در شرایطی که امسال به نام سال رونق تولید نام گذاری شده است، به نظر میرسد برخی با ارائه اطلاعات غلط در حال بی ارزش کردن برخی از سهام ها بوده و از این طریق برای کسب منفعت بیشتر در حال ضربه زدن به بخش تولیدی کشور هستند.

ارائه اطلاعات غلط برای بی ارزش کردن برخی سهام ها در بورس +اسناد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، شرکت ریل پرداز سیر یکی از زیر مجموعه گروه صنعتی ریل پرداز بوده که از جهت تعداد و تنوع ناوگان در اختیار و حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته، بزرگترین هلدینگ حمل و نقل ریلی کشور محسوب می‌شود.

کمتر از یک ماه پیش کنفرانس اطلاع رسانی این شرکت برگزار شد و طی آن پاسخ هایی از سوی طلوعی مدیرعامل و عضو هیأت مدیره به سوالات مطروحه داده شد که بررسی ها حاکی از تناقض زیادی میان اطلاعات قبلی این شرکت با پاسخ های داده شده در این کنفرانس خبری است.

این تناقضات تا جایی پیش رفته که ابهاماتی را نیز برای اداره نظارت فرابورسی ایجاد کرده است و شرکت ریل پرداز سیر جوابیه ای را به این اداره ارسال کرده است.

در شرایطی که امسال به نام سال رونق تولید نام گذاری شده است، به نظر میرسد برخی با ارائه اطلاعات غلط در حال بی ارزش کردن برخی از سهام ها بوده و از این طریق برای کسب منفعت بیشتر در حال ضربه زدن به بخش تولیدی کشور هستند.

به عنوان مثال سوال سوم کنفرانس درباره آخرین وضعیت خرید واگن از روسیه و پرداختی صورت گرفته بوده و اینکه آیا سال ۹۸ امکان تحویل واگنها وجود دارد و چه تعداد تحویل شده و کل قرارداد چه تعداد است؟ نرخ هر واگن خریداری شده از روسیه چقدر است؟

اما پاسخ شرکت ریل پرداز به این سوال این بوده که خرید واگن از روسیه کنسل شده است؛ توجیه شرکت ریل پرداز سیر برای این پاسخ در جوابیه ای که به اداره نظارت فرابورسی داده شده مغایرت زیادی با شواهد و مدارک موجود است.

این شرکت در توجیه منتفی شدن خرید واگن از روسیه مدعی شده است: «با توجه به آشفتگی های بروز کرده در بازار ارز و محدودیت ایجاد شده ارزی و همچنین نوسان ارزی اخیر و به تبع آن عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فعلا خرید واگن روسی متوقف و از اولویت پروژه های شرکت خارج شده است.»

در این جوابیه همچنین آمده است : مزید استحضار است که بانک روسی تأمین کننده اعتبار نیز با توجه به عدم پرداخت اقساط شرکت ایرانی که قبلا اقدام به خرید واگن از روسیه کرده بود، در حال حاضر اجازه فروش به ایران را نمی دهد.

این اظهارات در شرایطی صورت می گیرد که این شرکت در تاریخ ۱۶/۲/۹۶ اصلاحیه ای تحت عنوان توضیحات شرکت در خصوص عدم تأثیر برنامه خرید واگنهای باری بر عملکرد سال مالی ۹۶ منتشر کرده  که متن نامه به شرح زیر است:


همانطور که پیشتر و در جریان برگزاری جلسات مجامع عمومی شرکت نیز بیان گردید؛ شرکت ریل پرداز نیز قرارداد خرید ۴۰۰ واگن لبه بلند را در سال ۱۳۹۵ منعقد نمود که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده این واگنها در طی سال ۱۳۹۶ به ناوگان باری شرکت افزوده می شوند کلیه اثرات مالی این رویداد در طی اولین پیش بینی سود سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶ نیز از طریق سامانه کدال افشا شده است.

 در ادامه نامه شرکت از موفقیت در امضا تفاهم نامه خرید با شرکت روسی برای ۹۰۰ واگن لبه بلند دیگر صحبت کرده است.

از طرف دیگر در تاریخ ۲/۲/۹۷ شرکت اطلاعیه ای تحت عنوان افشای اطلاعات با اهمیت منتهی به سال ۲۹/۱۲/۹۶ در سامانه کدال منتشر می کند.

