البرز- در شرایط کنونی کشور وبا توجه به تحریم های اعمال شده بهترین راه حمایت از تولید از نگاه اقتصاد دانان ایجاد شرایط مناسب برای افزایش پس‌انداز تولیدکنندگان، امکان ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی برای جذب سرمایه و تکنولوژی، هدایت نقدینگی به سمت تولید، دفع موانع اداری راه‌اندازی کسب‌وکار وکاهش مالیات بر فعالیت‌های تولیدی است.

صیانت از" تولید" راهکار مقابله با جنگ اقتصادی دشمن

قدس آنلاین، گروه استان ها: سال ۹۸ بنا به فرمایش مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نامگذاری شده است و باید دید با توجه به  فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها، دولتمردان و مسئولین ما چه راهکارهایی برای تحقق این شعارملی خواهند داشت.

"رونق تولید" در اصل به معنای افزایش تولید و رشد اقتصادی است ازاین رو بنا برعقیده اقتصاد دانان زمانی که رشد اقتصادی بیشتر می شود که تولید افزایش پیدا کند و افزایش تولید نیز به سه نهاد اصلی نیروی کار، سرمایه و تکنولوژی نیازاست.

بنا بر تحریم های وارد شده و جنگ اقتصادی  به کشور اگر نخواهیم از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کنیم و تنها از منابع داخلی برای افزایش تولید در کشور استفاده کنیم  رشد اقتصادی بسیار محدودی در حدود دو تا سه درصد خواهیم داشت که این رشد اقتصادی چند درصدی نمی‌تواند تحولی در اقتصاد کشور ایجاد کند با این حال بهترین حمایتی که از تولید می‌توانیم داشته باشیم ایجاد شرایطی برای افزایش پس‌انداز تولیدکنندگان، امکان ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی برای جذب سرمایه و تکنولوژی است.

بسیاری از اقتصاددانان بر ضرورت توجه به تولید ملی برای برون‌ رفت از مشکلات اقتصادی کشور تاکید دارند و هدایت نقدینگی به سمت تولید، دفع موانع اداری راه‌اندازی کسب‌وکار و کاهش مالیات بر فعالیت‌های تولیدی را از جمله راهکارهایی می دانند که اقتصاددانان برای حمایت از تولید بر آن تاکید کرده‌اند.

مواردی که اقتصاددانان در برنامه ریزی های اقتصادی عنوان کردند کلان کشوری است اما چه بسا این راهکارها را بایستی از کوچکترین استان گرفته تا استان های صنعتی همچون البرز شروع کرد چراکه البرز یکی از قطب های صنعتی و تولید محصولات دانش بنیان درکشور معرفی شده است و حال باید دید مسئولان استانی چه برنامه هایی دراین زمینه خواهند داشت.

جایگاه ویژه حفظ تولید و اشتغال موجود

در این خصوص رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: محور فعالیت هایی که برای رونق تولید خواهیم داشت در چند محور خلاصه می شود.

جهانگیر شاهمرادی افزود: اولین بحث در رونق تولید دراستان حفط اشتغال و تولید موجود است از اینرو تمامی دستگاه های اجرایی و سیاست کلان کشوری و استان بایستی اشتغال و تولید موجود را حفظ کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با تاکید بر اینکه هیچ واحد صنعتی فعالی نباید تعطیل شود، افزود: این موضوع باید محور کارهای اساسی استان باشد وبرای حفظ تولید و اشتغال  موجود، پایش فعالیت های صنعتی در استان از ضروریات است.

شاهمرادی اضافه کرد: مقرر شده تا با پایش فعالیت های صنعتی اگر واحدی دچار مشکل شد مشکلات را تا حد توان استان رفع شود واین مشکلات می تواند در برخورد با دستگاه های اجرایی، مسائل بانکی، تسهیلاتی و مواردی که باعث رکود فعالیت واحد صنعتی باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه ضرورت دارد تا  واحدهای صنعتی مواد اولیه مورد نیاز خودرا تامین کنند، گفت: در این راستا تلاش خواهیم کرد تا ثبت سفارش با دقت انجام شود تا واحد های صنعتی با کمبود مواد اولیه مواجه نشوند.

