رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی از تمهیدات لازم برای برگزاری دهمین دوره رقابت‌های شطرنج بین‌المللی جام فردوسی در مشهد خبر داد.

دهمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج جام فردوسی در مشهد برگزار می‌شود
به گزارش قدس آنلاین ، شطرنج ورزشی مهیج است که نوجوانان استان خراسان رضوی از آن استقبال زیادی می‌کنند، شطرنج‌بازان خراسانی تاکنون در مسابقات بسیاری در سطوح مختلف اعم از کشوری، استانی، آسیایی و جهانی شرکت کردند، تعدادی از آنها نیز برای حضور در این رقابت‌ها در تلاش هستند.

البته برای رسیدن ورزشکاران به چنین سطحی تاکنون تلاش بسیاری از سوی متولیان این ورزش در استان صورت پذیرفته است، به عنوان مثال تاکنون چندین مرتبه مراسم استعدادیابی انجام شده و ورزشکاران توسط این امر جذب شطرنج شده‌اند، برنامه‌های هیئت شطرنج خراسان رضوی به صورت مستمر ادامه دارد و ورزشکاران نیز تلاش خود را روز به روز افزایش می‌دهند.

رضا پاشانجاتی؛ رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس، در ارتباط با سطح ورزشکاران شطرنج استان و وضعیت پیشرفت آنها در مسابقات نکاتی را خاطرنشان کرد، همچنین وی در مورد اقدامات انجام شده و برنامه‌های هیئت شطرنج استان توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

وی تصریح کرد: ورزشکاران شطرنج خراسان رضوی تاکنون افتخارات بسیاری کسب کردند که از جمله آنها می‌توان به حضور چهار نفر از آنها در تیم ملی آقایان و بانوان اشاره کرد، به عبارتی این افراد 30 درصد از اعضای تیم ملی را تشکیل می‌دهند، با این تفاسیر می‌توان کسب نتایج مطلوبی را از سوی آنها شاهد بود.

پاشانجاتی ادامه داد: از تاریخ 6 تا 17 خردادماه امسال قرار بر برگزاری مسابقات «ریتد» در رده سنی مشخص در دو رشته برق‌آسا و سریع شده است، این رقابت‌ها با میزبانی هیئت طرقبه و شاندیز شده، در دو روز پس از اتمام این مسابقات نیز رقابت‌های استانی در بخش پیشکسوتان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: مسابقات مذکور در محل هیئت شطرنج خراسان رضوی برگزار می‌شود، این رقابت‌ها در رده‌های سنی 8، 10 و 12 سال و در دو بخش آقایان و بانوان شکل می‌گیرد، در این مسابقات افراد مهارت دیده در دو رشته سریع و برق‌آسا حضور داشته و برای کسب مقام با حریفان خود به رقابت می‌پردازند.

رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مسابقات قهرمانی برق‌آسا و سریع مجدداً در 20 خردادماه تشکیل می‌شود و این بار افراد در رده‌های سنی 14، 16 و 18 سال شرکت می‌کنند، این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان تشکیل می‌شود، بنا بر این افراد تمرینات خود را برای مقام‌‎آوری در این مسابقات آغاز کردند.

وی عنوان کرد: هیئت شطرنج خراسان رضوی در هفتم تیرماه نیز نخستین مسابقات ریتد کشوری را در بجستان برگزار می‌کند، علاوهبر برنامه‌های مذکور، با توجه به اهمیت ماه مبارک رمضان، مسابقات جام رمضان در سه بخش مختلف در شهرستان‌های خراسان رضوی برگزار شده است.

پاشانجاتی گفت: هیئت شطرنج خراسان رضوی تمایل به برگزاری استعدادیابی و نظایر این برنامه‌ها را دارد اما این برنامه‌ها باید با هماهنگی با اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی انجام شود، این هیئت از دو ماه گذشته نامه‌ای با عنوان آمادگی همکاری و برگزاری استعدادیابی به این ارگان ارسال کرده است.

وی افزود: به طور کلی تیم ملی متشکل از 6 شطرنج‌باز در هر یک از دو بخش آقایان و بانوان بوده که دو نفر از این افراد از خراسان رضوی هستند، به عبارتی می‌توان گفت 30 درصد از تیم ملی را خراسانی‌ها تشکیل می‌‎دهند، این مورد یکی از افتخارات هیئت شطرنج خراسان رضوی است.

رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی اظهار داشت: در بخش آقایان مسعود مصدق‌پور و مهرداد خداشناس در رده سنی بزرگسالان و در بخش بانوان نیز میترا حجازی‌پور و وصال حامدی‌نیا در تیم ملی شطرنج حضور دارند، در صورت ادامه داشتن همین روند به زودی شاهد افتخار آفرینی توسط آنها در کشور هستیم.

وی بیان کرد: بخش بانوان بسیار ضعیف بوده و برنامه‌ چندان مطلوبی در این بخش وجود ندارد، تاکنون در این زمینه تدابیری صورت نپذیرفته و بانوان بدون برنامه پیش رفتند اما امسال خبرهای خوبی در این زمینه می‌شنویم، به عنوان مثال قرار بر برگزاری میزبانی قهرمانی کشور در بخش بانوان در مشهد شده است.

پاشانجاتی ادامه داد: مسابقات مذکور در سه بخش مختلف و تنها در قسمت بانوان برگزار می‌شود، مسابقات مذکور از مردادماه در مشهد مقدس آغاز شده و افراد مختلفی در رده‌های سنی مشخص در این رقابت‌ها حضور دارند، پس از این مسابقات برنامه‌های هیئت شطرنج استان در بخش بانوان افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: امسال به دلیل لزوم فعالیت بیشتر در بخش بانوان، در بخش آقایان میزبان نیستیم، باید فضای بهتری برای بانوان استان فراهم شود تا آنها نیز برای رشد و ارتقاء این ورزش در استان در تلاش باشند، علاوه بر مسابقات کشوری، مسابقاتی نیز در سطوح مختلف در این بخش شاهد خواهیم بود.

رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر ماه مسابقاتی به صورت رایگان برای بانوان برگزار می‌شود که افراد برتر در این مسابقات هدایای ارزشمندی از سوی هیئت شطرنج خراسان رضوی کسب می‌کنند، تحقق این امر در استان سبب ایجاد انگیزه در بخش بانوان و گرایش بیشتر از گذشته به سمت شطرنج می‌شود.

وی بیان کرد: هیئت شطرنج خراسان رضوی در سال گذشته 136 دوره مسابقات مختلفی را در رده‌های سنی مختلف برگزار کرده که از مهم‌تریت آنها می‌توان به نهمین دوره جام شطرنج فردوسی اشاره کرد، 27 کشور مختلف در این رقابت‌ها شرکت کرده و با حریفان خود به رقابت پرداختند.

پاشانجاتی افزود: از فعالیت‌های مؤثر هیئت شطرنج خراسان رضوی برای پیشرفت استان در این ورزش می‌توان به برگزاری 6 دوره مربی‌گری و داوری اشاره کرد، همچنین شهرستان‌های استان فعال شده و برنامه‌های مختلفی را اجرا کردند، علاوه بر موارد مذکور کلاس‌های آموزشی مختلفی نیز برگزار شد.

وی عنوان کرد: 30 دوره مسابقات در بخش آموزش و پرورش برگزار شد، این امر در استعدادیابی بسیار تأثیر گذار بوده و یکی از مهم‌ترین امور هیئت شطرنج خراسان رضوی است، ورزشکاران زیادی به مسابقات مختلفی اعم از رقابت‌های کشوری اعزام شدند، تاکنون 6 مدال آسیایی از سوی ورزشکاران خراسانی کسب شده است.

رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی ادامه داد: برنامه‌های امسال نیز تهیه شده و قرار بر اجرای آن به بهترین نحو ممکن شده است، یکی از این برنامه‌ها، برگزاری دهمین مسابقات شطرنج جام فردوسی در مشهد است، علاوه بر آن دوره‌های آموزشی مختلفی در امسال برگزار می‌شود.

وی گفت: امسال هیئت شطرنج خراسان رضوی میزبان 10 مسابقه کشوری است، سه شطرنج‌باز استان به مسابقات آسیایی سریلانکا اعزام شده‌اند، در این مسابقات وصال حامدی‌نیا قادر به کسب رتبه سوم در رده سنی زیر 18 سال رشته برق‌آسا شد، روشا اکبری و امیررضا رضوی نیز در این مسابقات به ترتیب در رده سنی زیر 8 سال و 14 سال مقام چهارم را کسب کردند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.