براساس تصور عامه، مناطق جمعیتی که سابقه تاریخی بیشتری دارند از شرایط بهتری برای زندگی برخوردارند چرا که با تحلیلی سطحی می‌توان گفت محله‌ای که چندین دهه پیش شکل گرفته، در طول سال‌های گذشته توانسته از امکانات لازم برخوردار شود.

مشکلات شهرک قدس در یک گزارش نمی‌گنجد

البته همان گونه که گفته شد این نظر در میان عوام رایج است و در نگاه فنی و تخصصی عوامل متعددی در بهره‌مندی یک منطقه از امکانات دخیل هستند که پرداختن به آن‌ها مجالی دیگر می‌خواهد.

با همین مقدمه کوتاه در ادامه می‌خواهیم به شرایط حاکم در یکی از قدیمی‌ترین محلات شهر مشهد اشاره کنیم که به اعتقاد بسیاری از ساکنان در مدت چند دهه از شکل‌گیری آن، شرایط حاکم بر زیرساخت‌های آن تغییر چندانی نداشته و همچنان از عقب ماندگی تاریخی خود رنج می‌برد.

  محله‌ای در آخر شهر

سال‌ها پیش هنوز بسیاری از شهرک‌ها و مناطق شهری غرب مشهد شکل نگرفته بودند و بلوار ابوطالب یکی از شناخته شده‌ترین معابر شهر بود. عده‌ای از شهروندان جدید این شهر که به دلایل مختلف به مشهد مهاجرت کرده بودند و توان خرید خانه در مناطق کم برخوردار را نداشتند در امتداد بلوار قدیمی ابوطالب و در میدان اراضی کشاورزی و کنار نهری قدیمی اقدام به

ساخت و ساز آلونک‌های خود کردند و آرام آرام حاشیه نشینی در این نقطه هم متولد شد.

به گفته یکی از پیرمردهای ساکن در این منطقه که حالا نام شهرک قدس را دارد آن زمان وقتی میهمان داشتیم می‌گفتند آخر دنیا خانه ساخته‌اید، چون هیچ ارتباط مستقیمی با دیگر محلات نداشتیم و باید از مسیری خاکی و بسیار خراب خودمان را از انتهای ابوطالب به این شهرک می‌رساندیم.

  یک سنگ بنای کج

خلاصه اینکه چند دهه از شکل گیری این محله گذشت و آرام آرام شهر پیشرفت کرد و حالا این شهرک به بخشی از بافت بدنه شهر تبدیل شده و مجتمع‌های تجاری غول پیکری در کنار این محله سر از خاک بیرون آورده‌اند. در همین دوره الحاق رسمی به شهر بود که نام شهرک قدس برای آن انتخاب شد و ساکنانش تصور می‌کردند قرار است شاهد اتفاقات خوبی در این محله باشند.

کوچه‌های باریک و غیراستاندارد و خانه‌هایی که اغلب آن‌ها شبانه و به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند این روزها عمرشان بالا رفته و با قدم زدن در میان همین کوچه‌ها، فرسودگی و پیری زودرس ساختمان‌ها و معابر این منطقه را بخوبی می‌شود دید.

اینجا گویی بخشی از تاریخ ایران قدیم است که هنوز ادامه حیات دارد. کوچه‌های باریکی که پساب خانه‌ها وارد آن می‌شود و جوی باریکی در وسط کوچه یادآور تصاویر آشنای زندگی شهری در دهه ۵۰ کشورمان است. شلوغی منطقه به دلیل همین کم عرض بودن معابر چند برابر بیشتر به چشم می‌آید و خانه‌هایی که هیچ استحکامی ندارند و به جرئت می‌توان گفت اگر تندبادی جدی بوزد برخی از آن‌ها را ویران می‌کند و تنها باید دعا کرد هیچ گاه زلزله‌ای نیاید چون همه چیز اینجا با اندک لرزه‌ای در خود فرو می‌ریزد حتی معبری نخواهد ماند تا امدادگری وارد منطقه شود.

  سکونت از سر اجبار

زنی که مدعی است بیش از ۲۰ سال در این محله زندگی می‌کند، می‌گوید: آن سال‌ها تصور می‌کردیم مدت کوتاهی اینجا ساکن می‌شویم و بعد پول لازم برای خرید خانه بهتر در منطقه دیگری را جمع می‌کنیم و از اینجا می‌رویم اما متأسفانه هزینه‌های زندگی آن‌قدر بالا رفت که قادر به پس انداز نبودیم و ماندگار شدیم. وی می‌افزاید: اگر بخواهم راحت بگویم وضعیت این منطقه با آن سال‌ها فقط یک تغییر دارد و آن هم آسفالت شدن خیابان‌هاست و گرنه در دیگر قسمت‌ها تغییری نداشته است.

جاری شدن آب‌های آلوده در تمام کوچه‌ها و نبود امکانات لازم از قبیل مراکز درمانی و مشکلات حمل ونقلی از آن جمله هستند.

  مشکلات قدیمی

یکی از ساکنان شهرک قدس می‌گوید: وضعیت ظاهری این محله هیچ شباهتی به محیط شهری ندارد و بیشتر شبیه یک روستاست.

