در حالی که مسؤولان محیط زیست بر تغییر محل دفن زباله از آرادکوه به مکان جدید اصرار دارند مسؤولان شهرداری تهران نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده و حتی قوانین را مطالعه نکرده‌اند.

سرنوشت گنگ «آرادکوه» در دست مدیرانی که قانون نخوانده‌اند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، از جنوبی ترین نقطه تهران یعنی کنار بهشت زهرا وارد جاده قدیم تهران به شهر قم که بشوید باید ۲۳ کیلومتر جلو بروید تا به آرادکوه برسید.

همان جایی که پیدا کردنش از ۴ یا ۵ کیلومتری دیگر نیازی به تابلوی راهنمایی و اشاره ندارد و کافی است فرمان ماشین‌تان را با مسیر بوی زباله‌ای که استشمام می‌کنید میزان کرده و رد بو را بگیرید تا به جلوی آراد کوه برسید.

اگر هم مشکل بویایی داشته باشید که بهتر است برای رفتن به آنجا یا رد شیرابه ریخته شده ناشی از تردد کامیونهای حمل زباله بر کف جاده را دنبال کنید یا خود کامیون‌های چند ده تنی حمل زباله را!

آرادکوه همان مجتمع عظیمی است که براساس اسناد و مدارک موجود از سال ۱۳۵۲ به طور رسمی به عنوان مرکز دفن و تفکیک زباله‌های تهران آغاز به کار کرده است هرچند که چند سالی است به مدد حضور دستگاه‌های مدرن تفکیک و جداسازی زباله مدرن تر شده است اما همچنان بو می‌دهد.

این در حالی است که در سال‌های گذشته حتی نسبت به تأثیر گازهای تولید شده در منطقه آرادکوه بر روی سلامت ساکنان آن منطقه به خصوص پوست دختران گزارش‌هایی منتشر شده بود

ضرورت جابه‌جایی آرادکوه

تهرانی‌ها روزانه ۸ هزار و ۵۰۰ تن زباله تولید می‌کنند که در کنار آن روزی هم ۴۰۰ متر مکعب شیرابه در آرادکوه باقی می‌ماند.

این حجم از زباله و شیرابه و خلاصه آثار باقی‌مانده از انتقال زباله به این مرکز برای خاک و محیط زیست و حتی آبهای زیرزمینی آن منطقه هم مشکلات زیست محیطی به همراه داشته و خلاصه کیفیت زندگی را در آن منطقه پایین آورده است.

از سوی دیگر آرادکوه و منطقه اطراف آن دیگر از زباله اشباع شده و تا چند سال آینده نمی‌توان بر روی گنجایش آن حساب کرد.

از این رو به گفته مسؤولان محیط زیست و صاحب‌نظران و خلاصه دست اندرکاران مقوله زباله باید برای جا به جایی این مرکز فکری کرد.

دستور رئیس جمهور برای تغییر محل آرادکوه

در تاریخ ۲۱ اسفند سال گذشته بود که کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به وضعیت نامناسب مدیریت پسماند در «آرادکوه» گفت: آقای رئیس جمهور به شهرداری تهران دستور داده است، که هرچه سریع‌تر مکان این منطقه تغییر کند و احتمالاً حدود ۱۰۰ کیلومتر در کویر و منطقه مناسب‌تری خواهد رفت.

پس از این نقل قول از سوی رئیس جمهور توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار نظر های متعددی در خصوص ضرروت تغییر مکان آرادکوه به میان آمد تا اینکه در هفته‌های گذشته مؤولان محیط زیست بار دیگر از کندی و عدم اقدام مناسب شهرداری تهران درخصوص جا به جایی ارادکوه گلایه کردند.

نمی توان مرکز دفن زباله در آرادکوه را تغییر داد

مسئولان شهری معتقد هستند که انتقال آراد کوه با شهرداری نیست و وزارت کشور در این باره تصمیم می گیرد.

 رضا عبدلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص اظهارات مسئولان محیط زیست استان تهران در رابطه با تعلل شهرداری تهران برای انتقال مرکز بازیافت زباله از آرادکوه به مکان دیگر با اشاره به اینکه قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسیده و آیین نامه آن در سال ۱۳۸۴ تهیه شده است گفت: در این قانون اشاره شده است که تعیین محل پردازش تخلیه و به طور کلی تعیین تکلیف زباله هر شهر به عهده وزارت کشور و کارگروه ملی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران  در این باره به فارس گفت:  این یک اشتباه است که تصور کنیم شهرداری می تواند در خصوص جابجایی محل دفن زباله تصمیم بگیرد زیرا شهرداری تنها یک مجری است و تعیین تکلیف به عهده کارگروه ملی است و هر جایی که کارگروه ملی تعیین کند آنجا محل دفن و تفکیک زباله خواهد بود.

