شاخص کل بورس تهران معاملات امروز خود را با افت ۲۰۸۹ واحدی به پایان رساند و با عقب‌نشینی دو کانالی در سطح ۲۲۲ هزار و ۳۸۷ واحد قرار گرفت.

عقب‌نشینی دو کانالی شاخص سهام در روز «افت نفتی» بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران معاملات امروز خود را با افت ۲۰۸۹ واحدی به پایان رساند و با عقب‌نشینی دو کانالی در سطح ۲۲۲ هزار و ۳۸۷ واحد قرار گرفت. ریزش ۰.۹ درصدی شاخص سهام طی معاملات روز جاری در حالی رقم خورد که به واسطه گزارش‌های مناسب ارسالی از سوی شرکت‌های بورسی روی سامانه کدال، فعالان بازار سهام انتظار داشتند تا روند صعودی نماگر بورس تهران ادامه پیدا کند. با این حال شوک ناشی از اصلاح شدید قیمت‌ها در بازار جهانی روندی متفاوت را برای این بازار رقم زد. هر بشکه نفت خام برنت در آخرین معاملات هفتگی خود، شامگاه جمعه با افت ۵.۶ درصد به ۶۱.۷ دلار سقوط کرد. به این ترتیب با ثبت کاهش ۱۵ درصدی بهای طلای سیاه در مقیاس ماهانه، بیشترین افت ماهانه نفت در سال ۲۰۱۹ ثبت شد.

چین چهارشنبه هفته گذشته از وضع محدودیت بر صدور فلزات کمیاب به آمریکا خبر داد. ضمن اینکه پکن امروز قرار است در اقدامی متقابل، نرخ تعرفه بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را از ۵ تا ۱۰ درصد به ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهد. تبعات منفی این جنگ در شاخص خرید مدیران چین به عنوان دماسنج تولید در دومین اقتصاد مصرف‌کننده جهان فشار را بر قیمت فلزات و نفت مضاعف کرد. با وجود این و در حالی که ذهن بازارها معطوف به رویارویی گسترده چین و آمریکا بود، روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد از تاریخ ۱۰ ژوئن بر تمام کالاهای وارداتی از مکزیک تعرفه ۵ درصدی وضع خواهد کرد و این نرخ را تا یکم اکتبر به ۲۵ درصد خواهد رساند. فضای عمومی معاملات امروز بورس تهران عموما متاثر از فضای منفی بازار جهانی ارزیابی می‌شود. شرایطی که در ساعات ابتدایی معاملات شدیدتر بود اما رفته رفته شرایط متعادل‌تری پیدا کرد.

در این روز منفی اما بورس تهران با غیبت نمادهای پالایشی مواجه بود. شاید همین موضوع از افت بیشتر نماگر سهام ممانعت کرد. نماد شرکت‌های پالایشی نظیر «شپنا»، «شتران»، شبندر»، «شاوان»، «شراز» و «شبریز» روز چهارشنبه به علت ارائه شفاف‌سازی در خصوص نحوه تسویه حساب زیان ناشی از مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای مربوط به فروش فرآورده‌های نفتی ویژه شرکت‌های پالایش نفت در سه ماه سوم سال ۹۱ متوقف شده بودند.

در مجموع طی معاملات روز شنبه نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی و گروه مپنا بیشترین اثر بر افت شاخص سهام را بر عهده داشتند. در مقابل اما سهام شرکت‌های بانک تجارت، سایپا و بانک صادرات ایران مانع از افت بیشتر این نماگر شدند.

همچنین در این روز منفی، بیشترین افزایش قیمت روزانه به نماد معاملاتی شرکت‌های شکر شاهرود، سیمان بهبهان، تولید محور خودرو، آلومراد و دارویی لقمان رسیدو در آنسوی بازار اما نماد معاملاتی شرکت‌های قند نیشابور، آبسال، دوده صنعتی پارس و معادن بافق با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.