رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی گفت: جلب اعتماد مجدد مردم برای دولت هزینه سنگینی دارد و باید این سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

جلب اعتماد مجدد مردم برای دولت هزینه سنگینی دارد
به گزارش قدس آنلاین ؛ محسن شرکا ، در خصوص نگرانی و بی‌اعتمادی مردم در زمینه اقتصادی کشور، اظهار کرد: این وضعیت ارتباطی به تحریم‌های خارجی ندارد. به طور مثال موسسات مالی اعتباری میلیاردها تومان از اندوخته‌های مردم را به تاراج بردند و یا برخورد نامناسب نظام بانکی با جامعه کارآفرینان و مردم که به تدریج اثر می‌گذارد.
وی افزود: امروز مسلم است که اعتماد کم‌رنگ شده و باید تلاش کنیم که این تلاش کردن هزینه‌های زیادی دارد. باید بار دیگر این اعتماد به جامعه بازگردد. دولت به معنای عام کلمه امروز تلاش خود را انجام می‌دهد، اما برایش بسیار سنگین تمام می‌شود، زیرا اعتماد بسیار سخت به دست می‌آید و بسیار آسان از دست می‌رود.
شرکا با بیان اینکه حفظ اعتماد یک اصل است که متاسفانه نتوانستند اعتماد جامعه را حفظ کنند، به همین دلیل اکنون به دست آوردن دوباره آن بسیار سخت است، عنوان کرد: این امر ارتباطی به تحریم‌های خارجی ندارد. مردم ثابت کردند که در هر شرایطی زمان‌هایی که اعتماد وجود داشته، همواره پای کار بودند. مدیران ناکارآمد نیز تاثیرگذار هستند. ما در کشور با بحران تصمیم‌گیری مواجه هستیم، زمان‌هایی که باید تصمیمات درست را به موقع بگیریم، این کار را انجام نمی‎دهیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اکنون چندین سال است که نظام مالیاتی ممیزمحور، اصلاح نظام مالیاتی و طرح جامع مالیاتی مدنظر است و از بالاترین تا پایین‌ترین مقام به این نتیجه رسیدند که نظام بانکی ما ضد توسعه است، چرا اصلاح صورت نمی‌گیرد؟ چه مشکلی وجود دارد؟ مشکل تنها در بحران تصمیم‌گیری است.
امروز مدیران ارشد ما نمی‌توانند تصمیمات کلیدی بگیرند
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افرادی که در راس امور هستند توان تصمیم‌گیری به موقع را ندارند و سوءمدیریت مملکت را از نظر اقتصاد به مرحله‌ای رسانده که کار سخت و دشوار شده و ما معمولا تصمیمات را در دقیقه نود می‌گیریم که ممکن است هزینه‌های بسیار سنگینی داشته باشد. امروز نیز مدیران ارشد ما نمی‌توانند تصمیمات کلیدی بگیرند و لازم است گاهی موضوع را تمام کنند.
وی با اشاره به اینکه فساد همواره وجود داشته اما شدت و ضعف دارد، تصریح کرد: هیچ کشوری در برابر قاچاق مصون نیست، اما ضریب قاچاق در اقتصاد ملی برخی کشورها به پایین‌ترین حد می‌رسد. تصمیمات خاص امروز دولت، مجلس و قوه قضاییه برای صنعت در سال رونق تولید، دقیقه نودی است. این تصمیمات را باید چند سال قبل می‌گرفتیم و اجازه نمی‌دادیم به کف برسیم که امروز هزینه‌های آن بسیار سنگین است.
شرکا اضافه کرد: ما زمان را از دست دادیم، اگر همین تصمیماتی که امروز برای رونق تولید می‌گیریم را پنج سال پیش می‌گرفتیم، مفیدتر بود. اگر تصمیمات درست را به موقع بگیریم، منافع آن برای کشور بیشتر خواهد بود. امروز هر تصمیمی بگیریم، به اثرگذاری نتایج آن تصمیم نمی‌رسیم، زیرا بخشی از آن هزینه است.
این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اکنون در خصوص بحث خودرو نیز همین است، تا زمانی که خودرو زیر سلطه دولت باشد، نمی‌توان انتظار داشت که وضع بهتر شود. خودرو را نقد می‌فروشند و کمتر از 10 دقیقه چندین هزار خودرو به فروش می‌رسد، پول آن دریافت می شود، اما قطعه‌ساز باید 16 ماه یا دو سال منتظر دریافت پول خود باشد. این سیستم غلط و سوءمدیریت است.