در این نامه آماده است: «در خصوص توافقنامه خرید ۴۰۰ دستگاه واگن های روسی تعداد ۱۳۵ دستگاه واگن تولید و در محل کارخانه سازنده آماده تحویل است. این شرکت موفق به ثبت سفارشی ۱۰۸ دستگاه واگن گردیده و واگن های مذکور در حال حمل و تحویل به شرکت در نیمه دوم خرداد طبق برنامه می باشد.»

همچنین در تاریخ ۳/۴/۹۷ شرکت اطلاعیه ای تحت عنوان افشای اطلاعات با اهمیت منفی به سال ۲۹/۱۲/۹۷ در سامانه کدال منتشر می کند که متن نامه به شرح زیر است:

پیرو اعلام قبلی انعقاد قرارداد خرید ۴۰۰ دستگاه واگن باری خارجی از کشور روسیه همانطور که قبلا در مکاتبات و همچنین مذاکرات مجمع عمومی سالیانه اعلام گردیده است تعداد ۱۰۸ دستگاه واگن باری لبه بلند در پایان سال ۹۶ با اعتبار ۶ ماه تا تاریخ ۲۷/۶/۹۷ توسط این شرکت ثبت سفارش گردیده و براساس پیگیری و مکاتبات با راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی نامه شماره ۳۴۲۹۴/۲۰۰/ص مورخ ۲۹/۳/۱۳۹۷ شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به وزارت صنعت و معدن و تجارت درخواست صدور مجوز ثبت سفارش تعداد ۲۸۲ دستگاه واگن باری لبه بلند ارائه شد . مراتب جهت شفاف سازی فعالیت مذکور و افشا اطلاعات مطابق دستورالعمل های آن سازمان ایفاد می گردد.

حریل

سوال چهارم و هفتم کنفرانس مبنی بر در اختیار داشتن لوکوموتیوی در شرکت و برنامه آن برای خرید لوکوموتیو در کوتاه مدت با دو پاسخ خیر و نداشتن برنامه برای خرید لوکوموتیو جواب داده شده است.

این پاسخ در حالی است که در گزارش فعالیت هیأت مدیره دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶ به تاریخ ۲۲/۳/۹۷ منتشره در کدال در صفحه ۱۰ گزارش مربوطه در مرور کلی بر عملکرد شرکت و مهمترین موفقیتهای کسب شده در سالهای اخیر در ردیف ۲ از امضای تفاهم نامه تامین ۳۰ دستگاه لوکوموتیو از کشور چین سخن گفته شده است.

همچنین در صفحه ۳۳ گزارش فعالیت هیأت مدیره عنوانی تحت خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو درج شده که دارای توضیحاتی نیز است.

سوال نهم در کنفرانس اطلاع رسانی درباره یارانه صرفه جویی مصرف سوخت و نحوه محاسبه و پرداخت آن است که پاسخ شرکت به آن جالب است.

شرکت در حالی مدعی شده است که تاکنون یارانه دریافت نکرده که در تاریخ۱۹/۴/۹۷ اطلاعیه ای با عنوان افشاء اطلاعات با اهمیت منتهی به سال ۲۹/۱۲/۹۷ در سامانه کدال با موضوع یارانه منتشر کرده است.

عنوان شرح رویداد دریافت یارانه صرفه جویی سوخت براساس موضوع ماده۱۲ هدفمند کردن یارانه در اجرای طرح توسعه حمل و نقل باری و مسافری – متن نامه به شرح ذیل است:

احتراماً پیرو ابلاغ رسمی قرارداد سه جانبه فی مابین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت ریل پرداز سیر در مورخه ۱۱/۴/۹۷ به شماره ۴۱۵۹۴/۳۱۰/ص در خصوص پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت برای اجرای« طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر » به شماره ۲/۸ و ۱۸۱/۸۰۰/ص مورخه ۲۳/۲/۹۷ به استحضار می رساند در راستای اجرای قرارداد مذکور متناسب با میزان سرمایه گذاری این شرکت جهت خرید ۵۰ دستگاه واگن باری لبه بلند به مبلغ ۰۳۵/۱۵۵ میلیون ریال مطابق بند ۴ قرارداد یارانه صرفه جویی سوخت از تاریخ ابلاغ قرارداد حداکثر به مدت ۷۲ ماه به این شرکت پرداخت خواهد شد پیش بینی دریافت یارانه قرارداد صرفه جویی سوخت از محل قرارداد مذکوردر مدت ۹ ماه آتی سال ۱۳۹۷ حدوداً مبلغ ۳۰ میلیارد ریال می باشد که به صورت هر سه ماه یکبار به شرکت ریل پرداز سیر پرداخت می گردد همچنین در صورت تغییر با اهمیت در مبالغ دریافتی متعاقبا اطلاع رسانی لازم انجام می گردد . اثرات درآمدی و هزینه ای قرارداد دریافت یارانه صرفه جویی سوخت براساس موضوع ماده ۱۲ هدفمندکردن یارانه و براساس بندهای شماره ۸ و ۱۳ و ۲۳ استانداردهای حسابداری شماره ۱۰ کمک بلاعوض دولت در سال ۱۳۹۷ در حسابهای شرکت منظور خواهد شد.