محمودی می‌افزاید: متأسفانه آسفالت معابر این شهرک شرایط مناسبی ندارد بویژه در فصل زمستان شرایط بدتر هم می‌شود. کم عرضی کوچه‌ها از یک سو و افزایش تعداد خودروها از سوی دیگر موجب شده تا پیدا کردن جای پارک خودرو به یک دردسر برای بسیاری از اهالی تبدیل شود چون بیشتر خانه‌ها غیرمجاز و غیراستاندارد ساخته شده‌اند و چیزی به عنوان پارکینگ ندارند.

وی ادامه می‌دهد: از سال‌های نخست شکل گیری این شهرک، پساب خانه‌ها به کوچه و از آنجا به نهری که در بخش جنوبی شهرک در حاشیه صد متری قرار داشت سرازیر می‌شد و با گذشت این سال‌ها آن نهر هم با نخاله‌ها پر شده ولی متأسفانه همچنان پساب خانه‌ها در کوچه‌ها جاری است و در محدوده قبرستان قدیمی محله جمع می‌شود که انواع بیماری‌ها را برای بچه‌ها در فصل گرما به دنبال دارد.

  شلوغی خیابان اصلی

یکی از کسبه خیابان بهمن که در واقع خیابان اصلی این شهرک محسوب می‌شود، می‌گوید: پاکبانان منطقه زحمت زیادی برای تمیزی معابر شهرک می‌کشند و باید از آن‌ها تشکر کرد ولی باید توقع ما هم در حد یک منطقه پایین شهر باشد.

وی که خود را امیر معرفی می کند، می‌افزاید: خبری از جدول‌گذاری و جوی آب استاندارد در این منطقه نیست و با ریختن چند تکه زباله یا برگ درختان جوی آب کم عمق و باریک کنار خیابان مسدود و پساب جاری متوقف و بوی تعفن ناشی از همین آب‌های کثیف همیشه در منطقه استشمام می‌شود که در روزهای گرم تحمل آن سخت‌تراست.

  جای خالی خدمات عمومی

به سراغ چند زن ساکن در این منطقه می‌رویم تا آن‌ها دغدغه‌های خود را بگویند. یکی از آن‌ها با ناامیدی تمام می‌گوید: دیگر به این شرایط عادت کرده‌ایم و می‌دانیم اوضاع بهتر از این نخواهد شد. وی می‌افزاید: در این محله خدمات عمومی از قبیل حمل ونقل عمومی و خدمات درمانی بسیار ضعیف است. در کل این منطقه یک داروخانه وجود دارد که از ساعت ۷ شب به بعد تعطیل است و برای گرفتن معمولی‌ترین دارو یا اقلام بهداشتی دیگر باید به جای دیگری از مناطق اطراف مراجعه کنیم. درمانگاه شبانه روزی هم نداریم. اگر شب‌ها یا روزهای تعطیل بخواهیم تزریقی انجام دهیم یا سرم داشته باشیم باید چند ساعت زمان تلف کنیم و به مناطق دیگر برویم.

یک زن دیگر به بحث اوقات فراغت کودکان و نوجوانان منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: انتظار فرهنگسرای آنچنانی نداریم چون می‌دانیم بی‌نتیجه است اما حداقل انتظار داریم یک پارک و فضای سبز متناسب با نیاز منطقه ایجاد کنند و چند دستگاه بازی معمولی برای بچه‌های ما وجود داشته باشد نه اینکه بازی میان آب‌های کثیف و با خطرات جانبی از قبیل تصادف تنها سرگرمی آن‌ها باشد.

زن دیگری که به گفته خودش بیش از یک دهه است مغازه‌دار این منطقه است، می گوید: نخستین نیاز هر محله‌ای در هر نقطه از شهر امکان رفت وآمد راحت سکنه است و متأسفانه ساکنان شهرک قدس مدت زیادی است که از نبود اتوبوس به تعداد کافی رنج می‌برند. در حال حاضر معطلی در ایستگاه اتوبوس بیش از نیم ساعت است و بعضی مواقع تا یک ساعت وحتی بیشترهم می‌رسد. به نحوی که فرزند دانشجوی من دوساعت زودتر از زمان کلاسش خانه را ترک می‌کند تا بتواند به موقع خودش را به دانشگاه برساند.

وی می‌افزاید: وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس منطقه اسفبار است به جز چند ایستگاه انگشت شمار، بقیه ایستگاه‌ها یا صندلی و یا سایه بان ندارند و در سرما و گرما معطلی در چنین فضایی عذاب‌آور است.

  کلاس‌های پرجمعیت تا زباله گردهای مزاحم

مرد میانسالی می‌گوید: متأسفانه در کنار مشکلات حوزه شهری مشکلاتی از قبیل نبود مدارس متناسب با جمعیت دانش‌آموزی منطقه هم برای خانواده‌ها مشکل‌ساز شده است.

نبی می‌افزاید: مدارس منطقه تا مقطع دوره اول دبیرستان است و برای دوره دوم باید به منطقه دیگری بروند. در مقاطع موجود هم به دلیل کمبود فضای آموزشی کلاس‌ها بسیار پرجمعیت است و عملاً معلمان فرصت رسیدگی کافی به دانش‌آموزان را ندارند.

احمد که از جوانان منطقه است اظهار امیدواری می‌کند در آینده شرایط بهتری بر شهرک حاکم شود و می‌گوید: در ماه‌های اخیر صحبت‌هایی از اتصال شهرک به طرح اگو شده و مأموران شرکت آبفا به اهالی مراجعه کرده‌اند و گویا قرار است مبالغی از مشترکان اخذ شود که امیدواریم شاهد حذف پساب آلوده از سطح معابر شهرک قدس باشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.