شفافیت اجازه نخواهد داد که هشتگ‌ها بر بازار تاثیر بگذارند
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی با طرح این سوال که چرا مردم کانال‌های مجازی را باور می‌کنند، عنوان کرد: ما همواره تمایل داریم که توپ را به زمین فرد دیگری بیندازیم. اگر ما شفاف عمل کنیم و اصل را بر رضایتمندی مردم و مشتری‌مداری بگذاریم، هزاران هشتگ نیز نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. مردم مشاهده می‌کنند که میلیاردها ارز خارج شده و کالای آن وارد کشور نشده، پتروشیمی‌ها صادرات انجام می‌دهند، اما ارز آن وارد کشور یا چرخه اقتصادی نمی‌شود. مردم باید به اصل موضوع برسند، باید تحلیل و تحقیق کنند و نباید بی‌گدار به آب بزنند.
وی خاطرنشان کرد: چه اتفاقی رخ داده که مردم خود را به این جریان می‌سپارند؟ باید این موضوع را ریشه‌یابی کرد. همواره در تمام فضاها شایعات وجود داشته و در فضای مجازی نیز شایعات ایجاد شده، درست است که عده‌ای اسیر این شایعات شده و در این موج غرق می‌شوند، اما عمده مردم نیز نقش دارند، زیرا اعتماد مردم کمرنگ شده است.
شرکا با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها معیوب است، تصریح کرد: ما در زمینه ساختار اقتصادی به مرحله‌ای رسیدیم که دولت باید در آن سرمایه‌گذاری کند. جلب اعتماد مجدد مردم برای دولت هزینه سنگینی دارد و باید این سرمایه‌گذاری را انجام دهد. دولت به معنای عام کلمه باید با مردم شفاف باشد، با واقعیت صحبت کند و مسائل و مشکلات را با مردم مطرح نماید.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: زمانی مردم اعتماد می‌کنند که صحبت‌های فردی که حقیقت را بیان می‌کند، به دل مردم بنشیند و لمس کنند که واقعیت بیان می‌شود. امروز این اعتماد کمرنگ است. مسئولان بیان می‌کنند که جنسی ارزان می‌شود، اما برعکس قیمت‌ها افزایش می‌یابد.
سوءمدیریت، اعتماد را از بین برده است
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی گفت: مردم ایران نشان دادند که هر زمان شفافیت و صداقت وجود داشته باشد، مردم پای کار می‌آیند و برای دولت خود جان می‌دهند. چه اتفاقی رخ داده که امروز این وضعیت در بحث سرمایه‌گذاری و مسائل دیگر کمرنگ شده، مشخص است که جایی سوءمدیریت وجود دارد و با مردم شفاف نبودیم. این ضد و نقیض‌ها وجود دارد. کشور ما یک کشور سهامی عام و متعلق به همه بوده، اینکه به صورت خاص آن را اداره کنیم، مناسب نیست. از صبح تا شب بگو مگو و دعوای راست و چپ در کشور به راه بوده و روزی نیست که اخبار اختلاس نداشته باشیم. این موارد به تدریج تاثیر می‌گذارد.
وی در خصوص اقدامات چین برای بهبود اقتصاد کشور خود، عنوان کرد: چین در 35 سال پیش، امروز را طراحی کرد. ابتدا کل چین را به یک واحد منسجم تولیدی تبدیل نمود، تمام چین تولید شد و سرمایه‌داری و سرمایه‌گذاری را تسهیل و کشور را به مجموعه تولیدی تبدیل کرد، بعد نرخ پول ملی خود را در برابر ارزهای بین المللی کنترل نمود و پایین نگه داشت و در نهایت تمام بازارهای جهان را از آن خود کرد.
