۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
کد خبر: 658713
وجه اجباری درمدارس!؟ حاشا وکلا

سالهاست که درچنین روزهایی یکی از مقامهای مسوول در آموزش وپرورش خراسان رضوی ! شاید به قید قرعه ، وارد گود شده و با اسم رمز دریافت وجه اجباری ممنوع ؟! مصاحبه ای با یک خبرگزاری دولتی میکند . او دراین مصاحبه به خانواده ها نوید میدهد که پرداخت اجباری وجه هنگام ثبت نام ممنوع است . والبته مواردی را هم برای دریافت وجه به صورت غیر اجباری مطرح میکند که نگارنده براین باور است اسم رمز دریافت وجه بدون اجبار از سوی مدیران مدارس است ... البته دراینکه نگارنده  کاملا منفی نگر است هیچ شکی نیست و نباید به وی خرده ای گرفت !!!

امروز هم به مانند هرسال درزمان آغاز ثبت نام مدارس درخبرها امده بود که دبیر ستاد ثبت نام مهر 98 اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع است.

دکتر رضا صابری تولایی درتوضیح بیشتر این جمله اش گفته است که : دریافت هرگونه وجه اجباری!!! از والدین دانش آموزان در زمان ثبت نام به جز مبالغ مربوط به کتاب و بیمه ممنوع است.

نکته اول : وقتی لفظ اجباری به میان میاید آدم یاد دزدان سرگردنه میافتد که به اجبار مردم را لخت میکردند بنابراین مدیران مدارس حق چنین کاری را ندارند. بنا براین شما خاطرتان جمع باشد که وقتی وارد مدرسه میشوید تا فرزندتان را ثبت نام کنید کسی با اسلحه گرم ؛ اسلحه سرد یا حتی اسلحه ولرم سراغتان نمیاید که از شما بخواهد مثلا چکی به فلان مبلغ نوشته وتحویلش دهید.

اما خیلی هم نباید امیدوار باشید که چک را ننوشته وامضانکرده از مدرسه خارج شوید چرا که مقام مسوول تاکید کرده که اگر ولی دانش اموز بنا به شرایط ، خود دست درجیب کردو رقمی پرداخت ممنوع نیست . بنابراین مدیران مدارس مجازهستند که روشهای تشویقی برای دریافت وجه از والدین را اجرا کنند و مثلا با شیرینی سراغ شما بیایندو شمارا حسابی در رودربایستی قرار دهند تا خودتان از شرم حضور چند برگ ناقابل چک پول تقدیم کنید .

البته این روش دیگر منسوخ شده و خانواده ها چنان خودشان درگیر مشکلات مالی هستند که با یک کامیون شیرینی هم در رودربایستی مدیر قرار نمیگیرند و به همین دلیل مدیران هم دنبال روشهای نوین دریافت وجه بدون اجبار رفته اندو اتفاقا به موفقیتهای چشمگیری هم دست یافته اند.

این مقام مسوول در آموزش و پرورش خراسان رضوی درادامه سخنانش اضافه میکند: در عین حال با توجه به اینکه دولت از لحاظ مالی شرایط سختی دارد از خانواده ها خواسته ایم برای کمک به فرایند تعلیم و تربیت فرزندانشان در حد امکان و توان خود به مدارس کمک کنند.

نکته دوم: دولت پول ندارد خرج مدارس کند ، شاید حتی برای پرداخت حق وحقوق معلمان هم دچار مشکل شود بنابراین اگر میخواهید که فرزندتان از حداقلهای اموزش دولتی بهره مند شود به نفع خودتان است که پول بدهید چرا که اگر شما خودتان اول سال این پول را ندهید ، مدیران مدرسه مجبور میشوند تحت عناوین مختلف از شما دریافت کنند .

کلاسهای جبرانی ، هزینه هوشمند سازی ، هدیه روز معلم ، اردوهای علمی وتفریحی ،خرید برگه امتحانی ، خرید ماژیک ، خرید میز و صندلی ، خرید بخاری ، خرید کولر و... از این جمله است . شما این مبالغ را برای مدیر مدرسه که نمیدهید برای فرزند خودتان میدهید ،و اگر ندهید یا نمره ریاضیاتش زیر صفر میشود یا اجتماعی . فرزندتان با علم روزآشنا نمیشود و تا عمر دارد نمیتواند فرق یارانه و رایانه را تشخیص دهد، معلمش دلگیر شده دیگر انگیزه اموزش ندارد، اردو که نباشد دانش اموز افسرده میشود، برگه برای امتحان ضروری است و بدون میز وصندلی وبخاری و کولر مگر میشود تحصیل مناسب داشت .

