بندرعباس- گنبد نمکی «بستک» یکی از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان است که در حواشی آن از قدیم‌الایام بسیاری از افراد نسبت به برداشت و استخراج بلورهای نمک اقدام می‌کنند اما صدور مجوز معدن در این منطقه حال با مخالفت و نگرانی بسیاری از دوستداران محیط زیست روبرو شده است.

نمک بر زخم میراث هرمزگان با بهره‌برداری از معادن نمک

قدس آنلاین-گروه استان ها: گند نمکی بستک در کوه‌های شرقی شهر بستک قرار دارد که در کنار جاذبه‌های گردشگری، محل تجمع گونه‌های حیات‌وحش است.

باوجوداینکه استخراج نمک از دیرباز به‌صورت سنتی در شعاع این گنبد رایج بود اما این روزها واگذاری معدن جدید در جوار این گنبد نمکی به بخش خصوصی برای استخراج نمک موجب اعتراض بسیاری از فعالان محیط‌زیست و هم‌چنین میراث فرهنگی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی شده است.

اتفاقی که این جاذبه طبیعی استان هرمزگان را درخطر تخریب قرار داده است و فعالان میراث فرهنگی استان هرمزگان را بر آن داشته تا نسبت به برداشت نمک از این منطقه اعتراض کرده و خواهان توقف این فعالیت شوند.

فعالان حوزه میراث فرهنگی ابراز می‌کنند که نباید فعالیت‌های اقتصادی منجر به تخریب سرمایه‌های اجتماعی و گردشگری هم چون گنبد نمکی بستک شودباوجوداینکه ساخت هتل‌ها و اقامتگاه‌های نمکی و بهره‌گیری از خواص درمانی سنگ نمک می‌تواند در این منطقه زمینه فعالیت‌های اقتصادی را برای مردم رقم بزند اما صدور مجوز برای بهره‌برداری از معدن نمک هم چون معدن« نمک فتویه»

موجب اعتراض بسیاری از دوستداران محیط‌زیست و هم‌چنین فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی شده است.

گسترش تشکیلات زمین‌شناسی شور و نمکی در سطح استان هرمزگان و برخورداری از  ۷۲ گنبد نمکی بعلاوه وجود رودخانه‌های شور متعدد در ۴۶درصد پهنه استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه استخراج نمک ایجاد کرده است اما فعالان حوزه گردشگری ابراز می‌کنند که نباید فعالیت‌های اقتصادی منجر به تخریب سرمایه‌های اجتماعی و گردشگری هم چون گنبد نمکی بستک شود.

توقف عملیات خاک‌برداری

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان از توقف و جلوگیری از عملیات خاک‌برداری معدن نمک فتویه به دستور فرماندار بستک خبر داد.

رضا برومند اظهار کرد: بررسی‌ها در خصوص اینکه معدن نمک واگذارشده در عرصه و حریم گنبدهای نمکی بستک است یا خیر آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: گنبد نمکی بستک در کوه‌های شرقی شهر بستک قرار دارد که در کنار جاذبه‌های گردشگری، محل تجمع گونه‌های حیات‌وحش است.

وی در خصوص صدور مجوز ابراز کرد: از دو سال قبل فردی متقاضی استفاده از معدن نمک آن منطقه شده است. این معدن در فاصله چهار کیلومتری گنبدهای نمکی بستک قرار دارد و مردم آن روستا نگران‌اند که اکتشاف و بهره‌برداری معدن به این گنبدهای نمکی آسیب برساند.

وی ادامه داد: بر این اساس که ما متوجه شدیم عملیات خاک‌برداری در این منطقه آغازشده است از طریق فرمانداری بستک و فعالان و دوستداران میراث فرهنگی، گردشگری و محیط‌زیست پیگیر ماجرا شدیم و با دستور فرماندار عملیات خاک‌برداری متوقف‌شده است.

وی در خصوص این‌که آیا گنبدهای نمکی بستک در فهرست انتظار ثبت جهانی یونسکو هستند، پاسخ می‌دهد: بر اساس آخرین تماس با سازمان میراث فرهنگی کل کشور ظاهراً اعلام کردند که گنبدهای نمکی در فهرست انتظار ثبت جهانی قرار دارد اما هنوز اطلاعاتش برای ما ارسال نشده که پیگیری کردیم این اتفاق هم بیفتد.

وی تأکید کرد: فرض بر این است که این گنبدها با چند سال فاصله عقب یا جلوتر قطعاً ثبت جهانی خواهند شد و هرگونه تعرض به عرصه و حریم آن‌ها ممنوع است.

استعلامی در کار نبوده است

برخلاف این تصور که بسیاری از مردم فکر می‌کنند برای هرگونه اقدام در طبیعت نیاز به استعلام از اداره محیط‌زیست و یا سایر ادارات مسئول هست اما به نظر می‌رسد در این راستا استعلامی برای استخراج معدن در خصوص این منطقه از اداره کل حفاظت محیط‌زیست انجام‌نشده است.

معاون فنی اداره کل محیط‌زیست هرمزگان در همین رابطه توضیح می‌دهد: چون محدوده موردنظر در منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست نبوده است نیازی هم به دریافت استعلام و مجوز نبوده است

میثم قاسمی در پاسخ این سؤال که آیا سازمان صنعت معدن می‌بایست از محیط‌زیست استعلام و سپس نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کرده است بیان می‌کند: بر اساس اصلاحیه ماده ۲۴ قانون معادن، از سال ۹۰ وزارت صنعت و معدن از محیط‌زیست  در خارج از منطقه حفاظت‌شده استعلام نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف گنبدهای ارزشمند نمکی بستک به‌عنوان یک اثر طبیعی چه می‌شود و چرا در حوزه مناطق حفاظت‌شده قرار نمی‌گیرد؟ می‌گوید: ما مناطق ارزشمند بسیاری داریم که جزو مناطق حفاظت‌شده نیستند و لذا برای قرار گرفتن در منطقه حفاظت‌شده دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت و معدن هم باید نظر موافق بدهند.

تلاش برای ابطال مجوز بهره‌برداری

گنبدهای باارزش بستک که حالا در استان هرمزگان به یکی از سوژه‌های اصلی تبدیل‌شده و خواب را از چشمان دوستداران محیط‌زیست و میراث فرهنگی ربوده است و تا آنجا خبرساز شده است که علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در توئیت شخصی خود نوشت: « پس از کسب خبر بلافاصله اقدامات لازم برای توقف عملیات اجرایی انجام شد و در حال رایزنی برای ابطال مجوز صادره از اداره صنعت معدن استان هستیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.