وی ادامه داد: همچنین در بحث تسهیلات برای واحد های صنعتی در کارگروه های خاص ازجمله کارگروه رفع موانع تولید  مطرح و رسیدگی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز محوری ترین کار در رونق تولید را حفظ تولید و اشتغال موجود برشمرد و گفت: ایجاد واحد های جدید جزء ضروریات کشور و استان نیست مگر اینکه واحد های دانش بنیان که نیاز اساسی  واستراژتیک کشوررا پوشش می دهند و یا تامین کالاهای اساسی دارند مدنظر باشد.

شاهمرادی در بخش دیگر ازسخنانش به موانع تولید با توجه به شرایط اقتصادی موجود درکشور اشاره کرد و گفت: درحال حاضر که با جنگ اقتصادی روبروهستیم متاسفانه بخشنامه ها و دستور العمل های موجود در ادارات اجرایی مربوط به شرایط عادی است و ادارات توان و اختیاراتی که دارند را بر اساس همان بخشنامه ها به کار می گیرند.

وی اضافه کرد: در خیلی موارد دستگاه های اجرایی اختیارات محدودی دارند بنابراین باید دستورالعمل هایی اجرا شود که در شرایط جنگ اقتصادی باشد در حالی که با این شرایط تحریم نمی توان اقتصاد کشوررا اداره کرد و نیاز به اختیارات بیشتر و تسهیل گری کلی در سطح کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان اینکه در طول یک سال گذشته روند همکاری دستگاه های اجرایی در استان خوب بوده است، افزود: دراین راستا استاندارالبرز و نمایندگان مجلس در رفع مشکلات واحدهای صنعتی بسیار تلاش کرده اند و خوشبختانه مسئولین کشوری این شناخت را پیدا کرده اند که در حال حاضر تولید اصلی ترین کار درکشور است و اختیارات در ستاد تسهیل موانع تا حدی است که اگر دستگاهی همکاری نکند قطعا برخورد خواهد شد.

شاهمرادی بیان کرد: در سال گذشته دربحث رونق تولید در استان البرزدر بخش تسهیلات به واحدهای صنعتی بیشترین تسهیلات در سطح کشور پرداخته شده است همچنین در صدور پروانه ها سال ۹۷ رشد خوبی داشته ایم.

نگاه جزیره ای لطمه به واحدهای صنعتی می زند

رحیم بنا مولایی رئیس اتاق بازرگانی استان البرز نیز در خصوص تسهیل رفع موانع  تولید در استان، گفت: نگاه جزیره ای یکی ازمشکلاتی است که در حال حاضر دامنگیر کشور شده است و هر کسی نگاه سازمانی خود را دارد.

وی افزود: به اداره دارایی گفته شده است امسال ۲۰ هزارمیلیارد تومان وصولی داشته باشد در حالی که سال گذشته  ۱۸ میلیاردتومان وصولی داشته این در حالی است که اداره دارایی بیشتر ازاین مقدار وصولی داشته و این اضافه گرفتن ها خوش خدمتی به نظام نیست چراکه باید  بررسی شود این اضافه مالیات به چه قیمتی بوده و چند واحد صنعتی تعطیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با تاکید براینکه نگاه جزیره ای لطمه به واحدهای صنعتی می زند، گفت: این موضوع بایستی از سوی مقام عالی استان بررسی شود.