سوال ۲۷ کنفرانس به این شکل است که با توجه به معاملات و تغییرات قابل توجه در قیمت سهام شرکت، آیا تغییر سهامدار عمده به صورت انتقال بلوکی مطرح است که شرکت پاسخ داده که نه تنها چنین موضوعی مطرح نیست بلکه افزایش قیمت صورت گرفته در سهم کاذب بوده و توسط عده ای سودجو صورت گرفته است که با همکاری خوب فرابورس این افراد شناسایی شده و به زودی از طریق مراجع قضایی و امنیتی برخورد مقتضی با آنان صورت خواهد گرفت.

بررسی ها نشان می دهد که معاملات سهامدار عمده و شرکت‌های وابسته در یک ماه آخر معاملاتی در تابلوی سهامداران عمده سایت Tsetmc.com به شرح زیر بوده است:

شرکت ارزش آفرینان فدک خرید ۱۰ میلیون سهم

شرکت ریل پرداز نو آفرین خرید ۶۰ میلیون سهم

شرکت ریل پرداز آتی نگر خرید ۴۰ میلیون سهم

اما سوالی که مطرح می شود این است که خرید بیش از ۱۰۰ میلیون سهم در روزهای اخیر توسط سهامدار عمده و در کنار آن تهدید و ارعاب سایر خریداران چه پیامی را می خواهد مخابره کند؟

آنچه که قابل اهمیت بوده این است که سهامدار عمده، با افشاء اطلاعات به صورتی رسمی که در صفحات گذشته عنوان شده و همچنین با گذاشتن جلسات با فعالان بازار سرمایه و ترغیب آنان به خرید سهم صدها میلیون سهم را در سال ۹۶ با قیمت های بین ۱۷۰۰تا ۲۰۰۰ریال به بازار عرضه کرده با دلار ۳۰۰۰ تومانی سهم ۲۰۰ تومنی را ارزنده جلوه می دادند و می فروختند.

اما این سهامداران امروز با دلار ۱۴۰۰۰ تومانی منکر تمام اطلاعات قبلی شدند و اگرچه سهم را در قیمت ۲۵۰ تومن ارزنده نمی دانند ولی آن را می­خرند.

م. خ یکی از سهام داران عمده این شرکت در مجمع ۹۵، ۲۰ درصد شرکت را مالک بود اما امروز سهمی ندارد. شرکت ارزش آفرینان فدک ۱۴ درصد سهامش را به بازار واگذار کرد و برخی با افشاء اطلاعاتی که امروز منکر همه آنها شده اند، صدها میلیون سهم را فروختند.

این افراد با ترفندهای مختلف از جمله قول حضور سهامدار اتریشی در شرکت و آوردن فردی اتریشی در مجمع ۹۶ به عنوان خریدار شرکت به مردم با قیمتهای بالا فروخته و اقساط خرید شرکت را پرداخت کردند.

طبیعی است که این افراد که خیالشان راحت بود سهمی را که گران فروختند دوباره روزی ارزان خواهند خرید امروز با حضور سهامداران جدید در شرکت آشفته شده ­اند و در حالی که سهم را می خرند، منکر ارزندگی آن می شوند.

چنین اظهار نظرها و استفاده سلیقه ای از اخبار برای دستکاری قیمت سهم در بورس که معنایی جز تخلف ندارد تنها به سبب فریب افکار عمومی مطرح می شود و طبیعی است که مقامهای نظارتی و امنیتی باید مقابل جوسازی و کلاهبرداری این چنینی بایستند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.