شرکا اضافه کرد: بعد از انقلاب و حداقل در 10 سال گذشته، نامگذاری سال‌ها در جهت هدایت به سمت اقتصاد و دغدغه کشور، دغدغه اقتصادی بوده، اما دغدغه چند درصد از جامعه، مسئولان و قوای سه‌گانه بود؟ دغدغه عمده آن‌ها سیاست‌زدگی و اصلاح طلب و اصولگرا بود. کدام یک از نامگذاری سال‌ها تحقق پیدا کرد؟ به سمت کدام یک حتی حرکتی کردیم؟
به جای تقلید از چین و ژاپن، خود صاحب استراتژی باشیم
این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اینکه امروز تولید و صادرات نفت ما به کف می‌رسد، فرصت طلایی است، زیرا دولت‌ها در ایران علیرغم تمام شعارهایی که می‌دادند، نتوانستند از نفت ببُرند. امروز باید با تدبیر، کارشناسانه، با مدیریت و آینده‌پژوهی از این تهدید به عنوان بهترین فرصت برای جهش استفاده کرد. می‌توانیم به جای تقلید از کشورهایی چون چین و ژاپن، خود صاحب استراتژی باشیم.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ایران یک کشور پهناور بوده و با 15 کشور همسایه است. ایران مانند ژاپن و چین نیست، خاصیت‌های خود را دارد و کشوری استراتژیک است. مردم ایران یکی از سرآمدترین و هوشمندترین مردم جهان هستند. این موارد فرصت است، تنها باید اعتمادسازی کرد، قوانین زاید را دور ریخت، دولت نیز باید تسهیل‌کننده باشد.
وی با اشاره به اینکه تولید تنها کارخانه به صورت فیزیکی نیست، بلکه تولید شامل علم، دانش و ایده نیز هست، تصریح کرد: دامنه تولید به شدت وسیع است. ایران می‌تواند یکی از قطب‌های اقتصاد بین الملل باشد. تحریم‌های خارجی نفت، گاز و غیره می‌تواند برای ایران مفید واقع شود. شاید دولت‌های آینده نیز از نفت نبُرند، در صورتی که اصل خواسته ایران این بوده که نفت برای آیندگان سرمایه‌گذاری شود و از نفت برای نسل‌ها ارزش افزوده ایجاد کنیم. هدف این بوده، اما تحقق پیدا نکرده است. این تحریم‌ها کاری را که می‌خواستیم انجام دهیم را برای ما انجام می‌دهد و اکنون باید فرصت ایجاد کنیم.
دنیا برای 50 تا 100 سال آینده خود برنامه دارد
شرکا با بیان اینکه ارز 4200 تومانی و کوپنی کردن کالاهای اساسی تصمیمات عجولانه‌ای است، عنوان کرد: در خصوص این تصمیمات کار کارشناسی صورت نگرفته، برنامه‌ای وجود ندارد و بر اساس آینده‌پژوهی نیست. کاری انجام نشده و اگر هم شده در اتاق‌های دربسته بوده و جامعه در جریان نبوده است. باید از قبل پیش‌بینی می‌کردیم. دنیا برای 50 تا 100 سال آینده خود برنامه دارد. امیدوارم ما به روزی برسیم که بر اساس آینده با علم، کار علمی و دانش بتوانیم برنامه داشته باشیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ما بعد از انقلاب برنامه داشتیم، اما هیچ کدام از برنامه‌های توسعه بعد از انقلاب به 50 درصد نرسید و حتی برخی از نظر اجرایی به 30 درصد هم نرسیده است. این نشان می‌دهد که اشکالی وجود دارد. مصلحت نیست که با کوپنی کردن به عقب برگردیم مگر اینکه شرایط پیچیده‌تر از امروز باشد.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی بیان کرد: سال 98 سال بسیار سختی است، اما تدبیر، اندیشه و درک مشترک مسئولان و مردم از جنگ اقتصادی و شفافیت با مردم، موجب می‌شود دست به دست هم دهیم، مردم اعتماد کنند و به این باور برسند که دولت نه صرفا قوه مجریه، برای بزرگ شدن سفره‌های مردم شفافیت، تلاش و کوشش دارد و مردم پای کار بیایند، متقابلا تلاش کرده و قناعت کنند. می‌توان از این پیچ بسیار خطرناک و باریک با سربلندی عبور کرد. باید تصمیمات درست گرفته شده و تمام تلاش و انرژی روی جلب اعتماد مردم گذاشته شود.
شرکا افزود: بعد از برجام می‌توانستیم پول مشترک آسیا با چند کشور آسیایی که ما را حمایت می‌کردند و همچنین بانک مشترک ایجاد کنیم. اگر پول مشترک داشتیم می‌توانستیم در روسیه خرید کنیم، روسیه نیز می‌توانست از چین خریداری کرده و چین از ایران خرید کند. در همان زمان می‌توانستیم بازار مشترک را فعال کنیم، اگر فعال می‌کردیم، به تدریج سایر کشورها داخل کشور می‌شدند. زمانی که برجام اتفاق افتاد، نگاه دنیا نسبت به ایران مثبت‌تر شد، اما نتوانستیم از این فرصت‌ها با هوشمندی برای کشور بهره‌مند شویم.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.