رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ساماندهی عادلانه پارک حاشیه‌ای را مهم‌ترین هدف و دستاورد الیت عنوان کرد که محقق شده است.

الیت باعث ساماندهی عادلانه پارک حاشیه‌ای شده/ حمل‌ونقل عمومی در مشهد بسیار مناسب است
به گزارش قدس آنلاین ؛ مجتبی بهاروند ، با اشاره به مسئله الیت و نارضایتی عده‌ای از شهروندان از آن، اظهار کرد: بارها گفته‌ایم؛ از زمانی که شهرسازی نوین در مشهد آغاز شده است، متأسفانه ایجاد پارکینگ در خیابان‌های اصلی دیده نشده است و هم‌اکنون به شدت با کمبود پارکینگ مواجه هستیم و در این شرایط اگر مانند بسیاری از شهرها پارک خودروها در کنار خیابان‌ها را ممنوع کنیم جایی برای پارک خودروها نمی‌ماند.
وی ادامه داد: بنابراین باید پارک در حاشیه خایابان‌ها را ساماندهی کنیم. در غیر این صورت برای نمونه فرد کاسبی است در خیابان احمد‌آباد خودروی خود را از ساعت 8 صبح تا 12 شب در مقابل مغازه‌اش پارک می‌کند و دیگر جای چارکی برای خودروی سایر شهروندانن نمی‌ماند که خرید خود را انجام دهند و ین اقدام او این فضا را از سایر شهروندان می‌گیرد.
بهاروند تصریح کرد: بر این اساس در حال حاضر با اجرای این طرح پارک 80 درصد خودروهای ما زیر نیم ساعت است. 
وی در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای الیت برای شهر که ادامه فعالیت آن را منطقی می‌کند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دستاورد الیت ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای است. اگر یک جای پارک هر نیم ساعت به یک نفر برسد، در طول 14 ساعت به افراد بسیاری جای پارک می‌رسد و این عدالت است که به جای پارک همه برسد. این مهم‌ترین دستاورد ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای است که چه الیت و چه شرکتی دیگر آن را انجام دهد، اما در مشهد به نام الیت معروف شده است.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بر این اساس موضع ما این است که بتوانیم پارک‌ حاشیه‌ای خودروها را ساماندهی کنیم تا در انحصار افراد خاصی نباشد، چراکه هنگامی که فردی برای پارک خودروی خود هزینه پرداخت کند انحصار از بین می‌رود.
وی در خصوص اعتراض شهروندان به نحوه توزیع الیت در خیابان‌های شهر، یادآور شد: الیت در خیابان‌هایی که از قبل مصوب شده است، وجود خواهد داشت. بر اساس مصوبات بالادستی همچون مصوبه شورای عالی ترافیک کشور برخی خیابان‌ها باید الیت داشته باشد و ما نمی‌توانیم بگوییم خیابان‌های دیگر هم باید الیت داشته باشد.
بهاروند ادامه داد: اگر تعیین این موضوع در دست من بود می‌گفتم برخی از کوچه‌هایی هم که خودروهای زیادی در آن‌ها پارک می‌کنند نیز مشممول الیت شود تا از ترافیک آن‌ها کاسته شود، اما مصوباتی وجود دارد که خارج از آن نه می‌توانیم الیت را از خیاببانی برداریم یا به خیابانی اضافه کنیم.
وی در خصوص هدف نهایی الیت که ساخت پارکینگ با مبالغ دریافتی از خودروهاست، گفت: با وجود این افزایش هزینه‌ای که پارسال در الیت داده شد و امسال اجرایی شده، تازه به قیمت‌های سال 1394 بر می‌گردیم. یعنی در سال 94 ما همین مبلغ را از شهروندان دریافت می‌کردیم. با این مبلغ دریافتی و این هزینه‌ها چگونه می‌توان با درآمد الیت پارکینگی در مناطق مرکزی شهر ایجاد کرد.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: معتقدم هدف اصلی الیت ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای است و به هدف خود رسیده است و آنچه تحت عنوان کسب درآمد و ساخت پارکینگ گفته می‌شود، هم‎اکنون و با این شرایط اصلاً امکان‌پذیر نیست. فرض کنید الیت حتی سالی دو میلیارد تومان هم سود داشته باشد –که به آن مقدار هم نمی‌رسد- ما با دو  میلیارد حتی در مناطق مرکزی شهر نمی‌توانیم یک زمین صد متری برای ساخت پارکینگ بخریم.
وی با بیان اینکه باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم»، گفت: این هدف الیت که ساخت پارکینگ است با شرایط کنونی و این تعرفه‌ها قابل انجام نیست، اما اگر مانند سایر نقاط دنیا قیمت‌ها به گونه‌ی دیگری بود می‌شد این کار را انجام داد. 
بهاروند در خصوص نقش مشکلات و ناکارآمدی حمل‌ونقل عمومی شهر در استفاده مردم از خودروی شخصی، بیان کرد: من با این که حمل‌ونقل عمومی مشهد کامل نبوده و ناکارآمد است، موافق نیستم. هم‌اکنون شما در مشهد هر در مسیر اتوبوس بشینید و ببینید چه مشکلی دارد. آیا جا نیست مسافران بنشینید؟ یک زمانی مردم در اتوبوس‌ها فشرده می‌شدند، اما الان این‌گونه نیست. موضوع این است که عده‌ای از ما نمی‌خواهیم از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم و می‌خواهیم با خودروی خود از در خانه تا محل کارمان برویم.
وی افزود: درست است که وضعیت حمل‌ونقل عمومی مشهد مانند اروپا نیست، اما واقعیت این است که حمل‌ونقل عمومی در مشهد بسیار بسیار مناسب است. ما به نسبت حمل‌ونقل عمومی مناسبی داریم. ممکن است با ایده‌آل‌های آنچنانی کمی فاصله داشته باشیم، اما اینگونه نیست که اگر سوار اتوبوس شوید له‌ و لورده شوید.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به نقش قیمت سوخت از استفاده از خودروی شخصی، بیان کرد: برخی طرح‌ها و برنامه‌ها در دنیا اجرا شده و جواب داده مانند موضوع سوخت. تا زمانی که یک شهروند با استفاده از سوختی که قیمت آن از آب خوردن هم ارزان‌تر است از خودروی شخصی خود استفاده می‌کند به سمت از حمل‌و‌نقل عمومی نمی‌رود. هیچ‌جای دنیا این‌گونه نیست و بر روی قیمت سوخت‌ها مالیات بسته‌اند که استفاده از خودرو صرفه اقتصادی نداشته باشد و آن مالیات را هم صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی کرده‌اند.
وی اضافه کرد: ما هم چاره‌ای نداریم، اگر می‌خواهیم وضعیت شهرها ترافیک درست شود، باید این اقدامات را پیش گیریم وگرنه هیچ اقدامی به تنهایی موثر نخواهد بود.  
منبع: ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.