زاهدان-هر چه قدر از پایتخت ایران به سمت استان های جنوبی فاصله بگیریم از امکانات رفاهی و حتی نیاز های اولیه زندگی مانند برخورداری از آب بهداشتی و یا نعمت برق و گاز نیز باید فاصله گرفت و به واژه محرومیت نزدیک تر می شویم.

گودال های آب در سیستان و بلوچستان جان می دهد و جان می گیرد

قدس آنلاین-گروه استان ها- بابک رحیمیان: هر چه قدر که از پایتخت ایران به سمت استان‌های جنوبی فاصله بگیریم از امکانات رفاهی و حتی نیازهای اولیه زندگی مانند برخورداری از آب بهداشتی و یا نعمت برق و گاز نیز باید فاصله گرفت و به واژه محرومیت نزدیک‌تر می‌شویم.

جالب اینجاست که حتی خبرها نیز بافاصله گرفتن از پایتخت اهمیت خود را از دست می‌دهند و به نظر می‌رسد ارزش‌های خبری مناطق محروم نیز باارزش‌های خبری پایتخت متفاوت و قابل‌اغماض است!

در هفته گذشته به‌اندازه‌ای که رقص چند دانش‌آموز در مدارس تهران پای وزیر و نمایندگان مجلس را به محاکم دولتی و قضایی باز کرد و افکار عمومی را متوجه خود ساخت اما خبر مرگ سه دانش‌آموز دختر چابهار که برای برداشت یک سطل آب جان خود را از دست دادند برجسته نشد و حتی در محافل از علت و ریشه آن سخنی به میان نیامد.

پرونده مرگ سه دانش‌آموز دختر روستای «کموبازار» از توابع بخش پلان شهرستان چابهار در رسانه‌ها با چند کلمه«بی‌احتیاطی» دانش آموزان در «گودال آب» به نام «هوتک» بسته شد در حالی که این تمام ماجرا نیست!  

 روستای کموبازار یا ولی محمد بازار که در ۲ کیلومتری شهر پلان  و۷۰ کیلومتری چابهار قرارگرفته است در این منطقه حکایت مشت نمونه خروار است.

در این روستا مانند هزاران روستای دیگر در جنوب سیستان و بلوچستان آبی بهداشتی برای خوردن وجود ندارد و مردم و حیوانات همگی از یک گودال آب می‌نوشند.

 گودال‌هایی برای زندگی

هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع‌آوری‌شده و در طول سال به مصارف آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد، این گودال در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است.‌

متأسفانه منبع تأمین آب مردم  بسیاری از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان ازجمله بخش منطقه «دشتیاری»، «تلنگ» و «پلان» که از بی‌آبی رنج می‌برند هوتک و چاله‌های آب ناشی از باران است.

عبدالحمید هوت یکی از معتمدان محلی در این منطقه به ما می‌گوید:  هوتک اصطلاحی بسیار آشناست برای مردم جنوب شرق کشور به‌ویژه مردم بلوچ منطقه دشتیاری چابهار است.

وی بابیان اینکه حجم مخزن هوتک معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ هزار مترمکعب است  و تغذیه آن از طریق دروازه یا کانال آب‌رسان صرفاً از سیلاب‌ها صورت می‌گیرد ادامه می‌دهد:  از ۴۳۸ روستای شهرستان چابهار فقط ۱۶ روستا آب سالم و بهداشتی به‌صورت شبانه‌روزی دارند و لذا باقی روستاها یا باید از همین طریق عطش خود را تأمین کنند و یا اگر شانس بیشتری داشته باشند با دریافت سهمیه ۱۵ لیتر آب به ازای هر خانواده توسط تانکرهای سقایی زندگی کنند.

هوت به ما می‌گوید: بسیاری از این روستاها حتی از برق هم محروم هستند و لذا زندگی به‌صورت ابتدایی و بدون هرگونه امکاناتی در جریان است.

در بسیاری از روستاهای «دشتیاری» و «پلان» در جنوب سیستان و بلوچستان آبی بهداشتی برای خوردن وجود ندارد و مردم و حیوانات از گودال های طبیعی آب می‌نوشندوی ابراز می‌کند: بسیاری از روستاها  توسط اب و فاضلاب روستایی چابهار با  تانکر سیار آب‌رسانی می‌شود که به هر خانوار ۱۵ لیتر آب بیشتر در روز اختصاص نمی‌یابد.

وی عنوان می‌کند: در این روستاها  مردم به علت  کمبود آب آشامیدنی  در کنار گودالی که در زمان بارندگی از آب باران پرشده بود و در اصطلاح محلی به آن «هوتک» گفته می‌شود جمع می‌شوند تا نیازهای خود را از این گودال آب برطرف کنند.

وی با بیان اینکه چاله‌های پر از آب گل‌آلود  سهم  این روستاها از تأمین آب آشامیدنی است ادامه می دهد: هوتک ها محلی برای تأمین آب شست و شوی لباس، حمام و حتی آشامیدن آب تبدیل‌شده است.

وی ابراز می‌کند: دورتادور هوتک را زنان و دخترانی تشکیل می‌دهند که از این آب گل‌آلود برای شست و شوی لباس و حمام بهره می‌گیرند و البته آب آشامیدنی نیز به‌ناچار از همین مکان تأمین می‌شود و مشاهده می‌کنید در مواقعی این‌چنین جان کودکان را نیز می‌گیرد.

آب رسانی سقایی

طبق آمار شرکت آب‌وفاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان؛ از مجموع پنج هزار و ۵۹۴ روستا در سیستان و بلوچستان تعداد سه هزار و ۲۴ روستا دچار کم‌آبی هستند  یعنی به عبارتی می‌توان اظهار کرد: بیش از نیمی از روستاها فاقد هرگونه شبکه و لوله‌کشی آب هستند.

مدیرعامل آب‌و  فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در این رابطه می‌گوید:  شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان موفق شده از میان ۳ هزار روستایی که فاقد شبکه هستند، به یک هزار و ۲۵۷ روستا با ۲۵۱ هزار نفر جمعیت با ۱۱۱ تانکر آب‌رسانی کند.

عبدالاحد ریگی می‌افزاید: حدود ۲ هزار روستا در انتظار آب‌رسانی سقایی هستند که متأسفانه سال گذشته و خشک‌سالی‌های پی‌درپی  موجب شد تا تعداد ۵۰۰ روستای دیگر منابع آبی خود را از دست بدهند و در فهرست متقاضیان آب‌رسانی قرار گیرند.

وی اظهار می‌کند: البته آب‌رسانی سقایی خود با مشکلات بسیاری ازجمله تعویق مطالبات پیمانکاران و یا فرسودگی تانکرهای آب‌رسان و یا کمبود سوخت برای آن‌ها مواجه است که خود داستان مفصلی دارد.

وی بابیان اینکه مشکلات بسیاری به دلیل پراکندگی بیش‌ازحد روستاها برای آب‌رسانی وجود دارد بیان می‌کند: بااین‌حال راه‌اندازی ۱۸ مجتمع آب‌رسانی با دربرگیری افزون بر ۲ هزار روستا از مهم‌ترین اقدامات در دست اجرا توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی استان است که با تزریق اعتبارات می‌توان تا حد ممکن کمبودها را برطرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.