البرز- افزایش سرسام آور اجاره بها در مناطق مختلف کلانشهر کرج و استان البرز این روزها به دغدغه ای بزرگ برای مستاجران مبدل شده است.

دیوار کوتاه "اجاره‌نشین‌ها"درقیمت گذاری‌های سلیقه‌ای

قدس آنلاین- گروه استان ها- برای آنهایی که رنج خانه به دوشی و مستاجری را کشیده اند تماس صاحبخانه پس از فرارسیدن موعد قرارداد معنا وپیامی ویژه دارد.

مستاجران به خوبی می دانند وقتی مالک در سر رسید قراردادشان با آنها تماس می گیرد از دو حالت خارج نیست اول آنکه صاحبخانه  ویا فرزند تازه دامادش هوای سکونت در ملک خود را کرده و در حالت دوم قصد افزایش اجاره بهای خانه خود را دارد.

حال در این شرایط اگر دومین حالت رقم بخورد و مالک از در انصاف و مدارا وارد شود با مبلغی منطقی قرارداد تمدید می شود و مستاجر این شانس را دارد تا یک سال دیگر در آن خانه سکونت کند و رنج جستجو برای پیدا کردن محل سکونتی مناسب و اسباب کشی را از سر خود باز کند.

این رویه سالها است برای مالک و مستاجر تکرار می شود و کم و زیاد همه آنهایی که در این وادی درگیر هستند به نوعی با آن کنار آمده اند.

اما در ماه های اخیر و با تلاطم اقتصادی پیش آمده گویا موضوع اجاره بها و داستان موجر ومستاجر شکل پیچیده تری پیدا کرده و با خارج شدن عنان قیمت ها از دست مشاوران املاک بازار به شکل عجیبی ملتهب وبی سامان شده است.

بسیاری از مالکان با استناد به افزایش قیمت های زمین ومسکن و تورم موجود قیمت هایی نامتعارف برای اجاره بهای مسکن خود تعیین کرده اند که سنخینی با یک سال گذشته ندارد و این مساله بسیاری از اجاره نشین ها را دچار مشکل کرده است.

افزایش بی سابقه

رضایی یکی از کسانی است که با موج جدید افزایش قیمت ها دچار مشکل شده و در پی یافتن واحدی مسکونی در املاکی های منطقه خود است.

او در این ارتباط می گوید: ۱۰ سالی است مستاجرم و در این مدت هر ساله شاهد افزایش اجاره بها از سوی مالکان بوده ام اما  اتفاقی که امسال در بحث اجاره بهای خانه ها پیش آمده کم سابقه است و مشابه آن را تا به حال ندیده ام.

وی که کارمند یکی از ادارات دولتی در کرج است ادامه داد: یک ماه از قرارداد اجاره منزل ام باقی است و صاحبخانه اعلام کرده برای تمدید قرارداد باید مبلغی چشمگیر به اجاره بهای خود اضافه کنم که این میزان افزایش در توانم نیست و قصد جابجایی دارم.

این شهروند کرجی افزود: حقوقی کارمندی می گیرم و با توجه به افزایش چشمگیر قیمت ها توان پرداخت چنین اجاره بهای مسکنی را ندارم ومجبورم برای مدیریت هزینه ها یا دنبال خانه ای با متراژ پایین تر بگردم و یا به محلات حاشیه ای شهر که قیمتی پایین تر دارد نقل مکان کنم.

اما از سوی مقابل باید دید مالکان مسکن با چه استدلالی رای به افزایش چشمگیر اجاره بهای منازل خود داده اند  و مکانیزم میزان افزایش را چه کسی تعیین کرده است.

یکی از مالکان که با حضور در یک مشاوره املاک در حال پر کردن فایل مربوط به منزل مسکونی خود بود در این رابطه گفت: موضوع افرایش سالیانه اجاره بهای منزل با توجه به تورم سالانه وجود داشته است و اتفاق جدیدی نیست.

وی افزود: مالک ساختمانی دو طبقه هستم و سال ها است از محل اجاره یکی از واحدها هزینه های زندگی را تامین می کنم و با توجه به حقوق پایین بازنشستگی میزان اجاره برایم موضوعیت دارد.

