قدس آنلاین: روز جهانی قدس همواره در طول قریب به ۴۰ سال گذشته مسأله فلسطین را به عنوان مهمترین مسأله جهان اسلام و جهان عرب زنده نگاه داشته است؛ این درحالی است که رژیم صهیونیستی و همچنین حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن در طول این مدت، درست در نقطه مقابل این مسأله گام برداشته‌اند. اکنون نیز با وجود گذشت ۷۰ سال از اشغال اراضی فلسطینیان، تلاش‌های خارجی که عمدتا از سوی آمریکا و عربستان سعودی انجام می‌گیرد، جملگی در راستای نابودی مسأله فلسطین و از بین بردن مقاومت در این کشور قرار دارد. با تمامی این‌ها، گرامی‌داشت روز جهانی قدس هرساله در سراسر جهان، یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل ناکامی تلاش‌های مذبوحانه در این مسیر بوده است.   درهمین ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس گفتگویی با «محمود الزهار» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس ترتیب داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

ملت‌های مسلمان هیچگاه رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسند 

همانطور که می‌دانید، روز جهانی قدس هر ساله در پایتخت‌های مختلف جهان گرامی‌داشته می‌شود. پیام بزرگداشت روز جهانی قدس به صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها در منطقه و جهان چیست؟  
امروز دیگر هیچکس در این مسأله شک ندارد که رژیم صهیونیستی همواره با توسل به سیاست «اعمال فشار» و همچنین ارتکاب اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه علیه فلسطینیان، به دنبال بازداشتن آن‌ها از تداوم مسیر مقاومت بوده است.  
شما نگاه کنید؛ تمامی اقداماتی که صهیونیست‌ها تاکنون علیه فلسطینیان انجام دادند از اعمال محاصره علیه نوار غزه گرفته تا تحریم‌های متعدد علیه مردم فلسطین و ... جملگی برای وادار کردن فلسطینیان برای دست کشیدن از حمایت از گروه‌های مقاومت بوده است.  
جنگ‌هایی نیز که تاکنون صهیونیست‌ها به ملت فلسطین در دوره‌های مختلف گذشته تحمیل کرده‌اند، در همین چارچوب قابل تبیین و تفسیر است. برهمین اساس، سلسله تظاهرات‌های روز جهانی قدس این پیام را به صهیونیست‌ها می‌دهد که اصول ملت فلسطین با اعمال فشار، محاصره و تحمیل جنگ، تغییر نمی‌کند.  
ما همواره اعلام کرده و می‌کنیم که دست از سرزمین‌مان نمی‌کشیم و وجب به وجب آن را می‌خواهیم. ما اعلام کرده‌ایم که از مطالبات مشروع ملت خود کوتاه نخواهیم آمد. بنابراین، پیام روز جهانی قدس به رژیم صهیونیستی، پیام کاملا واضح، شفاف و روشنی است.  
این پیام به صهیونیست‌ها می‌گوید که ملت فلسطین، یک ملت متحد است و به مسیر خود در مقاومت تا زمان آزادسازی فلسطین و در رأس آن مسجدالاقصی ادامه می‌دهد.  


اقدامات رژیم صهیونیستی در یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی مدتی است که با سرعت و شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند. در سایه تشدید چنین سیاستی از سوی تل‌آویو، نقش امت اسلامی در روز جهانی قدس چیست؟  
روز جهانی قدس یک پیام کاملاً واضح برای صهیونیست‌ها و متحدان آن‌ها در منطقه و جهان دارد و آن، اینکه قدس اشغالی تنها متعلق به فلسطین نیست، بلکه به امت اسلامی و عربی تعلق دارد. لذا حمایت از قدس و مسجدالاقصی تنها به فلسطینیان ارتباط پیدا نمی‌کند و ملت‌های عربی و اسلامی نیز باید در این مسأله مشارکت داشته باشند.  
بر اساس آنچه که گفته شد، مأموریت اصلی و اساسی ملت‌های عربی ـ اسلامی در جریان روز جهانی قدس این است که با صدای بلند و رسا، صراحتاً اعلام کنند که قدس نه تنها متعلق به فلسطین، که متعلق به آن‌ها نیز هست و تحت هیچ شرایطی از مبارزه برای آزادی آن، دست نمی‌کشند.  
این همان انتظاری است که از کشورهای عربی ـ اسلامی در مواجهه با طرح‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی، می‌رود. از این حیث، گرامی‌داشت روز جهانی قدس به ویژه در کشورهای عربی و اسلامی حائز اهمیت بسیاری است.  
طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا قرار است به زودی نشستی تحت عنوان «کنفرانس اقتصادی منامه» در بحرین برگزار شود. هدف از برگزاری این کنفرانس، جمع‌آوری کمک‌های مالی برای پیاده‌سازی و اجرای معامله قرن اعلام شده است. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟  
واضح است که کنفرانس اقتصادی منامه خدمتی آشکار به پروژه صهیونیستی ـ آمریکایی در منطقه محسوب می‌شود و همانطور که گفتید، هدف اصلی و اساسی آن حمایت از طرح «دونالد ترامپ» است؛ طرحی که از آن تحت عنوان معامله قرن یاد می‌شود.  
اما مسأله‌ای که وجود دارد این است که سرزمین فلسطین و مقدسات آن با اموال کشورهای غربی و در رأس آن‌ها آمریکا و همچنین اموال کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس از دست نخواهند رفت.هرآن کس که گمان می‌کند با صرف اموال و مبالغ هنگفت و نجومی می‌تواند اقدامی صورت دهد که به دنبال آن، فلسطینیان از اراضی و مقدسات خود دست بکشند، سخت در اشتباه است. این اتفاق تحت هیچ شرایطی رخ نخواهد داد و فلسطینیان به سرزمین و مقدسات خود وفادار باقی خواهند ماند.  


سلسله تحولات اخیر در منطقه نشان می‌دهد که عادی‌سازی روابط میان حکام مرتجع عرب و همچنین رژیم صهیونیستی وارد مرحله تازه‌ای شده است. به نظر شما ملت‌ها چه موضعی در قبال این تهدیدات دارند و چه می‌کنند؟  
جای هیچگونه شک و تردیدی نیست که ملت‌های عربی و اسلامی از اقدام حکام عرب در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کنند. حکام عرب در روابط خود با رژیم صهیونیستی هیچگاه از حمایت و پشتوانه ملت‌های خود برخوردار نبوده‌اند. 
ملت‌های جهان عرب خود به خوبی می‌دانند که در طول تاریخ چه ضربات سختی از سوی صهیونیست‌ها به آن‌ها و حقوقشان وارد شده است. ملت‌های مختلف سوریه، عراق، لبنان، مصر و همچنین فلسطین به این مسائل واقف هستند و می‌دانند تاکنون چه ضرباتی از تل‌آویو خورده‌اند.  
جنگ‌های رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی در دوره‌های مختلف تاریخی همچنان در اذهان عمومی باقی مانده است و صهیونیست‌ها تاکنون نتوانسته‌اند کارنامه سیاه خود را از حافظه تاریخی ملت‌های عربی پاکسازی کنند. 
بنابراین، ممکن است که روزی فرا برسد که رژیم‌های عربی یکی پس از دیگری موجودیت رژیم صهیونیستی را رسما به رسمیت بشناسند اما بدون شک، ملت‌های عربی و اسلامی چنین اقدامی را صورت نخواهند داد. ملت‌های عربی شهدای خود و قربانیان‌شان را که در نتیجه تجاوزگری‌های اسرائیل از دست رفته‌اند، فراموش نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.