منابع فلسطینی گفتند با توجه به مخالفت قاطع برخی کشورها با معامله قرن و برگزاری انتخابات مجدد در رژیم صهیونیستی آمریکا ارائه این طرح را حداقل تا سال 2020 به تعویق انداخت اما طرح‌های خطرناکی را در همین مدت اجرا می‌کند.

منابع فلسطینی زمزمه تعویق معامله قرن را تایید کردند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس لرزه‌های قوی شکست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر  رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه فقط محدود به این رژیم نبود؛ بلکه تا هزاران مایل دورتر از سرزمین‌های اشغالی یعنی کاخ سفید را هم تکان داد و مهم‌ترین معامله سیاسی را که قرار است درباره خاورمیانه مطرح شود، متوقف کرد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همه فضای داخل و پیرامون خود را برای ارائه رسمی معامله قرن آماده کرده و به گفته مقامات آمریکایی قرار بود بعد ماه مبارک رمضان از آن رونمایی شود؛ اما این ترتیبات و تمهیدات مجددا به هم ریخته و سرنوشت طرح بار دیگر، به تعویق افتادن آن است.

منابع فلسطینی عالی رتبه در شهر رام الله کرانه باختری (مقر تشکیلات خودگردان) در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین از نشست چند روز پیش مقامات فلسطینی با همتایان بین المللی و اروپایی نزدیک به دولت ترامپ خبر داد که در آن درباره اوضاع کنونی فلسطین و پیامدهای طرح صلح فلسطین و اسرائیل معروف به معامله قرن گفت‌وگو شد.

این منابع تایید کردند که مقامات اروپایی به اطلاع طرف فلسطینی رساندند که واشنگتن تقریبا به طور رسمی تصمیم گرفته است ارائه معامله قرن را از موعدی که جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در ژوئن آینده تعیین کرده بود، به تعویق اندازد.

منابع فلسطینی به نقل از اروپایی‌ها گفتند که برخی شرایط داخلی و خارجی موجب تغییر نظر دولت ترامپ درباره موعد ارائه معامله سیاسی آنها شده است بخصوص که طرف فلسطینی هم از تعامل با آن به طور جدی امتناع می‌کند.

این منابع افزودند: اما دلیل اصلی که دولت آمریکا را وادار کرد معامله قرن را تا اطلاع ثانوی به تعویق اندازد به پس‌لرزهای سیاسی شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه اسرائیل، انحلال کنست و برگزاری مجدد انتخابات مربوط است.

به گفته منابع فلسطینی، عدم موفقیت نتانیاهو، پدرخوانده معامله قرن، در تشکیل کابینه‌ای که آویگدور لیبرمن هم وزیر جنگ آن باشد، موجب به هم ریختن برنامه‌های ترامپ برای ارائه معامله سیاسی خود درباره منطقه شد و اوضاع در داخل اسرائیل به سبب این سردرگمی برای همکاری با تلاش‌های آمریکا در منطقه نامناسب است.

منابع فلسطینی به نقل از اروپایی‌ها به دلایل دیگری لغو ارائه معامله قرن در مقطع کنونی پرداختند و گفتند: موضع برخی کشورهای عربی که از ارکان اصلی مسئله فلسطین هستند و بخصوص اردن که به صراحت مخالفت خود را با معامله قرن اعلام کرده است از جمله این دلایل است.

قرار بود طرح آمریکا در اواخر سال 2018 ارائه شود؛ اما این امر به تاخیر افتاد تا نتانیاهو فرصتی برای برگزاری انتخابات و تشکیل کابینه داشته باشد و این بار نتانیاهو در تلاش خود ناکام ماند. موضوعی که ارائه طرح معامله قرن را تا بعد از انتخابات آتی رژیم صهیونیستی به تعویق خواهد انداخت و صائب عریقات، دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطینی در توئیتی در صفحه کاربری خود در توئیتر گفت: معامله قرن، معامله قرن آینده شد.

اجرای بندهایی جدید

منابع فلسطینی پیش بینی کردند دولت آمریکا تا قبل از رسیدن زمان ارائه رسمی معامله قرن که به نتایج انتخابات اسرائیل مرتبط می‌شود به طرحی حیله گرانه برای اجرای مابقی بندهای معامله قرن متوسل می‌شود.

به گفته این منابع دولت ترامپ در مدتی که اسرائیل برای انتخابات جدید آماده می‌شود برخی قوانین و تصمیم ‌های مهم درباره مسئله فلسطین را تصویب خواهد کرد که مهم ترین آن اعمال حاکمیت کامل اسرائیل بر کرانه باختری و همچنین اسکان آوارگان فلسطینی در کشورهایی است که میزبان آنها هستند.

منابع فلسطینی با بیان اینکه تعامل اسرائیل با هر گونه معامله بزرگ سیاسی بدون برخورداری از کابینه‌ای توافقی، بعید به نظر می‌رسد، افزود: این بار واشنگتن تا سال 2020 منتظر خواهد ماند تا طرح خود را به طور رسمی ارائه بدهد و در همین حال تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس بحرین در روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم ماه جاری بدون هیچ مانعی ادامه خواهد داشت.

دولت آمریکا قرار بود طرح معامله قرن را به طور رسمی چند روز بعد از تشکیل کابینه جدید نتانیاهو اعلام کند؛ اما ناکامی نتانیاهو در این امر منجر به انحلال کنست و آماده شدن برای برگزاری انتخابات مجدد در هفدهم سپتامبر آتی شد و معمولا اسرائیل در مدت انتخابات در مذاکرات سیاسی جدی ورود نمی‌کند.

به گفته ناظران امور رژیم صهیونیستی رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد یک کابینه اسرائیلی قوی به ریاست نتانیاهو تشکیل شود تا بتواند معامله قرن را ارائه دهد.

دولت آمریکا از زمانی که دونالد ترامپ در اوایل سال 2017 رئیس جمهور شده است درصدد تدوین طرح سیاسی در خاورمیانه به نام معامله قرن است اما هنوز بندهای آن را فاش نکرد است. این طرح مورد حمایت عربستان، امارات، مصر و کشورهای عربی دیگر است و گفته می‌شود در آن فلسطینی‌ها مجبورند بخصوص درباره وضعیت شهر قدس و حق بازگشت آوارگان به نفع اسرائیل امتیازدهی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.