رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای شهر مشهد گفت: برای پروژه‌های مطالعاتی توس تاکنون بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، برای جلوخان نیز اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده و پروژه‌های عمرانی و فرهنگی در بودجه امسال ۱۸ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده که اگر حرکت این قطار شتاب گیرد، نیاز به اعتبار بیشتری است.

برای پروژه‌های مطالعاتی توس ۳ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد
به گزارش قدس آنلاین ، مسعود ریاضی ظهر امروز در نشست خبری در سالن جلسات ۲ شورای شهر مشهد با بیان اینکه هویت مغفول‌مانده مشهد باید احیا و به مردم بازشناسانده شود، به‌عبارت نقش‌بسته بر روی پیراهن خود اشاره کرد و گفت: انتخاب این لباس با عبارت «تا ثبت جهانی توس ...» تعمدی بوده و تاکنون نگاه ما به‌سوی این ظرفیت و گنج گرانبها جلب نشده است.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد متذکر شد: مکان‌های دیدنی بسیاری در ایران ثبت جهانی شدند، در صورتی‌که این اتفاق برای توس نیفتاده در حالی که این موضوع حق مسلم مردم ایران و مشهد بوده و نگاه مسؤولان استانی از جمله نمایندگان مجلس و استاندار را می‌طلبد.

وی با اظهار امیدواری در این خصوص، بیان کرد: استاندار به‌این موضوع علاقه‌مند بوده و جای خوشحالی است که میراث فرهنگی نیز به ‌این عرصه ورود پیدا کرده تا مقدمات کار فراهم شود.

ریاضی با بیان اینکه توس برای احیا شدن نیاز به دو حیطه کار عمده در دو حوزه عمرانی و فرهنگی دارد، افزود: یکی از مشکلات در حوزه عمرانی این است که توس فاقد طرح‌های جامع و تفصیلی شهری بوده و از سال ۹۲ که به‌مشهد تعلق گرفته در هر اقدام با چالش و مشکل مواجه شده است.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: به‌همین منظور با وجود دستور خاص رهبری در ۲۳ سال قبل، تاکنون کار جدی صورت نگرفته که با تشکیل این کمیسیون در شورای پنجم طرح راهبردی توس در اداره کل راه و شهرسازی به‌دست مشاور سپرده شد، جلسات متعددی بدین منظور برگزار شد.

وی ادامه داد: در همین راستا در زمستان سال گذشته این طرح در کمیسیون ماده ۵ استانداری به‌تصویب رسید و در اردیبهشت امسال نیز به‌تهران ارجاع شد، بنا بر این شد که طی جلسات تخصصی‌تر و متوالی و پس از سال‌ها طرح راهبردی توس به‌ثمر برسد که با این اقدام در زمینه توس جبهه‌های زیادی گشوده می‌شود.

ریاضی با اشاره به اینکه وجود طرح تفصیلی نیز نباید نادیده گرفته شود که شهرداری برای تهیه آن پیش‌گام شده، متذکر شد: یکی از قفل‌های اساسی طرح راهبردی بود که باید گشوده شود و اگرچه که به‌کُندی، اما پیش رفته است.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به بازسازی و بهسازی عمارت اربابی چهار برج به‌منظور بهره‌برداری و بازدید عموم، گفت: از این دست پروژه‌ها در دستورکار قرار گرفته، میراث فرهنگی خراسان رضوی به‌عنوان یکی از متولیان نیز همکاری خوبی در این راستا داشته و تحرکات خوبی را به‌انجام رسانیده است.

وی به‌آغاز عملیات مرمت و بازسازی تابران توس توسط میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: اقدامات فرهنگی در توس شامل دو بخش است، برخی از خدماتی که امروز باید صورت گیرد، مربوط به‌همین ‌امروز و برخی از آن‌ها برای آینده بوده و ماندگار است، مانند نصب المان‌ها.

ریاضی با بیان اینکه اقداماتی برای مناسبت‌ها و رویدادها تعریف شده، یادآور شد: احساس ما این است که اگر این موارد انجام شود، توس جانی دوباره می‌یابد.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: جلوخان یکی از اولین اقداماتی بود که دیوار سخت بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی را فرو ریخت و اقدامی موفق بود، یک باغ هفت هکتاری که در ۲۶ آبان ۹۷ کلنگ‌زنی شد و بخشی از آن در ۲۵ اردیبهشت ۹۸ افتتاح شد.

وی تشریح کرد: در همین راستا بزرگ‌ترین پروژه مطالعاتی شهرداری با نام پردیس توس نیز در حال انجام است که حد فاصل رودخانه کشف‌رود تا جلوخان را در بر گرفته و ۳۰ هکتار مساحت دارد.

ریاضی به پروژه رودباره در کشف‌رود اشاره کرد و گفت: این پروژه به‌منظور رفع نازیبایی فضای پل کشف‌رود است که به‌همین منظور یک پارک خطی با رعایت حریم‌های سازمان آب ایجاد می‌شود تا این وضعیت نابسامان بهبود یابد.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: نخستین گام برای زنده‌کردن توس، عبور از بلوار شاهنامه است، در این مسیر دو مجسمه نصب شده و مکان نصب المان‌های دیگر به‌صورت فیگوراتیو دارای مضامین و داستان‌های شاهنامه به‌منظور آشنایی بیشتر مردم، در جلوخان جانمایی شده است.

وی تأکید کرد: سه‌راه شاهنامه باید به‌یک ورودی آبرومند تبدیل شود که برای ایجاد پلازهای شهری در این منطقه با شهرداری رایزنی شده، اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه ره‌باغ نیز در نظر گرفته شده است.

ریاضی درخصوص اقدامات فرهنگی صورت‌گرفته بیان کرد: برای ثبت جهانی توس در حال پیگیری هستیم، شهرداری هم در حال پیگیری برای اختصاص ساعت شاهنامه در مدارس است، شهر خلاق ادبیات برای برندسازی مشهد نیز صورت می‌گیرد و مذاکرات آن با یونسکو انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه طراح دو المان نصب‌ شده در سه‌راه شاهنامه و میدان هفت‌خوان ایرانی هستند، اظهار کرد: برای تشکیل شرکت توسعه توس مکاتبات زیادی با شهرداری شده و اکنون موضوع در وزارت کشور در دست بررسی بوده، در خلأ این شرکت برای توس مدیر پروژه انتخاب شده است.

وی یادآور شد: برای پروژه‌های مطالعاتی توس تاکنون بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، برای جلوخان نیز اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده و پروژه‌های عمرانی و فرهنگی در بودجه امسال ۱۸ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده که اگر حرکت این قطار شتاب گیرد، نیاز به اعتبار بیشتری است.

ریاضی با اشاره به قرارداشتن آرامگاه بسیاری از مفاخر در قبرستان سفالقان، بیان کرد: یکی از اقدامات ساخت موزه مفاخر در این قبرستان است که المان‌هایی در رابطه با این مفاخر در موزه به‌نمایش گذاشته شود، آثار باقیمانده در هارونیه نیز به‌این موزه منتقل می‌شود تا از آن‌ها نگهداری شود.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.