نظریه‌ای وجود دارد که گفته می‌شود بیماری و مرضی اگر شایع می‌شود، بی‌شک داروی آن نیز در طبیعت وجود دارد؛ پس برای درمان بیماری‌ها چاره‌ای جز رجوع به طبیعت نیست.

نسخه وزارت بهداشت برای عطاری‌ها چیست؟

براساس همین نظریه، از ابتدای خلقت هرگاه انسان بیمار شده با تجربیاتی که در مسیر استفاده از آنچه در طبیعت وجود دارد به درمان آن بیماری پرداخته است. در ابتدا همه چیز بر مبنای آزمون و خطا صورت می‌گرفته، اما به مرور برای هر مرض داروی خاص خودش از طبیعت جمع‌آوری، در مواردی فراوری و بعد تجویز شده است. به این صورت هرچه از عمر حضور انسان به روی کره زمین گذشته، تجربه درمانگری از داروهای گیاهی بیشتر و بیشتر شده، تا جایی که اکنون با وجود پیشرفت‌های قابل توجه علم پزشکی نوین، همچنان اقبال مردم به استفاده از داروهای گیاهی چشمگیر است.

این نکته البته بیانگر قابلیت‌های این حوزه در بخش درمان بیماری‌هاست. تاکنون هر کدام از بخش‌های پزشکی از جمله سنتی و نوین معمولاً به کار خودشان مشغول بوده و تداخلی در کار یکدیگر نداشته‌اند، اما چند سالی می‌شود که زمزمه‌هایی از سوی متولیان طب نوین مبنی بر زیرپوشش قرار گرفتن فعالیت‌های طب سنتی در مجموعه آکادمیکی و دانشگاهی به گوش می‌رسد تا جایی که توانسته‌اند موضوع طبابت سنتی را مستلزم گذراندن دوره‌های دانشگاهی و آکادمیک نمایند؛ اتفاقی که در حوزه تولید و فروش داروهای گیاهی یا همان عطاری‌های وزارت بهداشت و درمان به دنبال آن است تا این بخش را نیز زیرمجموعه قوانین خود کند. با وجود این، تولیدکنندگان و فروشندگان داروهای گیاهی مقابل این درخواست ایستاده‌اند و برای مقاومتشان دلایلی دارند.

  ورود به جرگه فروشندگان گیاهان دارویی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر ورود به جرگه فروشندگان گیاهان دارویی مراحل خاص خودش را دارد و هر کسی نمی‌تواند بدون گذراندن این مراحل عطاری باز کند، گفت: کسانی که متقاضی فعالیت در این حرفه هستند، ابتدا باید مدرک دیپلم و بالاتر از آن را داشته باشند، سپس باید در کلاس‌های آموزشی که زیر نظر اتحادیه برگزار می‌شود شرکت کنند و پس از این مرحله، کمیسیون فنی اتحادیه امتحان فنی از داوطلبان می‌گیرد که در صورت قبولی، متقاضی می‌تواند به دنبال دریافت مجوزهای لازم برای تأسیس فروشگاه یا همان عطاری برود.

سیدحسن بخارایی در خصوص آماری که از عطاری‌های فعال مشهد وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۷۵۰ فروشگاه مجوزدار در مشهد فعالیت دارند که ۱۵۰ درخواست دیگر در دست اقدام داریم، هرچند که شهر مشهد قابلیت این همه عطاری را ندارد. ما زمانی که آمار به ۲۰۰ رسید، درخواست دادیم تا سقفی برای عطاری‌های مشهد قائل شوند، اما با آن موافقت نشد و قرار شد برای هر فروشگاهی حریم در نظر گرفته شود. این کار تا مدتی عملی اما پس از آن برداشته شد. با وجود این، ما سقف را در ۱۰۰۰ فروشگاه خواهیم بست، گرچه این تعداد برای شهر مشهد زیاد است اما با توجه به اشتغال زایی که دارد چاره‌ای نداریم.

  ۱۵۰ عطاری غیرمجاز

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد در مورد وجود عطاری‌های غیرمجاز نیز اظهار داشت: تعداد این عطاری‌ها که بدون مجوز فعالیت دارند بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ فروشگاه است که با بازرسی‌هایی که ۱۲ بازرس اتحادیه دارند درپی این هستیم تا شرایط برای اقدام آن‌ها برای دریافت مجوز فراهم شود. بخارایی در پاسخ به این پرسش که آیا همکاران شما توانایی تجویز دارو برای بیماران را هم دارند، گفت: فعالیت صنف ما فقط و فقط در حیطه فروش گیاهان دارویی است و به جز ۱۷ یا ۱۸ نفری که دوره‌های خاص را گذرانده‌اند کسی حق تجویز ندارد، هرچند که تعدادی هم هستند که کلاس‌های آموزشی اتحادیه را پشت سر گذاشته‌اند و فقط می‌توانند مشاوره بدهند.

  ادعای وزارت بهداشت

وی در واکنش به این موضوع که بنا به ادعای وزارت بهداشتی‌ها باید صنف فروشندگان گیاهان دارویی نیز زیرمجموعه آن‌ها فعالیت کنند و سخت به دنبال این موضوع هستند، عنوان داشت: به نظر شما آیا عطاری که ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد، با این تجربه‌ بزرگ می‌تواند زیر نظر یک پزشک جوان فعالیت کند و پزشک جوان بی تجربه به او بگوید چه کاری انجام بدهد یا ندهد؟ به نظر من این توهین بزرگی به ما و همکاران ماست.

  با کدام مجوز؟

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد اظهار داشت: متأسفانه سوادرسانه‌ای پایینی در بحث عطاری‌ها و گیاهان دارویی وجود دارد و مردم کمتر از جریانات و حواشی آن خبر دارند؛ یک نمونه از این دست عرضه داروهای گیاهی در داروخانه‌هاست! با کدام مجوز بهداشت و درمان مدعی شده که همان گیاهان دارویی را که در عطاری‌ها هست، مردم باید با قیمتی چند برابر از داروخانه‌ها تهیه کنند؟

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.