۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۷
کد خبر: 658438

ایــران از ابتدای پیروزی انقــلاب تاکنون، همواره تلاش داشــته نوعی وفاق و همدلی با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس بخصوص کشورهای اطراف ایران ایجاد کند؛ به همین دلیل در گذشــته بارها پیشنهاد تشکیل یک ارتش مشترک عربی-ایرانی و حتی بازار مشــترک در خلیج‌فــارس را مطرح کرده بود.

درباره پیشنهاد » معاهده عدم تعرض»

ایــران از ابتدای پیروزی انقــلاب تاکنون، همواره تلاش داشــته نوعی وفاق و همدلی با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس بخصوص کشورهای اطراف ایران ایجاد کند؛ به همین دلیل در گذشــته بارها پیشنهاد تشکیل یک ارتش مشترک عربی-ایرانی و حتی بازار مشــترک در خلیج‌فــارس را مطرح کرده بود، اما کشــورهای عرب حوزه خلیج‌فارس نمیتوانند خارج از اراده آمریکا سیاستهای خود را با ایران تعریف کنند و همواره سیاســت آنها و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بویژه عربستان، امارات و بحرین بخشی از سیاستهای آمریکا بوده اســت.

در واقع سیاست این کشورها سیاست نیابتی اســت و آنچه این کشورها انجام میدهند به نیابت از آمریکاست، از این رو به نظر نمیرسد پیشنهاد معاهده عدم تعرض آقای ظریف شنیده شود و نتیجه‌ای داشته باشد. ایران همواره تلاشش بر این است که دست دوستی به سوی 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس دراز کند و تاکنون هم گام‌های مثبتی برای حل مشکلات خود با کشورهای حوزه خلیج‌فارس برداشته، اما متأسفانه عنصر و عامل خارجی موجب شــده 6 کشور این حوزه بخصوص امارات، بحرین و عربستان سیاست تهاجمی و خصمانه‌ای دربرابر ایران در پیش گیرند و این نشــان می‌دهد این کشورها اراده لازم برای همکاری منطقه‌ای ندارند.

این کشورها به نیابت از آمریکا در منطقه عمل می‌کنند و بر این اســاس، عربســتان سعودی سیاســتی کاملاً تخریبی در منطقه و در طول چهار دهه گذشته داشته و به این سیاست‌ها ادامه داده و خواهد داد.

به همین دلیل هرگونه پیشنهادی در زمینه امضای معاهده عدم تعرض با مخالفت عربستان، بحرین و امارات روبه رو خواهد شــد. به نظر نمی‌رسد این اظهارنظر آقای ظریف در خصوص امضای توافقنامه عدم تعرض خیلی مؤثر باشــد و کشورهای حوزه خلیج‌فارس هرگز پاسخ مثبتی به آن نخواهند داد و این طرح در حد یک اظهارنظر دیپلماتیک و رسانه‌ای است و عملیاتی نخواهد شد.

این یک تجربه است و ایران توپ را در زمین کشــورهای حــوزه خلیج‌فارس انداختــه، اما عامل اصلی شــکاف و اختلاف بین ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آمریکاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.