بنابراین برای حفظ کلاس وشخصیت خودتان و گرفته نشدن بیشتر وقت شما و فرزندتان و همچنین وقت باارزش مدیران مدرسه همین اول و بازبان خوش پول را بدهید. و صد البته بدانید که این پول صرفا برای ثبت نام است و در طول سال باید برای موارد دیگری که بعدا بیان خواهد شد هم بدون اجبار باید پول بدهید.

همچنین دبیر ستاد ثبت نام ۹۸ آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: افزود: شعار امسال در ثبت نام مدارس "بهترین مدرسه، نزدیکترین مدرسه " است تعیین شده لذا والدین باید به این نکته مهم و اثرگذار توجه داشته باشند که مدرسه نزدیک از همه جهات برای فرزندشان مطلوب تر و مفیدتر است.

نکته سوم : این شعار را شاید خیلی از مردم درک نکنندولی در واقع این اسم رمز دریافت وجه بدون اجبار از والدین است .شما مراجعه میکنید برای ثبت نام . سال قبل هم فرزندتان درهمان مدرسه تحصیل کرده است و خاطرتان جمع است اما با قیافه درهم مدیر مواجه میشوید که لب به دندان میگزدو میگوید که امسال متاسفانه تعداد دانش اموزانی که مسیرشان به مدرسه کوتاهتراست بیشتر شده و فرزند شما در محدوده این مدرسه قرار نمیگیرد و باید فکر دیگری کنید. البته همزمان به شما پیشنهاد داده میشود که میتوانیم یک کلاس دیگر به تعداد کلاسها اضافه کنیم که هزینه هایش را باید والدین بپردازند و اگر شما فلان رقم بدهیدو تعداد دانش اموزان تکمیل شود شاید بتوان کاری کرد. انوقت شما بدون اجبار و با کمال میل مبلغ را میدهید. مدیر تاکید میکند که اینکار را فقط برای شما کرده و نباید موضوع را بادیگران درمیان بگذارید که شلوغ میشود و نمیشود ماجرا را جمع کرد چرا که والدینی هستند که حاضرند رقمهای بسیار بالاتری بدهندتا فرزندشان دراین مدرسه تحصیل کندو .....

سال تحصیلی خیلی زودتر از انچه انتظارش را داشتیدو درکودکی تجربه کردید تمام میشود(زمان شما خرداد هم که تمام میشد هنوز سال تحصیلی تمام نشده بود)  اکنون اما  اردیبهشت ماه تمام نشده ، سال تحصیلی تمام میشود و برای دریافت کارنامه آخرین مبلغ بدون اجبار را میدهید و با کارنامه که از مدرسه خارج میشوید گمان میکنید دیگر ضرورتی ندارد راز ثبت نام را  حفظ کنیدو با والدین همکلاسی فرزندتان ماجرا را بازگو میکنید و متوجه میشوید مشابه این راز میان مدیران مدرسه وهمه والدین بوده است ؟؟؟

نکته پایانی : پس از پرداخت دلخواه شهریه اول سال ، میان سال و پایان سال برای تحصیل فرزندتان درمدارس دولتی وقتی که با خودتان حساب و کتاب میکنید متوجه میشوید که اگر سراغ مدرسه غیر انتفاعی میرفتید با هزینه ای کمتر کیفیت تحصیلی بهتری نصیب فرزندتان میشدو ارامش فکری بیشتری نصیب خودتان .

نکته نهایی: دریافت غیر اجباری وجه از اولیا دانش اموزان درحالی است که مدارس مشهد تقریبا نیمی از سال را برای پذیرایی از طرح اسکان زائران تعطیلند و از این راه درامد کسب میکنندو میتوان عنوان هتل مدرسه به انها داد. حال درنظر بگیرید اگر این موهبت زائران نبودو مدیران مدارس این درامد میلیونی را هم نداشتند ، انوقت والدین باید چه ارقامی را میپرداختند .... خاطرتان هست قدیم میگفتند معلمان و مدیران مدارس برای کسب درامد شغل دوم دارند !!! اگر این زائران و درامدهای ناشی از ان نبود انوقت والدین دانش اموزان برای تامین هزینه های مدارس باید دنبال شغل دوم که چه عرض کنم دنبال شغل سوم و چهارم می بودند.....

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.