نشست سازمان همکاری اسلامی در شهر مکه مکرمه بامداد امروز (شنبه) با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از آرمان فلسطین پایان یافت.

حمایت سازمان همکاری اسلامی از آرمان فلسطین در بیانیه پایانی خود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست خود در شهر مکه در عربستان سعودی، انتقال سفارت آمریکا به قدس را که از دیدگاه آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شده است، محکوم کرد. در این نشست همچنین از ۵۷ کشور عضو خواسته شد کشورهایی را که سفارت خود را به قدس منتقل می‌کنند، تحریم کنند.

شرق قدس که از دیدگاه جامعه بین‌الملل سرزمین اشغالی تلقی می‌شود به اسرائیل الحاق شده است. این در حالی است که فلسطینی‌ها می‌خواهند این شهر را به عنوان پایتخت کشورشان انتخاب کنند.

سازمان همکاری اسلامی همچنین در بیانیه خود اعلام کرد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه تنها با عقب‌نشینی اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۶۷ محقق خواهد شد. این سازمان در حالی بار دیگر بر موضع خود تاکید کرد که جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار است طرح ادعایی واشنگتن برای حل و فصل مناقشات اسرائیل و فلسطین موسوم به «معامله قرن» را به زودی اعلام کند.

سازمان همکاری اسلامی همچنین در مورد اوضاع خلیج فارس اعلام کرد بدون هیچ محدودیتی از تدابیر اتخاذ شده از سوی عربستان سعودی برای دفاع از خود پس از حملات ادعایی که از سوی ریاض و واشنگتن به ایران نسبت داده می‌شود، حمایت خواهند کرد. اما این سازمان به طور دقیق به ایران اشاره‌ای نکرد.

یک هیئت سطح پایین از وزارت امور خارجه ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی حضور داشت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم که کشورش از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول روابط خوبی با عربستان ندارد در این نشست شرکت نکرد و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ریاست هیئت ترکیه را برعهده داشت.

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی مخالفت خود را با الحاق بلندی‌های اشغالی جولان سوریه به اسرائیل اعلام کرد. این سازمان همچنین اسلام هراسی در غرب را که ناشی از شناخت نادرست از دین اسلام است، محکوم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.