این مالک که علاقه ای به عنوان کردن نام خود نداشت در ادامه گفت: افزایش سرسام آور قیمت ها وتورم فزاینده ای که شاهدش هستیم راهی برای عدم افزایش اجاره بهای منزلم نگذاشته و متاسفانه این مساله مستاجران را دچار مشکل کرده است.

دو روی سکه روایت مالک ومستاجر را در حالی مرور کردیم که بد نیست این موضوع را از نگاه یک مشاور املاک نیز بررسی کنیم ودلیل این افزایش قیمت های بعضا غیر منطقی و نامتعارف را از آنها جویا شویم.

نگاه سلیقه ای

یکی از مشاوران املاک باسابقه کرج در ارتباط با فضای کنونی اجاره بهای مسکن گفت: متاسفانه مالکان به فراخور نگاه و تحلیل خود نسبت به اعلام اجاره بها اقدام می کنند و در این بین مشاوران املاک کمترین نقش را دارند.

وی با بیان اینکه نگاهی سلیقه ای وشخصی بر تعیین اجاره بها حاکم شده است افزود: افزایش سرسام آور مصالح و لوازم ساختمانی از یک سو وبالارفتن ارزش ملک از دیگر سو نیز مزید برعلت شده تا مالکان در اجاره واحدهای مسکونی خود حداکثر را مدنظر قرار دهند که این مساله با سطح درآمدی بسیاری از مالکان مطابقت ندارد.

این مشاور املاک ادامه داد: با گذر موج فزاینده افزایش قیمت ها در فروش وتا حدی هم در رهن واجاره شاهد یک رکود وسکون هستیم و ومتاسفانه آنهایی که توان پرداخت اجاره بها واحدهای مسکونی خود را ندارند به نقاط حاشیه ای شهر و منازل با قدمت بالا و کوچکتر سوق پیدا کرده اند.

مالکان رعایت انصاف را بکنند

در رابطه با شرایط کنونی بازار اجاره مسکن رییس اتحادیه مشاوران املاک کرج با توصیه به مالکان برای رعایت جانب انصاف گفت: متاسفانه شرایط خوبی در حوزه مسکن نداریم و قیمت ها افزایش نامتعارفی داشته است.

محمد قمی افزود: بهای مسکن افزایش یافته وبه تبع آن میزان اجاره بها نیز افزایش داشته است و این مساله بسیاری از مستاجرنشین ها را دچار مشکل کرده است.

وی با تاکید براینکه میزان اجاره بها به توافق مالک ومستاجر بر می گردد و مشاوران املاک در این بخش کمترین نقش را دارند گفت: در صورتی که فرایند اجاره مسکن به مشاوران املاک سپرده شود ومستاجران به سمت تمدید قرارداد نروند می توان قیمت های پیشنهادی مالکان را به چالش کشید و تعدیل کرد.

قمی با بیان اینکه در موضوع خرید وفروش مسکن رکود داریم اما در بخش اجاره و رهن این شرایط حاکم نیست گفت: تنها توصیه ای که دارم این است که مالکان جانب انصاف را در نظر بگیرند و با مستاجران راه بیایند.

وی با اشاره به طرح دولت برای ساماندهی حوزه مسکن گفت:شنیده ام این طرح در مجلس در حال بررسی است وامیدوارم با اقدامی کارشناسی بتوانیم از فضای کنونی فاصله بگیریم و به سمت ساماندهی بازار مسکن حرکت کنیم.

بازار مسکن به خصوص در حوزه اجاره شرایط خوبی را تجربه نمی کند و اجاره نشین ها در فضای قیمت گذاری های سلیقه ای و نامتعارف مالکان سردرگم شده اند.

قطعا در چنین شرایطی دولت ومجلس باید با اتخاذ مکانیزمی منطقی این بازار را از فضای بهم ریخته کنونی نجات دهند و پارامترهایی چون سایت ها و نظرات شخصی مالکان وبعضا دلالان را از بازار مسکن دور کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.