بنا مولایی بااشاره به اینکه مسائل رکود اقتصادی در کشور باید بررسی شود، گفت: یکی از مسائل مهم این است که تولید بیشتر از نیاز مصرف کننده است  این در حالی است که بجای اینکه سرمایه ها را هدایت کنیم باعث اتلاف سرمایه هستیم چراکه اگر تولید و بهره وری بیش از ظرفیت تولید باشد هزینه ها نیز افزایش می یابد واین روند توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با  اشاره به اینکه باید متناسب با نیاز جامعه تولید کرد و مازاد بر تولید را در صادرات به کار ببریم، افزود: درعین حال باید جلوی واردات بی رویه و قاچاق را گرفت.

بنا مولایی عنوان کرد: اگر دولت همه هزینه ها از جمله تامین اجتماعی، هزینه برق، گاز، و دارایی را به تولید کننده تحمیل کند و درتعیین هزینه های تولیدی هم دخالت کند چه انتظاری خواهیم داشت یک صنعتگر تولیدات خود را با کالای خارجی به رقابت  بگذارد وبتواند آن را بفروش برساند چراکه هزینه کالای تولید شده ایرانی نسبت به کالای چینی و خارجی بیشتر است  و مردم سراغ کالای چینی می روند.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه در شرایط تحریم، دولت باید از منافع خود در فشار بر واحدهای صنعتی بگذرد، افزود: مسئولین راه را برای صنعتگران بازکنند و با ایجاد کمیته راهبردی مدیران اقتصادی دولتی وخصوصی برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت داشته باشند.

وی اضافه کرد: وقتی دولت هیچ یارانه ای به بخش صنعت نمی دهد و از سال ۸۶ بلاتکلیف مانده اند حداقل سنگ جلوی پای تولید کنندگان نگذارند  چراکه ضرر اقتصادی درعدم هماهنگی واحدهای دولتی، سو مدیریت در مسائل اقتصادی و ارزی را واحد تولیدی ومردم می پردازند.

بنا مولایی در پایان تصریح کرد: مواد اولیه تولید کنندگانی که  از خارج وارد می شود در انبارها در حال خالی شدن است و اگر بانک مرکزی در مسائل ارزی مشکلات خود را حل نکند تا چند ماه دیگربسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد.

بنابرین آنچه که مسلم است در سال رونق تولید کشور وازجمله استان البرز که قطب صنعتی کشوراست  با مشکلات فراوانی باید دست و پنجه کند چراکه زیر ساخت های اقتصادی در تحقق این شعار سال در کشور هنوز فراهم نشده است و با حلوا حلوا کردن دهن هم شیرین نمی شود در حالی که مسئولین هنوز راهکاری برای تحریم های ظالمانه دشمنان علیه بنیان اقتصادی کشورمان ندارند.

با توجه به صحبت دو مسئول حوزه صنعت وتولید مهمترین موانع و چالش پیش روی تولید در استان و کشور را می توان در عدم پرداخت یارانه‌های بخش تولیدی ازسال ۸۶ به دلیل افزایش حامل های انرژی، افزایش هزینه‌های تولید از جمله افزایش قیمت مواد خام، حامل‌های انرژی و دستمزد، نبود نقدینگی لازم تولید کنندگان و صاحبان صنایع به دلیل بدهی بانکی، جریمه های بالا، مالیات و ... به‌نحوی که دیگر نمی‌توانند واحدهای صنعتی خود را از رکود درآورند، تحریم های خارجی و مشکلات و نوسانات ارزی در کشور، نگاه جزیره ای ادارات اجرایی در پیشبرد برنامه های خود، نبود بخشنامه ها و دستور العمل های لازم در شرایط سخت و جنگ اقتصادی در کشور ودرنهایت واردات بی رویه و قاچاق کالا، بخصوص سو مدیریت در توزیع کالاهای اساسی و ضروری و احتکار عنوان کرد.

به طور قطع شناسایی نقاط ضعف و حرکت وسیاست گذاری در جهت رونق وهدفمند کردن تولید می تواند کشور را از شرایط حساس کنونی به سلامت عبور دهد و در عین حال زمینه ساز اقتصادی درون زا برای کشور شود.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.