شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز یکشنبه بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و با رشد ۲۱۵۶ واحدی، به میانه کانال ۲۲۴ هزار واحدی بازگشت تنها فاصله خود تا فتح قله تاریخی این نماگر در ۱۴ اردیبهشت ماه را به ۰.۰۲ درصد برساند.

فاصله اندک شاخص بورس تا سقف تاریخی/ تعطیلی خوش‌یمن بازار جهانی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز یکشنبه بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و با رشد ۲۱۵۶ واحدی، به میانه کانال ۲۲۴ هزار واحدی بازگشت تا فاصله خود تا فتح قله تاریخی این نماگر در ۱۴ اردیبهشت ماه را به ۰.۰۲ درصد برساند. سقفی که انتظار می‌رود در آخرین روز معاملاتی قبل از تعطیلات شاهد شکسته شدن آن باشیم.

یکی از مهمترین دلایلی که در آغازین روز هفته، اصلاح قیمت سهام را به دنبال داشت، شوک ناشی از اصلاح شدید قیمت‌ها در بازار جهانی بود. شرایطی که در نتیجه تشدید تنش میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا و همچنین اعلام رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر وضع تعرفه ۵ درصدی بر تمام کالاهای وارداتی از مکزیک از تاریخ ۱۰ ژوئن در شامگاه جمعه بود. امروز اما به دنبال تعطیلی بازار جهانی نگاه معامله‌گران به سوی متغیرهای داخلی اثرگذار جلب شد تا بار دیگر قیمت سهام در مسیر صعودی نوسان کند.

اما آنچه در معاملات امروز جلب توجه می‌کند، گردش محور تقاضا به سوی سهام گروه‌های خودرویی و بانکی بود. این گروه‌ها همواره بیشترین تاثیر را از تشدید ریسک‌های سیستماتیک می‌پذیرند، حال شرایط مساعدتری را تجربه می‌کنند. به ویژه آنکه به دلیل بروز ریسک ناشی از تلاطم بازار جهانی در سهام گروه‌های کالایی که رقیب دو گروه مذکور به شمار می‌روند، عملا نگاه نقدینگی به سمت بانک و خودرو جلب شده است. این شرایط سبب شد تا دیروز بیشترین ارزش دادوستدها در گروه‌های خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها و موسسات اعتباری ثبت شود.

یکی دیگر از رویدادهای مهم در معاملات امروز بازگشایی نسبتا متعادل نمادهای پالایشی پس از وقفه دو روزه بود. این نمادها در پی حل اختلاف با سازمان پالایش و پخش در رابطه با نرخ فرآورده‌های فرعی در سال ۹۱ و شفاف‌سازی در این رابطه متوقف شدند و روز گذشته از مدار معاملات دور بودند. از این رو امروز نمادهای اصلی این گروه، یعنی «شبندر»، «شتران» و «شپنا» در نیمه دوم معاملات ضمن بازگشایی در دامنه منفی قیمت، دماسنج بازار را تحت فشار قرار دادند. در جو مثبت بازار  امااین تاثیر چندان به چشم نیامد و حتی نمادی چون «شپنا» توانست به محدوده مثبت قیمت راه یابد.

در مجموع روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های بانک ملت، پتروشیمی مبین، پتروشیمی پارس، بانک تجارت و بانک صادرات بیشترین نقش در رشد شاخص را بر عهده داشتند. ضمن آنکه بیشترین افزایش قیمت به سهام شرکت‌های تولید مواد اولیه داروپخش، مهرکام پارس، سرما آفرین، گروه صنعتی بوتان، مهندسی نصیرماشین و رینگ سازی مشهد رسید. در آنسوی بازار اما نماد معاملاتی شرکت‌های سامان گستر اصفهان، بیمه دانا، آبسال، ماشین سازی نیرومحرکه و سیمان اصفهان با بیشترین افت قیمت مواجه شدند.

در فرابورس ایران نیز امروز شاهد افزایش حدود ۶۶ واحدی شاخص کل و ادامه پیشروی این نماگر در سقف‌های جدید بودیم. در این بازار امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرمین، تولید نیروی برق دماوند، سهامی ذوب آهن اصفهان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین نقش در رشد آیفکس را بر عهده داشتند. قوت گرفتن زمزمه‌های فعالان بازار در خصوص افزایش سرمایه «سمگا» از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در کنار اخبار مثبت دیگری همچون فروش نگین گردشگری و چند زیرمجموعه دیگر این شرکت از مهمترین دلایلی بود که سبب شد تا قیمت سهام مذبور تا مرز سقف خرید پیش رود. این در حالی است که گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با وجود اتمام مهلت قانونی، همچنان از صورت مالی ۱۲ ماهه خود که انتظار می‌رود چشمگیر باشد، رونمایی نکرده است.

بیشترین افزایش قیمت در معاملات روز جاری نیز از آن نمادهای معاملاتی شرکت‌ةای آ.س.پ، مواد اولیه دارویی البرز بالک، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.