یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد، روستای دهبار است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را جذب می‌کند. این روستا در فاصله ۱۴ کیلومتری طرقبه در دامنه رشته کوه‌های بینالود با طبیعتی زیبا و بکر قرار گرفته است.

رد پای کوه‌خواری در «دهبار»

مسیر راه از دوراهی کلاته آهن تا روستای دهبار آسفالت است، البته حدود یک کیلومتری روستا کیوسکی قرار دارد که با اجازه دهیاری برای ورود به روستا از هر خودرو مبلغی دریافت می‌کند.

نزدیک بودن، بکر بودن، خوش آب و هوا بودن و آسفالت راه خیلی‌ها را وسوسه کرده تا به هر قیمتی خود را به دامان طبیعت این روستای زیبا برسانند. اما درست در ابتدای ورود به این روستا با صحنه ای عجیب رو به رو می‌شوید که دل هر طبیعت دوستی را به درد می‌آورد و آن هم ساخت ویلا و گودبرداری غیراصولی و بدون مجوزی است که در مقابل چشمان مردم روستا و زیر گوش دهیاری اتفاق افتاده است.

 مجوز شفاهی در قبال چندمتر کاشی

سراغ دهیار روستا می روم، می‌گوید: این دو مورد ساخت و ساز و گودبرداری در محدوده طرح هادی روستای دهبار اتفاق افتاده و مالکان آن بومی این روستا نیستند.

علی صابری می‌افزاید: ابتدا ویلایی در ارتفاعات سمت راست روستا ساخته شد و سپس گودبرداری دیگری در قسمت حاشیه جاده توسط نفر دومی اتفاق افتاد و خساراتی به ویلای اول وارد شد و ما هر دو طرف را به دهیاری دعوت کردیم و مشکل با هزینه کردی معادل ۱۰۰ میلیون تومان رفع شد، اما به علت ترکیدگی لوله آب مجدداً تخریب در سطح بیشتری اتفاق افتاد به طوری که قسمتی از ساختمان ریزش کرد و اکنون خطر جدی این بنا را تهدید می‌کند و بنا خالی از سکنه است.

وی تأکید می‌کند: فردی که اقدام به گودبرداری کرده است هیچ گونه مجوزکتبی از دهیاری نداشته است و در قبال آن، برای تکمیل یک چشمه سرویس بهداشتی که توسط دهیاری در حال ساخت بوده، اقدام به تأمین کاشی و سرامیک کرده است و ما نیز به طور شفاهی به وی اعلام کردیم  گودبرداری را انجام دهد. این در حالی است که دهیاراقرار می‌کند هر گونه ساخت و سازی باید با مجوز کتبی و زیر نظر مسئول فنی انجام شود.

 ساخت ویلا بدون مجوز

بنابراین خبرنگار ما به مسئول فنی روستای دهبار مراجعه و وی اظهار می‌کند: هرگونه ساخت و سازی در روستا باید زیر نظر دهیاری و با تأیید مسئول فنی باشد.

بهرام ظهوری تأکید می‌کند: هیچ کدام از این دو موردی که ساخت و ساز و گودبرداری کرده‌اند از ما مجوزی دریافت نکرده و اخطار لازم برای آن‌ها صادر ولی توجهی نشده است. حال پرسش اینجاست چگونه ممکن است چند صد متربنا در ابتدای روستا بدون مجوز ساخته شود، لوله آب شرب برایش وصل شود و نفر دیگری چند صد متر دیگربه طور غیراصولی گودبرداری انجام دهد و ۱۰۰ میلیون تومان برای جبران خسارت هزینه کند و در نهایت با چهارمتر کاشی و سرامیک برای تکمیل یک چشمه سرویس بهداشتی رضایت دهیاری را جلب کند؟

چطور اگر یک خودرو سواری بخواهد وارد روستا شود توسط دهیاری رصد می‌شود ولی ساخت و سازهایی که چند ماه به طول می‌انجامد، از تیررس دهیاری خارج شده است؟ طبعاً اگر برخوردهای جدی با این موارد انجام نشود، موجبات سوءاستفاده بسیاری در این روستا برای ساخت و سازهای غیر مجاز فراهم خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.