رضا عبدلی گفت: من مجری هستم و برایم فرقی نمیکند که زباله را در آرادکوه تفکیک کنم یا در جای دیگر به شرط اینکه کار گروه ملی تجهیزات، فضا و زیرساخت‌های لازم را به من بدهد تا من زباله را به جای جدید منتقل کنم.

وی افزود: ۲۱ دستگاه و سازمان عضو کارگروه ملی هستند و طبیعتاً تا در آن کارگروه تصمیم گیری نهایی نشودنمی توان مرکز دفن زباله را جابجا کرد.

عبدلی گفت: باید منتظر بمانیم تا کارگروه ملی تصمیم گیری کند و این را هم بدانید که ما در شهرداری تهران هیچ مقاومتی برای اینکه حتما زباله‌ها در آرادکوه تفکیک شوند یا در آنجا دفن بشوند نداریم ما مجری هستیم و برای ما فرقی نمی‌کندزباله را به کجا ببریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران خاطرنشان کرد: خوب است دوستانی که درباره تعلل شهرداری حرف می زنند یکبار دیگر قانون را مطالعه کنند و متوجه شوند که تعیین تکلیف پسماند هر شهر در اختیار وزارت کشور است و اتفاقاً ما از آن بیست و چند دستگاه و نهاد دیگر عضو کارگروه ملی نیز توقع داریم بیایند و ایفای نقش کنند.

انتقال آرادکوه فقط یک مسأله مدیریت شهری نیست

در زمان شهرداری محمد علی نجفی مذاکراتی  در خصوص جابه‌جایی آرادکوه صورت گرفت  و قرار شد در منطقه آرادکوه یک مجتمع بازیافت و تبدیل زباله مدرن اجرا کنند که این موضوع به تأخیر افتاد.

 ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: به هر تقدیر به واسطه فعل و انفعالاتی که در آنجا برای تفکیک و دفن زباله‌ها اتفاق می‌افتد ما شاهد مشکلات زیست محیطی در آن منطقه هستیم.

وی گفت: البته این موضوع فقط معضل شهر تهران نیست بلکه در همه دنیا و شهرهای بزرگ چنین مشکلی را با موضوع زباله دارند که خیلی از کشورها آمده اند بر روی بازیافت و برگشت زباله ها به چرخه زندگی مردم سرمایه گذاری کردند اما ما در حال حاضر در این زمینه مشکلات ناشی از تحریم داریم.

خداکرمی ادامه دارد: تمام شهرهای اطراف ناحیه جنوب تهران متاثر از مضرات تولید شیرابه های حاصل در آرادکوه هستند و آب و خاک شان متاثر از این شده است اما یک موضوع مهم را باید یادمان باشد که دفن زباله در آرادکوه و حتی موضوع انتقال آن به محل دیگر تنها یک مسئله مدیریت شهری نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: سازمان محیط زیست باید به کمک بیاید و دولت و قوه قضاییه هم باید به پای کار بیایند تا بشود در سند جامع پسماند سرنوشت زباله های تولیدی تهران را به سمت و سویی ببریم که منفعت از آن بیرون بیاید.

نوری: نمی‌توان برای جابه‌جایی آرادکوه یک شبه تصمیم گرفت

تنها محل دفن زباله در تهران است و روزانه بیش از ۹ هزار تن زباله به این محل منتقل می شود. حل معضل آراد کوه یک شبه نیست و باید در این زمینه تصمیمات درستی کرفت.

زهرا صدراعظم نوری عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران  در این باره به خبرنگار فارس گفت:  به هر حال در یک مقطعی مکان‌یابی مجتمع آرادکوه انجام شده و پس از آن این محل در طی سالیان سال برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: وقتی قرار است تصمیماتی گرفته شود این تصمیمات نمی تواند یک مرتبه و یک شب در اثر یک دستور انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: عموماً تصمیمات این چنینی  پرهزینه و بزرگ محسوب می شود و مشکلات خاصی به همراه خواهد داشت به همین دلیل باید همه ابعاد آن پیش از تصمیم گیری بررسی شود.

وی افزود: به هر حال شهر تهران به گفته مسؤولان چیزی قریب به ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و ۹ هزار تن زباله روزانه در آن تولید می شود که اینها غیر از نخاله های ساختمانی است و این میزان زباله باید در یک محل دفن و دفع شود که این ظرفیت را داشته باشد.

