همزمان با نشست سران اتحادیه عرب در مکه به دعوت حکومت ریاض و صدور بیانیه ضد ایرانی دیکته شده از سوی عربستان سعودی که در آن از اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ تقدیر و حمایت شد، یک رسانه‌های آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید با هدف کاهش تنش با تهران اعمال تحریم بر صادرات محصولات پتروشیمی‌ایران را به تعویق انداخته است.

آبنبات‌های تازه ترامپ برای میز مذاکره

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت مکث و به تعویق انداختن برنامه تشدید تحریم‌های ایران با هدف کاهش تنش و جلوگیری از خروج شرایط از کنترل از سوی آمریکایی‌ها اتخاذ شده است.

تحریم پتروشیمی‌دومین و بزرگترین تحریم دولت ترامپ پس از ایجاد محدودیت برای فروش نفت ایران است.

این در حالیست که دونالد ترامپ روز پنجشنبه ضمن تکرار ادعاهای خود در مورد آمادگی ایران برای مذاکره و ضعیف شدن آن در نتیجه تحریم‌ها گفت که می‌خواهد با تهران راه بیاید.

همزمان با سخنان ترامپ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در سخنانی متفاوت با دیدگاه‌های شخصی خودش در جمع خبرنگاران در لندن تأکید کرده آمریکا در پی تغییر رژیم در ایران نیست.

این جمله را چند روز پیش از آن دونالد ترامپ در ژاپن و پس از رایزنی با شینزو آبه نخست وزیر این کشور نیز  گفته بود.

او از آبه خواست تا برای رایزنی با ایران نقش میانجی‌را ایفا کند. اما در اتفاقی دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در آلمان به سر میبرد پس از دیدار ورایزنی باهایکو ماس همتای آلمانی خود باز هم راهبرد چماق و هویج را در پیش گرفت و در موضعی سرگردان و متناقض از یک سو خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی برلین بر علیه ایران شد و همزمان اعلام کرد که واشنگتن با اجرای محدود اینستکس موافق است.

او گفت آمریکا مشکلی با استفاده از سازوکار مالی اینستکس برای ارسال کالاهایی که مشمول تحریم‌ها نیستند یعنی مواد غذایی و دارو و اقلام انساندوستانه به ایران ندارد.

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه کشورمان اما در واکنش به این اظهارات در گفتگو با شبکه العالم گفت که آمریکایی‌ها با آغاز جنگ اقتصادی با مردم ایران وارد یک جنگ تمام عیار شده و حتی از ورود غذا، دارو و قطعات هواپیماهای مسافری به کشور جلوگیری می‌کنند. وی تأکید کرد که باید همه این تهدیدها علیه مردم ایران متوقف شود.

ظریف اظهارداشت: آمریکایی‌ها در نمایشی جدید گفت و گو و مذاکره را با ایران مطرح می‌کنند در حالی که سیاست خارجی آمریکا با وجود دولتمردان فعلی نامشخص است و دنیا تاکنون نفهمیده آمریکا در سیاست خارجی خود به دنبال چیست.

ظریف افزود: ما اعلام کردیم اروپا در یک سال گذشته نتوانسته به تعهدات خود در خصوص توافق هسته ای عمل کند، لذا ما تصمیم گرفتیم که اگر اروپایی تا ۶۰ روز دیگر بتوانند به تعهدات خود در برجام عمل کنند ما نیز به تعهدات خود پایبند باشیم، درحالی که عده‌ای آن را التیماتوم اعلام کردند. ما به هیچ عنوان به کشورهای اروپایی التیماتوم ندادیم اما اعلام کردیم که اگر حقوق اقتصادی مردم را رعایت نکنید ما به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نخواهیم کرد.

