یزد-از اواسط سال گذشته که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اتفاقات عجیبی در بدنه مدیریتی استان و به‌ویژه شهر یزد به وقوع پیوست.

یزد رکوردار انتخاب شهردارشد/تعویض ۴ شهردار در کمتر از۷ ماه

قدس آنلاین-گروه استان ها: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی موجب شد تا  آقای زمانی قمی استاندار سابق یزد در آبان ماه سال گذشته استانداری را ترک کند که البته این مشکل تنها در استانداری به منصه ظهور نرسید بلکه متأسفانه وضعیت مشابهی در شهرداری و فرمانداری یزد نیز رقم زد.

اداره این استان پهناور در ماه‌های منتهی به پایان سال گذشته بدون استاندار، فرماندار و شهردار موجب شد تا حتی بسیاری از دانشجویان و تشکل‌های مردمی خطاب به وزیر کشور دست به نامه شوند.

شهر بدون شهردار

در مهرماه ۹۷ مهدی جمالی نژاد، شهردار یزد اتاق کار خود در میدان آزادی یزد را به مقصد خیابان فاطمی تهران به‌یک‌باره ترک کرد و سر از وزارت کشور درآورد و وی به معاون عمرانی وزارت کشور منصوب شد و پس از رفتن جمالی نژاد از شهرداری یزد در تاریخ  ۴مهرماه «مشتاقیون» معاون مالی شهرداری به‌عنوان سرپرست شهرداری یزد منصوب شد تا اینکه اعضای شورای پنجم  پس از رایزنی‌های متعدد «مجتبی فرهمند» را به‌عنوان شهردار جدید یزد انتخاب کردند، ولی حکم فرهمند باوجود گذشته ۵۰ روزبه تائید نرسید و موجب دلخوری اعضای شورای شهر شد.

بااینکه شورای اسلامی شهر یزد در دو مرحله، دو شخص متفاوت را به‌عنوان جانشین جمالی نژاد انتخاب کرد؛ اما هیچ‌کدام معیارهای مدنظر آیین‌نامه جدید انتخاب شهرداران در وزارت کشور را پاس نکردند.

به عبارتی شهرداری یزد از نیمه دوم سال گذشته با سرپرست اداره می‌شد و همین کار را برای شورای اسلامی یازده نفرِ شهر یزد سخت‌تر هم می‌کرد.

شهردار جدید

در نیمه دوم فرودین ماه بود که از بین ۱۳ گزینه تصدی شهرداری یزد، نام یکی از گزینه‌ها از ساختمان بهشت تهران، در صحن شورا به شکلی جدی مطرح شد.

پارلمان شهری یزد برای انتخاب شهردار شاخص‌هایی چون ارتقای مدیریت شهری، توسعه سرمایه‌گذاری، ایجاد درآمد پایدار و جوانی را بیش از موارد دیگر مدنظر داشت و در این میان «داور نظری اردبیلی» خیلی زود نظرها را به سمت خود جلب کرد.

ترکیب پنج و ششی که از ماه‌ها قبل در شورای شهر یزد شکل‌گرفته بود، وزن اکثریت خود را به سمت نظری متمایل‌تر نشان داد، تا نظری از خیابان بهشت تهران، راهی میدان آزادی یزد شود.

نظری بهمن‌ماه سال گذشته در راه‌اندازی سامانه هوشمند حوزه منابع انسانی شهرداری تهران نقش مهمی ایفا کردتا آنجا اطلاعات بین ۴۳ مجموعه شهرداری تهران را یکپارچه‌سازی کرد و لذا همین امر نام نظری را بیش‌ازپیش در شهرداری تهران و پارلمان شهری پایتخت به‌عنوان مدیری خوش‌فکر مطرح کرد و اعضای شورای شهر یزد را بر آن داشت تا از وی برای ساماندهی اوضاع این شهر بدون شهردار استفاده کنند.

استعفای شهردار جدید

داور نظری که در جلسه ۲۴ فروردین توسط شورای شهر یزد به عنوان شهردار انتخاب و ۲۱ اردیبهشت با حکم وزیر کشور رسما شهردار شده بود، پس از حضور در شهرداری و آغاز بکار و از همان روزهای نخست با سنگ‌اندازی و کارشکنی‌های مختلف روبرو شد و لذا خدمات وی به یک ماه هم نرسید و در متن استعفایی که تقدیم شورای شهر کرد این گونه نوشت: «تحقق برنامه‌ها ، تنها با وحدت، همدلی و هم افزایی امکان‌پذیر است و کارشکنی‌ها و نامهربانی رقبا و سبقت گرفتن حواشی بر متن موجب دلسردی این‌جانب گردیده و ترجیح می‌دهم بار مسئولیت مدیریت شهری را به عزیز دیگری بسپارم و در سنگر دیگری به خدمت ادامه دهم.»

دوری از رفتار جناحی

در این میان باوجوداینکه ماه‌هاست انتخاب شهردار باکش و قوس‌های بی‌شمار همراه بوده است لذا بسیاری از مردم بر این باورند که انتخاب شهردار نیازمند همفکری، تأمل و تفکر، تعامل و همدلی است و نباید با نگاه‌های سیاسی و جناحی دست به انتخاب زد.

بسیاری از نخبگان زدی در همین راستا ابراز می‌کنند : ماجرای این روزهای شهرداری یزد و گرفتار شدن در خلأ مدیریت شهری، محصول رقابت‌ها و چالش‌های درونی یک جریان سیاسی است.

آن‌ها مدعی هستند که متأسفانه نخبه‌گرایی در شهرداری در اولویت قرار ندارد، چراکه لیست نامزدها در این شرایط مؤید این موضوع است که بدنه شهرداری نتوانسته است برای آینده فرد یا افرادی را تربیت کند که خلأ‌ها را جبران کند.

شهروندان یزدی می‌گویند: به‌واقع جایگاه شورای شهر می‌طلبد تا اعضای شورای شهر با همدلی ، همراهی و دور از باندبازی‌های سیاسی با شهرداری و سایر بخش‌ها به حل مسائل و مشکلات شهری ورود کنند تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین و مناسب‌ترین تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را برای برون‌رفت از این مشکلات فراهم سازند.

شهردار جدید تر آمد

بالاخره پس از کش و قدس های فراوان و عزل و نصب های متعدد بزرگ ترین شهر خشتی جهان صاحب شهردار شد.

خنگوی شورای شهر یزد در همین رابطه گفت: اعضای شورای شهر یزد بعد از قبول استعفای داور نظری اردبیلی ازسمت شهرداری یزد جمال الدین عزیزی را به عنوان شهردارمنتخب دارالعباده انتخاب ومعرفی کردند .

محسن عباسی هرفته درگفتگو با خبرنگارقدس آنلاین اظهارداشت: شامگاه شنبه اعضای شورای شنبه شب در نشست علنی شورا بعد ازقبول استعفای داورنظری ازسمت شهرداری یزد با هشت رای موافق جمال الدین عزیزی را به چهارمین شهردارمنتخب شهر جهانی یزد معرفی کردند .

وی افزود : شورای شهر در مهلت تعیین شده شهردار منتخب را به وزارت کشور معرفی خواهد کرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.