را در مناسبت‌های مختلف شیرین کرده است.

این نام در اصل نام شهری در استان چهارمحال و بختیاری است که بیشتر از ۸۰ کارگاه گز سازی در آن مشغول به تولید این محصول هستند.

تولید گز به عنوان یکی از شیرینی‌های معروف و سنتی ایران در شهر بلداجی موجب شده است تا این شهر به پایتخت گز ایران شهرت پیدا کند.

به‌طور میانگین سالانه ۴۰ تن گز معادل ۱۰۰ هزار بسته در این شهر تولید می‌شود که به‌طور مشخص تنها برای مصرف عید نوروز یک هزار و ۲۰۰ تن گز از سوی این کارگاه‌ها تولید و روانه بازار می‌شود.

کمبود پسته

اما چندی است که فعالیت تولیدی‌های گز شهر بلداجی به‌شدت متأثر از تکانه‌های اقتصادی در کشور و به‌ویژه افزایش چشمگیر قیمت پسته شده است به‌نحوی‌که به گفته رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی از سال گذشته ۹۰ درصد کارگاه‌های فعال در این منطقه تعطیل و مابقی با کمترین ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

با وجود اینکه شنیده ها حاکی از آنست روزانه ۱۵۰۰ تن شکر در کارخانه‌  شهرکرد تولید می شود اما کمبود شکر به ویژه در کارگاه های تولیدی شیرینی برای بسیاری از تولیدکنندگان سوال برانگیز شده استمهران ترکیان می‌افزاید: درحالی‌که سال گذشته در چنین روزی کارگاه‌های تولیدی گز با بالاترین ظرفیت خود مشغول تولید گز بودند اما امسال با افزایش قیمت مواد اولیه از قبیل پسته و همچنین جعبه مقوا و سلفون قیمت تمام‌شده این محصول بسیار افزایش‌یافته و این موضوع نه‌تنها تولیدکنندگان را با مشکل تأمین سرمایه در گردش مواجه کرده بلکه متناسب باقدرت خرید مردم نیز نیست.

وی، جایگزینی مغز بادام را از راهکارهای کاهش دادن قیمت تمام‌شده گز عنوان کرد و افزود: گرچه این راهکار می‌تواند تا حدی مشکلات را برطرف کند اما ازآنجاکه قیمت مغز بادام نیز افزایش داشته و از سوی دیگر نسبت به مغز پسته بازارپسند نیست، نمی‌تواند مشکلات موجود را برطرف کند.

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی خاطرنشان کرد: قیمت یک بسته گز در بازار فعلی نسبت به سال گذشته رشد ۳ برابری داشته و این موضوع بازار فروش گز که یک کالای تشریفاتی است را با چالش جدی مواجه کرده است.

ترکیان همچنین نبود حمایت دولت، نوسانات قیمت، کمبود نقدینگی و تسهیلات را ازجمله مشکلات این اتحادیه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: حمایت دولت از این صنعت ضمن اینکه می‌تواند برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد در اشتغال‌زایی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی به شرایط فعلی بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال تولید گز به علت تورم و قدرت خرید پایین مردم نسبت به سال گذشته کمتر بود.

کمبود شکر

واحد های تولیدی کننده که تا دیروز دغدغه پسته و گرانی آن را داشتند حالا دغدغه شکر هم به نگرانی های آن ها افزوده است.

با وجود اینکه شنیده ها حاکی از آنست روزانه ۱۵۰۰ تن شکر در کارخانه‌  شهرکرد تولید می شود اما کمبود شکر به ویژه در کارگاه های تولیدی شیرینی برای بسیاری از تولیدکنندگان سوال برانگیز شده است.

در همین راستا فرماندار بروجن با تاکید بر اشتغال و اقتصاد شهرستان بروجن گفت: وضعیت نابسامان شکر در شهرستان کمی تنش ایجاد کرده است و باید در این زمینه تصمیم‌گیری‌های مهم اتخاذ شود، زیرا بحث اشتغال و اقتصاد شهرستان بروجن به شکر وابسته است.

مسعود ملکی با بیان تلاش برای رفع مشکل شکر شهرستان، ادامه داد: با مدیر کل صمت استان چهارمحال و بختیاری و معاون اقتصادی استاندار اخیرا جلساتی برگزار کرده‌ایم و امید است با توجه به رایزنی‌ها سریعا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطح شهرستان بروجن ایجاد شود و رفع مشکل شکر برای واحدهای تولیدکننده در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به واحد تولید بستنی در این شهرستان و مصرف روزانه ۱۵ تا ۲۰ تن شکر  و هم چنین تعدد کارگاه های تولید گز ابراز می کند: اشتغال شهرستان بروجن وابسته به شکر است و لذا این موضوع باید هر چه زودتر حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.