مکان‌یابی مرکز جدید دفع پسماند با شهرداری است/ مدیران شهری قانون را مرور کنند

محیط زیستی ها به اظهارات مدیریت شهری واکنش نشان دادند و از منسوولان شهری خواستند قانون را بخوانند. فاطمه اکبرپور  رئیس اداره  محیط انسانی محیط زیست استان تهران در این باره به فارس گفت: چطور شهرداری تهران در گودآبعلی برای راه‌اندازی مرکز بازیافت زباله  مکان‌یابی‌ ارائه می‌دهد و درخواست مجوز دارد و در آن زمان صحبتی از وظایف وزارت کشور نمی‌کند و یا زمانی که اقدام به راه‌اندازی ریجکت‌سوز در کهریزک را می‌کند از وظایف وزارت کشور صحبتی به میان نمی‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند هم خود اذعان دارد که روش حاضر مدیریت پسماند در آرادکوه نه زیست محیطی است نه اصولی، اما به نظر می‌رسد چون به صورت روزانه مقادیر قابل توجهی پسماند وارد این مرکز می‌شود تصورشان این است که تغییر مکان ممکن نیست.

رئیس اداره محیط انسانی محیط زیست استان تهران اظهار داشت: واقعیت این است که ادامه فعالیت مرکز آرادکوه با این حجم آلودگی گسترده امکان پذیر نیست و برای دفع زباله به پسماند دیگر در آن منطقه، زمینی وجود ندارد.

اکبرپور با اشاره به اینکه طبق قوانین و مقررات برای محل دفع پسماندهای صنعتی ویژه مکان‌یابی بر عهده سازمان محیط زیست قرار گرفته است، گفت: مکان‌یابی دفع دیگر پسماندها از وظایف وزارت کشور است و آنها موظف هستند مکان پیشنهادی‌شان را برای تغییر مراکز ارائه دهند.

وی یادآور شد: انتقال این مرکز به این معنا نیست که آلودگی آرادکوه را به منطقه دیگری منتقل کند بلکه باید اصول فنی و مهندسی این مکان‌یابی مدنظر این وزارتخانه قرار بگیرد.

رئیس اداره محیط انسانی محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه مرکز دفع پسماند آرادکوه مربوط به دهه 40 شمسی است، گفت:‌جمعیت شهر تهران در آن زمان شاید حدود 4 میلیون هم نبود و این منطقه می‌توانست پذیرای پسماند این جمعیت باشد اما در حال حاضر آرادکوه روزانه با حجم قابل توجهی پسماند تهران و شهرهای اقماری( باقرشهر،‌حسن‌آباد، چهاردانگه، احمدآباد و کهریزک) مواجه است.

اکبرپور افزود: در گذر 50 سال اخیر شهر کهریزک هم پیشرفت پیدا کرده و به همجواری به مرکز دفع پسماند آرادکوه رسیده است، که این مسأله سلامت شهروندان کهریزک را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قانون مدیریت پسماند، تکالیف همه دستگاه‌ها را در این زمینه مشخص کرده است، خاطرنشان کرد: لازم است مدیران شهرداری قانون مدیریت پسماند را دوباره مرور کنند چرا که در ماده 7 این قانون تکلیف مدیریت اجرایی پسماند را به خوبی مشخص کرده است که بر اساس آن مدیریت پسماند دارای 6 مرحله جمع‌آوری،‌ذخیره، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندهاست که همه این مراحل در شهرها و حریم شهرها به عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.

رئیس اداره محیط انسانی محیط زیست استان تهران اظهار داشت: در ماده 2 آئین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند وظایف کارگروه ملی پسماند ذکر شده و این کارگروه با هدف تعامل‌بخشی تشکیل شده است نه تعیین مرکز دفع پسماند در یک منطقه.

وی ادامه داد: در ماده 12 آئین‌نامه عنوان شده است که محل دفع پسماندها از سوی وزارت کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی و با هماهنگی سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود. در واقع شهرداری‌ها به عنوان بازوی اجرایی وزارت کشور موظفند مکان‌یابی جدید را انجام دهند.

وی یادآوری شد که در دهه ۶۰ شمسی هم   تغییر مرکز دفع پسماند را در تهران داشته‌ایم و در آن زمان بخشی از پسماند این شهر در گود آبعلی و در مجاورت رودخانه جاجرود دفن می‌شد که پس از مدتی این مکان تعطیل شد.

گره کوه آرادکوه در دست کیست؟

در حال حاضر به درستی معلوم نیست که وظیفه جابه جایی آراد کوه با کیست شهردرای به گردن وزارت کشور و ... می اندازد و محیط زیست شهرداری را مسؤول می داند اما این معضل همچنان به جای خهود باقی است و باید مسئوللاان برای رفع آن اقدام کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.