زابل-امام‌جمعه زابل در زمره نمایندگان ولی‌فقیه است که همواره در تمامی سخنرانی‌ها و هم‌چنین نمازهای جمعه از رسانه‌ها درخواست دارد تا به دنبال مطالبات مردم باشند و آن‌ها را از مسئولان مطالبه و برای تحقق آن پیگیری کنند.

وعده توسعه سیستان چه شد؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: حجت‌الاسلام کیخا برای بسیاری از مردم چهره‌ای نام‌آشناست که در بسیاری از مناسبت ها و حتی کنار جاده در حال توزیع شربت بین رانندگان عبوری در قالب موکب خدمت رسانی رد پای وی دیده می شود.

وی ازجمله طلبه‌های جوانی است که بسیاری از مردم و به‌ویژه خبرنگارانی هم چون اشتیاق دارند تا مشکلات منطقه را از زبان وی و تریبون نماز جمعه بشنوند.

این امام‌جمعه جوان که خود مسئولی تمام رسانه‌ای است اعتقاد دارد: «رسانه‌ها باید تیزبین باشند و برای خدا قلم بزنند زیرا قلمی که برای رضایت خداوند متعال ننویسد قلم شیطان است»

وعده‌ها را چه شد؟

امام‌جمعه سیستان که بنا بر گفته خودش دغدغه معیشت قشر مستضعف را دارد از برخی وعده‌ها گلایه داشته و از همین رو ابراز می‌کند: «قرار بود بازارچه مرزی این منطقه را متحول کند! تجارت چمدانی و پاس مرزی کمک‌حال مردم و طبقه کارگر شود! قرار بود منطقه آزادراه اندازی کنند! عنوان می‌شد با ثبت جهانی‌شدن شهر سوخته تحولی در صنعت گـردشگـری و جذب توریست ایجاد می‌شود اما در حال حاضر چیزی مشاهده نمی‌کنیم!

وی آن‌قدر چراهای دیگر در ذهن دارد که در ادامه می‌گوید: باید پیگیری کرد که چرا آزادراه زابل ـ زاهدان تکمیل نشد؟

البته امام‌جمعه سیستان بابت واریز درصدی از سود فروش سوخت به‌حساب مرزنشینان از پیگیری‌های استاندار و مسئولان تشکر می‌کند و می‌گوید: اما سوا لاتی در این زمینه پیش می‌آید که در اجرای این موضوع چرا این‌قدر تأخیر شده است؟

گردشگری

امام‌جمعه زابل گردشگری را یک ظرفیت بسیار مناسب برای کمک به مردم منطقه می‌داند و می‌گوید: «بنا بر اظهارات مسئول میراث فرهنگی استان  ۲٫۵ میلیارد تومان برای ساخت آمفی‌تئاتر تخصیص پیداکرده  اما بنده از ایشان می‌خواهم به‌جای ساخت آمفی‌تئاتر قراردادی با اتوبوس‌رانی زابل جهت رفت‌وآمد گردشگری منطقه منعقد کند، تا هم در منطقه اشتغال‌زایی شود و هم اماکن گردشگری منطقه فعال شود.

وی با اشاره به برخی از آثار و سرمایه‌های اجتماعی که گاهی نادیده گرفته می‌شود عنوان می‌کند: خانه‌ای که آیت‌الله طالقانی مدت مدیدی در زابل در آن سکونت داشتند الآن کجاست؟ اگر این منزل در اصفهان یا شهر دیگری می‌بود آن خانه را بهترین مکان برای کارهای فرهنگی قرار داده بودند.

سوء مدیریت

حجت‌الاسلام کیخا برخی از مشکلات موجود در منطقه را ناشی از سو مدیریت و یا مدیریت‌های مثبت ولی ناپایدار می‌داند و اظهار می‌کند: به‌طور مثال دراین‌بین شاهد هدر رفت بیت‌المال برای طرح نیم لوله  و طرح انتقال آب بودیم که هیچ استفاده‌ای هم صورت نگرفت و لذا دستگاه قضا باید بررسی کنند که بدانیم سرنوشت این طرح چه شد؟

وی یادآور می‌شود: یکی دیگر از مباحث مهم مبحث مافیای سوخت و دام است که هنوز روی زمین‌مانده و لذا  استاندار محترم این موضوع را تائید کردند که نشان از فعالیت مافیا در مرز دارد و این موضوع نیز نیاز به ورود دستگاه قضا دارد تا با متخلفان برخورد قاطع به عمل آوردند چراکه زمانی مردم ببینند مافیا در چنگ قوه قضائیه هستند امیدوار خواهند شد.

مقصر کیست؟

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ کار ترویج و از سوءاستفاده برخی افراد از منابع و سرمایه‌های این استان جلوگیری شود ادامه می‌دهد: بعضی از خریداران کارخانه‌ها با از بین بردن آن‌ها و یا فروش تجهیزات آن‌ها کارخانه‌ها را به برج تبدیل می‌کنند.

در سیستان هم برخی افراد به بهانه‌ ایجاد کارخانه و کارگاه تولیدی وام‌هایی با مبالغ بالا گرفته و در  دیگر شهرها خانه و برج خریده اندوی ابراز می‌کند: در سیستان هم داشته‌ایم که به بهانه‌ ایجاد کارخانه و کارگاه تولیدی وام‌هایی با مبالغ بالا می‌گیرند و در مشهد و دیگر شهرها خانه و برج می‌خرند لذا باید با این‌گونه افراد برخورد شود.

وی تأکید می‌کند: باید تمام شهرداران، تمام نمایندگان ،تمام فرمانداران، تمام استانداران ادوار مختلف جمع شوند و مشکلات را در یک مجلس بررسی کنیم و علل مشکلات و افرادی که قصور داشتند را بیابیم.

وی یادآور می‌شود: انشا الله که در شهر ما و منطقه ما این امر مهم شکل بگیرد که مسئولی که زمان مسئولیتش تمام شد و در چند سال آینده عیب کارش مشخص شد توسط قوه قضاییه بازخواست شود.

 تریبون‌ها محافظه‌کارانه شده است

امام‌جمعه زابل تأکید می‌کند:  از روز اولی که این پیشنهاد به من شد و پذیرفتم، می‌دانستم که اگر قرار باشد تریبون نماز جمعه جایی برای مطالبات مردم نباشد، اشتباه کرده‌ام.

وی عنوان می‌کند: اگر نماز جمعه درد مردم را بیان نکند، کجا قرار است این کار را بکند؟ و لذا نماز جمعه‌ای که خالی از مطالبات مردم باشد، قطعاً یک نماز جمع پویا و در مسیر انقلاب نیست.

حجت الاسلام کیخا عنوان می‌کند: من در سبک مطالبه گری خود، سبک حضرت آقا را در پیش گرفتم زیرا ایشان در هر دولتی داشته‌ها و ندا شته‌ها را باهم بیان می‌کنند و از همین رو معتقدم امام‌جمعه هم باید به همین سبک‌رفتار کند یعنی باید رهبری‌وار مطالبه و نقد کند تا اثرگذاری داشته باشد.

وی در پایان متذکر می‌شود: فکر می‌کنم بخشی از مشکلات امروز به تعارف پا گرفته میان مسئولان مربوط باشد زیرا امام‌جمعه، فرماندار، استاندار و ... آن‌قدر باهم جلسه می‌روند و تعارف دارند که این می‌گوید اگر این مشکل را بگویم فردا چه طوری با آن روبه‌رو شوم، و به همین سادگی‌ها، تریبون‌های رسمی جمهوری اسلامی محافظه‌کارانه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.