گزارش پانزدهم آژانس و جدیت ایران

این تغییر موضع تاکتیکی در شرایطی وارد مواضع رسانه‌ای  مقامات آمریکایی شده که جدیدترین گزارش مدیکل آژانس انرژی اتمی‌درباره برنامه هسته‌ای ایران روز پنجشنبه منتشر شد که تأکید می‌کند ایران تا کنون نیز به تمامی‌تعهدات برجامی‌خود پایبند بوده و هیچ یک از محدودیت‌های این توافق را نقض نکرده است.

با این حال در این گزارش اشاره شده که ذخیره اورانیوم غنی شده با غنای ۶۷/۳ درصد ایران از ۸/۱۶۳کیلوگرم در گزارش اسفند ماه به ۱/۱۷۴ کیلوگرم رسیده است.

طبق برجام ایران مجاز است تا سقف ۸/۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده، معادل ۳۰۰ کیلو گرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم(UF۶) ذخیره کند.

بر این اساس با توجه به ۴ برابر شدن ظرفیت تولید در تأسیسات غنی سازی نطنز ایران پیش از مهلت ۶۰ روزه از سقف برجام عبور خواهد کرد که نشان می‌دهد تهران در پاسخ دادن به نقض و اجرا نشدن این توافق از سوی شرکای غربی جدی است.

همین موضوع سبب حساسیت و نگرانی کشورهای غربی و حتی آمریکا شده است تا آنجا که جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ چند روز پیش به این موضوع واکنش نشان داده و گفت: ایران بدون داشتن نیروگاه اتمی‌توجیهی برای ذخیره اورانیوم بیشتر ندارد و اقدام ایران به معنای کم شدن فاصله ایران تا تسلیحات هسته‌ای ست.

راهبرد ثابت فشار ، تاکتیک متغیر مذاکره

از این رو به نظر می‌رسد چراغ سبز واشنگتن به کشورهای اروپایی برای راه اندازی اینستکس واکنشی به ضرب الاجل ایران و نتیجه ندادن راهبرد القای تنش و تهدید برخورد نظامی‌در منطقه باشد تا ایران را به ماندن در این توافق ترغیب کند. این راهبرد کاملاً متضاد با سیاست ظاهری و نمایشی آمریکا در جهت تخریب برجام است.

دکتر نوذر شفیعی با بیان اینکه راهبرد کلی آمریکا همان راهبرد چماق و هویج است، اما تلاش می‌کند تا مشوق‌هایی را برای مذاکره به ایران پیشنهاد بدهد، می‌گوید: ترامپ تا حدی متقاعد شده که فشار بر ایران و شرایطی که او می‌خواهد نمی‌تواند تهران را پای میز مذاکره بیاورد. به بیان دیگر آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که اعتبار و حیثیت کشورها در عرصه بین‌المللی مهم است و نمی‌توانند با نادیده گرفتن آن انتظار پذیرش مذاکره را داشته باشند لذا نباید خیلی یک کشور را در تنگنا بگذارند و انتظار داشته باشند آن کشور پای در مسیر مذاکره بگذارد.

عضو سایق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارات و تغییر موضع ترامپ در مورد براندازی نظام ایران و ابراز تمایلش برای راه آمدن با تهران یا پذیرش محدود و مشروط اینستکس و تعویق تحریم‌های پتروشیمی‌ را اقداماتی نمادین با این هدف عنوان می‌کند که جمهوری اسلامی‌ایران احساس کند مذاکره عقب نشینی نیست و می‌افزاید: این اقدامات کافی نیست گرچه فی نفسه تن دادن به اینستکس ولو مشروط و محدود اتفاق خوبی است.

شفیعی تأکید می‌کند: همانطور که ایران اعلام کرده بازگشت آمریکا به برجام شاید بتواند راه را برای مذاکره باز کند اما اتفاق مهم اینست که شواهد نشان می‌دهد آمریکا مایل نیست ایران از برجام خارج شود و علایم مخابره شده در اظهارات مقامات واشنگتن و عقب نشینی‌های اخیر به همین منظور است. چه بسا اتفاق‌های دیگری هم در این زمینه در روزهای آینده رخ دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.