همدان- مدیر جهاد کشاورزی همدان گفت: برای نخستین بار در شهرستان همدان آبیاری نوین میکرو را با راندمان ۹۵ درصد برای تولید محصول یونجه به صورت آزمایشی اجرا کردیم.

 همدان آبیاری نوین با راندمان ۹۵ درصد اجرا می‌کند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین حسین فضلی صبح  امروز در نشست خبری در جهاد کشاورزی شهرستان همدان اظهار کرد: شهرستان همدان ۲۵ هزار هکتار مزرعه مساعد اجرای آبیاری تحت فشار دارد که تاکنون ۱۹ هزارهکتاردر آن آبیاری تحت فشار اجرا شده است. اکنون ۸۳ درصد مزارع مساعد اجرای آبیاری تحت فشار همدان طرح آبیاری تحت فشار دارد.

وی افزود: ۱۰۸ هکتار طرح آبیاری تحت فشار هم با بهره‌برداری از طرح های جدید از آغاز سال تاکنون به این سطح اضافه خواهد شد. که برای اجرای طرح آن ۹۰۴ میلیون تومان هزینه شده است ۸۵ درصد هزینه اجرای طرح را دولت و بقیه را کشاورز تامین کرده است. اگر در برخی مزارع  طرح آبیاری تحت فشار اجرا نشده است دلیلش هم وجود اراضی خرد و نبود هماهنگی بین کشاورزان برای اجرای این طرح بوده است.

فضلی با یادآوری اینکه با اجرای آبیاری نوین سطح ایست آبی سفره های زیرزمینی ثابت شده و وضعیت آب برخی چاه ها افزایش دارد و مناسب است ، گفت: با اجرای طرح‌های آب و خاک کشاورزی همدان در هفته جهاد کشاورزی در ۴ روستا برای ۲۶ نفر اشتغال زایی خواهد شد. همچنین طرح میش داشتی و ماهی قزل‌آلا هم در قالب طرح های امور دام شهرستان به مقدار تولید ۶۰۹ تن در قالب ۵ طرح با اعتبار ۳ میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان اجرا خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اجرای طرح مبارزه بیولوژیک در مزارع شهرستان همدان اظهار کرد: امسال از آغاز سال تاکنون ۱۰ هزار فرمون برای توزیع آماده شد که ۵ هزار عدد آن برای مبارزه با کرم خراط توزیع شده است این فرمون ها رایگان است اما سایر وسایل اجرای طرح مانند تله و غیره را باید کشاورز از بخش خصوصی تهیه کنند، سال قبل ۶۰ هزار عدد فرمون توزیع شد.

وی ادامه داد: گلخانه گل وگیاهای زینتی به مساحت ۴ هزار متر مربع در یک مرحله ودر مرحله دیگر هم به مساحت ۶ هزارمتر مربع و ایجاد ۶ نفر اشتغال و با اختصاص یک میلیارد ۹۰۰ میلون تومان تسهیلات بانکی وبقیه آورده متقاضی اجرای شده است.

فضلی گفت: سال قبل به دلیل استفاده از روش مبارزه بیولوژیک حدود ۲۲ هزار لیتر سم کمتر مصرف شده است. همچنین در کنار فرمون کارت زرد و سایر روش‌های مانند حشرات شکارگر را در دستور کار داریم.

مدیر جهاد کشاورزی همدان  همچنین تاکید کرد: با اجرای طرح های جداسازی آب از فاضلاب در شهرستان همدان حدود ۹۵ درصد سبزی کاری‌ها همدان با آب سالم آبیاری می‌شود و بقیه هم از نوع کشت برگی به کشت تخمی تغییر تولید دادند که آبیاری با آب مشکوک به فاضلاب برای تولید این محصول مشکلی ایجاد نمی کند.

 وی گفت: همدان روزانه ۷۰ تن مصرف سبزی دارد که ۳۵ تن آن از خارج همدان تامین می‌شود.

 انتهای پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.