امسال به برکت سخاوت آسمان و بارش های خوب بهاری تولید گندم در خراسان رضوی افزایش یافته و خوشه های طلایی برکت سفرهای مردم را تامین کرده است.

خوشه های طلایی در دستان کشاورزان/ محصولی که برکت سفره مردم می شود

به گزارش قدس آنلاین ؛ این روزها برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع در استان‌های مختلف آغاز شده و کشاورزان به برکت سخاوت آسمان و بارش‌های خوب بهاری مشغول برداشت دست رنج چندین ماهه خود هستند.

شاید بتوان گندم را مهم‌ترین محصول استراتژیک در حوزه کشاورزی برای کشور دانست که طی سال‌های گذشته بارها خود کفایی این محصول اعلام شده اما به دلیل نبود منابع آبی در سال‌های گذشته بخشی از گندم مورد نیاز از دیگر کشورها وارد شده است.

طی سال‌های گذشته کیفیت گندم تولید در کشور نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته به صورتی که گندم «دوروم» مازاد بر نیاز کشور به ایتالیا که در حوزه تولید محصولات پایه گندم حرف نخست را در دنیا می‌زند صادر شده است.

در این میان خراسان رضوی نیز یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید گندم در کشور به شمار می‌رود به صورتی که مجموع مزارع دیم و آبی کاشت گندم در این استان به حدود ۲۷۵ هزار هکتار می‌رسد و اشتغال زیادی در این بخش ایجاد شده است.

پیش بینی تولید ۶۶۵ هزار تن گندم

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه می‌گوید: برداشت گندم از مزارع بخش‌های گرمسیری خراسان رضوی از چند روز پیش آغاز شده و به تدریج در دیگر مناطق نیز کشاورزان محصول خود را درو می‌کنند.

محمد رضا نیک پور می‌افزاید: پیش بینی ما این است که تا پایان شهریور عملیات برداشت گندم از مزارع استان ادامه داشته باشد و در این مدت گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به صورت تضمینی توسط شرکت غله خریداری می‌شود.

وی تصریح می‌کند: تولید گندم در خراسان رضوی همانند دیگر استان‌ها به دو روش دیم و آبی انجام می‌شود به صورتی که امسال با توجه به بارش‌های انجام شده پیش بینی می‌کنیم میزان برداشت محصول در هر هکتار مزرعه دیم یک تن و در مزرعه آبی ۴ تن باشد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: امسال در مجموع ۱۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان زیر کشت گندم آبی و ۱۴۲ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم رفته است.

نیک پور می‌گوید: با این سطح از زیر کشت پیش بینی می‌کنیم میزان تولید گندم در خراسان رضوی به ۶۶۵ هزار تن برسد که بیش از ۴۶۰ تن از این میزان که مازاد بر نیاز کشاورزان است به صورتی تضمینی خریداری خواهد شد.

وی بیان کرد: سال گذشته در مجموع ۵۰۷ هزار تن گندم در خراسان رضوی تولید شد که ۳۳۲ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط شرکت غله خریداری شد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص مبارزه با آفت گندم در استان و خسارت‌های احتمالی به مزارع می‌گوید: امسال مشکل جدی در خصوص آفت‌های گندم نداشتیم و تنها به صورت موردی در برخی مناطق بیماری زنگ مشاهده شد که بلافاصله تدابیر لازم اتخاذ و به صورت «کانون کوبی» مشکل برطرف شد.

نیک پور همچنین تاکید کرد: در خراسان رضوی پدیده ملخ‌های دریایی که به مزارع برخی شهرهای جنوبی کشور هجوم آورده‌اند را نداریم و تنها در برخی مناطق ملخ‌های بومی را داشتیم که با آنها مبارزه شده است.

۷۲ ساعته پول گندم کاران را می‌دهیم

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به جزئیات خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی اشاره می‌کند و می‌گوید: در شهرهای جنوبی کشور کشاورزانی که گندم خود را تحویل می‌دهند ۷۲ ساعته پول می‌گیرند که ما تلاش می‌کنیم این مهم در خراسان رضوی نیز محقق شود.

حمید رضا نوری بیان می‌کند: طبق مصوبه شورای اقتصاد قیمت خردید تضمینی گندم معمولی ۱,۷۰۰ تومان و گندم دوروم ۱,۷۷۰ تومان بوده و اگر کشاورزی گندم تمیز و پاک شده را تحویل دهد با در نظر گرفتن کرایه حمل و نقل این میزان تا ۲ هزار تومان نیز قابل افزایش است.

وی می‌افزاید: پیش بینی خرید گندم در سال جاری ۵۰۰ هزار تن با اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد ریال است و ۶۰ مرکز خرید در استان پیش بینی شده و کشاورزان می‌توانند برای فروش محصول خود به این مراکز مراجعه کنند.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ کشور بیان می‌کند: امسال پیش بینی شده در کشور ۱۴.۵ میلیون تن گندم تولید شود که دولت نیز پیش بینی لازم برای خرید ۱۱.۵ میلیون تن را انجام داده است.

نوری می‌گوید: هیچ مرکز روبازی برای نگهداری گندم در خراسان رضوی نداریم و ممکن است خود کشاورزان در مکانی گندم‌ها را جمع کرده باشند و ما بخواهیم از آنها تحویل بگیریم.

وی در ادامه به خرید تضمینی کلزا که از جمله دانه‌های روغنی است اشاره می‌کند و می‌گوید: برای خرید تضمینی این محصول به قیمت مصوب ۳ هزار و ۴۳۹ از کشاورزان ۱۴ مرکز در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ کشور اظهار می‌کند: پیش بینی ما خرید ۸ هزار تن کلزا از کشاورزان استان است و تا کنون بیش از ۱۷۳ تن از این محصول تحویل مراکز خرید شده است.

توجه به افزایش تولید محصول

اگر چه طی سال‌های گذشته تولید گندم در کشور به میزان چشمگیری افزایش یافته و نسبت به پیش از انقلاب حدود ۳ برابر شده است، اما میزان برداشت گندم در هر هکتار هنوز با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد و با توجه به کمبود منابع آبی این میزان از برداشت قابل قبول نیست لذا اصلاح روش‌های آبیاری و مواظبت از مزارع گندم مقابل آفت ها می‌تواند امکان برداشت چندین برابری این محصول مهم و استراتژیک را فراهم می‌کند.

موضوعی که می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور به صورت کامل به گندم، زمینه صادرات و ارزآوری را برای کشور در شرایط خاص اقتصادی فراهم کند.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.