اهل رسانه است و با اصول مصاحبه کاملاً آشنا؛ در نهایت خوشرویی با بلاغت و زیبایی خاصی سخن می‌گوید و بدون هرگونه تکلف به پرسش‌های قدس در زمینه‌های مختلف پاسخ می‌دهد؛ ماجرای آرامش سردار سلیمانی تا رسیدن به قائم مقامی صدا و سیمای مرکز کرمان برایمان می‌گوید.

راز آرامش سردار سلیمانی از زبان یک قاری

گفت‌وگوی خواندنی ما با این استاد و قاری مشهدی را در ادامه می‌خوانید.

 خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه سنی و در محضر چه استادانی قرآن آموختید؟

مرتضی میقانی، متولد ۱۳۵۲ در شهر مقدس مشهد. ۳۰ سال است در حد بضاعت خود با توفیق خداوند مهربان در مسیر فعالیت قرآنی هستم و هرچه دارم از دولت قرآن است.

۸ ساله بودم که در جلسات قرآن محله‌مان درجاده قدیم قوچان در محضر استاد محمد علی شریعتی کوهبنانی قرآن را فرا گرفتم و سپس از محضر استادان بزرگواری چون میرزا علی رحیمی، سید علی سرابی و سید مجتبی سادات فاطمی استفاده بردم و در تهران هم از محضر استاد سبزعلی و خدام حسینی بهره‌مند شدم. من خیلی به جلسات قرآن اعتقاد دارم. ۲۰ سال است در مشهد جلسه داریم که باعنوان ثامن‌الائمه فعالیت می‌کند. جلسات استاد پناهی در حسینیه هراتیها را در زمانی که ایشان نیستند بنده اداره می‌کنم و گاه در جلسات جامعه قرآنیان در مسجد کرامت در خدمت دوستان هستم.

   تاکنون چه رتبه‌هایی را در مسابقات قرآنی کسب کرده‌اید؟

در طول این مدت رتبه‌های مختلفی در حوزه قرآنی بدست آورده‌ام، از جمله رتبه نخست مسابقات جمع‌خوانی کشوری اوقاف در سال ۷۵، مقام نخست مسابقات نیروهای مسلح و صدا و سیما در قرائت و ترتیل، مقام نخست رشته اذان در استان تهران و اعزام‌هایی هم به عنوان قاری قرآن به کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، لبنان، عربستان، عراق و امارات داشته‌ام.

   تا به حال در چه کارهایی مشغول بوده‌اید؟

پنج سال قائم مقام مرکز تربیت معلم قرآن مشهد و مدیرعامل جامعه قاریان قرآن مشهد بودم و پس از آن وارد صدا و سیما شدم. در عرصه‌های مختلفی چون مدیریت حوزه صدا و سیمای خراسان رضوی، مدیریت آرشیو و کتابخانه‌ها و همزمان دبیر ستاد اقامه نماز و شورای امر به معروف و نهی از منکر مرکز خراسان رضوی خدمت کردم و پس از اینکه به تهران منتقل شدم، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سیما و سه سال آخر خدمتم را هم قائم مقام صدا و سیمای مرکز کرمان بودم.

   به نظر شما در کشورمان برای توسعه و ترویج قرآن چه کارهایی انجام شده و باید بشود؟

در ایران به پاس انقلابی که صورت گرفت موظف هستیم برای نشر فرهنگ قرآن کار کنیم و نعمات فراوانی هم در اختیار ماست که بزرگترین آن‌ها توجه مقام معظم رهبری به حوزه تلاوت و هنر تلاوت قرآن است. در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌کنید رهبری را که ساعت‌ها پای رحل قرآن بنشیند و به تلاوت آیات گوش کند. در نظام جمهوری اسلامی در زمینه قرآن کارهای فراوانی انجام شده است، اما با آن نقطه‌ای که رهبری ترسیم کردند فاصله زیادی داریم و در زمینه تربیت حافظ و قاریان برجسته خیلی بیشتر باید کار کنیم.

امسال مقام معظم رهبری درباره توجه به مفاهیم در حوزه تلاوت، تأکیدات مهمی داشتند و یک بیت شعر را به دو صورت خواندند و فرمودند، حالا ببینید تأکیداتی که با آن می‌توان به دو صورت این شعر را خواند؛ تلاوت قرآن هم این‌گونه است و نوع خواندن آیات در شنونده تأثیرگذار است و لحن، یعنی همین آهنگ بیان مطلب که جمله سؤالی، سؤالی خوانده شود و جمله تعجبی با لحن متعجبانه

بیان شود.

لحن بیان مطالب در هر زبان بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر کسی به اردو برود و به او خوش بگذرد و بعد بیاید ماجرای خوش گذشتنش را با لحن محزون تعریف کند، نخستین سؤالی که در ذهن کسی که با مفاهیم زبان فارسی آشنا باشد پیش می‌آید، این است که اگر به او خوش گذشته چرا با لحن محزون حرف می‌زند. در آموزش قرآن هم نیاز داریم مفاهیم در جلسات آموزش داده شود، چون قاری اگر نداند چه می‌خواند، لنگ می‌زند و مثلاً آیات مربوط به عذاب را با لحن شاد می‌خواند.

نکته دوم هم که در کشور باید انجام شود این است که در حوزه جلسات قرآن نیاز به یک طرح درس واحد داریم، چرا که استادان قرآن ما هم اکنون با روش‌های مختلف که به صورت سنتی یاد گرفته‌اند جلسات را اداره کنند.

نکته سوم اینکه در جلسات قرآن هر هفته یک نکته از اخلاق در قرآن کریم آموزش داده شود، چون قاری قرآن باید متخلق به اخلاق قرآنی باشد. از متولیان امر در اوقاف، سازمان تبلیغات و همه کسانی که دست‌اندرکار هستند می‌خواهم به فکر شهرستان‌های استان که در آن‌ها استادی وجود ندارد نیز باشند و با تأمین هزینه‌های استادان، کشف استعدادهای قرآنی را در دستور کار خود قرار دهند.

  خاطره‌ای هم اگر دارید بفرمایید.

در سه سالی که قائم مقام صدا و سیمای مرکز کرمان بودم بارها در محضر سردار سلیمانی در حسینیه‌ای که به نام الزهرا(س) دارند، تلاوت می‌کردم. یک بار به ایشان عرض کردم: چرا با این همه گرفتاری که دارید و این مسئولیت‌های مهم در خارج از کشور برای رسیدن به داد مردم مظلوم عراق و سوریه، این‌قدر آرام هستید و همیشه کارتان پیش می‌رود؟ حاج قاسم در جواب فرمودند: من از مقام معظم رهبری آموختم که اگر بر اساس آیه ۷ سوره مبارکه محمد(ص) «یا ایها الذین آمنوا ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» به آن قسمت که مربوط به ماست، یعنی «ان تنصرالله» که کمک به دین خداست، عمل کنیم و دین خدا را نصرت دهیم، قطعاً وعده «ینصرکم» خداوند محفوظ است و خدا ۱۰۰ درصد به وعده خود عمل کرده و ما را کمک می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.