یک روزنامه منطقه‌ای نوشت که تلاش عربستان سعودی برای به میان کشیدن تعداد بیشتری از کشورها برای مقابله با ایران در اجلاس‌های سه‌گانه مکه مکرمه ناکام ماند.

العربی الجدید: نتایج مورد انتظار ریاض در اجلاس‌های مکه محقق نشد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یک روز پس از پایان اجلاس‌های سه گانه در مکه مکرمه، روزنامه و پایگاه‌های تحلیلی درصدد بررسی نتایج این نشست‌ها هستند.

روزنامه العربی الجدید چاپ لندن در یادداشتی نوشت که نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج فارس، سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌ اسلامی با صدور بیانیه‌هایی علیه ایران در سایه بحران این کشور با آمریکا پایان یافت اما دستاوردهایی که سعودی‌ها در پی آن بودند محقق نشد.

العربی الجدید تأکید کرد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی اشتیاقی در ازای لحن تنش‌زای ریاض از خود نشان ندادند و آن را موجب برافروخته شدن آتش جنگ در منطقه می‌دانستند.

در ادامه این یادداشت آمده است: این در حالی بود که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفت وگو با شبکه العالم به سیاست عربستان سعودی در قبال ایران حمله‌ور شد و گفت: «به هنگام امضای توافق هسته‌ای خواستار گفت‌وگو با کشورهای منطقه و کشورهای عضو شورای همکاری شدیم اما ولی‌عهد سعودی با این سخن که درگیری‌ را به داخل ایران می‌کشانیم پاسخ داد.»

طبق این یادداشت، سعودی‌ها امیدوار بودند که بتوانند در مقابل رهبران اسلامی و عربی سطح نفوذ بالای دیپلماتیک خود در برابر ایران را به تصویر بکشند اما چیزی که در واقع در کنفرانس همکاری‌ اسلامی و تا حدودی در کنفران سران اتحادیه عرب رخ داد نتوانست انتظارات ریاض را بر آورده کند.

العربی الجدید در ادامه به بررسی سه نشست مذکور پرداخت و نوشت که در نشست شورای همکاری خلیج فارس هرچند تمامی ۹ بند آمده در بیانیه علیه ایران و سیاست‌های این کشور بود اما همزمان سه تن از کشورهای عضو این شورا از جمله کویت، عمان و قطر روابط خوبی با ایران دارند. در بیانیه سران اتحادیه عرب نیز عراق اعلام کرد که از محتوای آن اطلاعی نداشته و به مواضع ضد ایرانی ذکر شده در آن اعتراض دارد که این مسأله یک ضربه به ریاض محسوب می‌شد.

اما در بیانیه سازمان کنفرانس اسلامی ایران دیگر موضوع اصلی بیانیه نبود و صرفا به موضوع حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بدون ذکر عامل حمله بسنده شد که آشکارا نشان از شکست دیپلماسی ریاض در کشاندن تعداد بیشتری از کشورها به مقابله با ایران داشت.

در بیانیه ۱۰۲ بندی سازمان همکاری اسلامی موضوع حمله به تأسیسات نفتی سعودی در بند ۶۲ بدون ذکر نامی از ایران مطرح شد و بیشتر بندهای دیگر به مسأله فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی پرداخت.

به نوشته العربی الجدید، موضوع ایران تنها شکست عربستان سعودی در این سه نشست نبود، بلکه «فائر السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی نیز که درگیر جنگ با «خلیفه حفتر» ژنرال مورد حمایت ریاض و ابوظبی است، شرکت در نشست سران اتحادیه عرب را تحریم کرد و فقط در نشست سازمان همکاری اسلامی حضور یافت. 

السراج پس از این نشست با «محمد بن سلمان» دیدار کرد و در اشاره به حمایت سعودی‌ها از «خلیفه حفتر» به او گفت  کشورهایی که حفتر را با ارسال سلاح حمایت می‌کنند در نقش قوانین و اقدامات او شریک هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.