۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 658875

همه ما حداقل یک بار در دوران زندگی برای خودمان یا اطرافیانمان با شماره ۱۱۵ تماس گرفته‌ایم. شماره‌ای که بلافاصله بعد از احساس خطر در بحث درمان فوری، بهترین فرشته نجات را این شماره سه رقمی می‌دانیم.

الو ... ۱۱۵

 از چهار دهه گذشته مرکز اورژانس مشهد در خیابان خاقانی بود که بیش از دوسال است این مرکز در شهرک دانش و سلامت در ساختمانی تحت عنوان معاونت درمان مرکز فوریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مستقر شده است. به این مرکز می‌روم تا فعالیت‌ها، مشکلات، توصیه‌ها و خاطراتشان را برای مردم شهرمان یادآور شوم.

 

تماس‌ها و مأموریت‌ها

مسئول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مشهد در خصوص بخش اورژانس می‌گوید: امدادرسانی به بیماران و مصدومان که مردم در تماس‌هایی با خط ۱۱۵ و یا به صورت موردی و حضوری به پایگاه‌ها مراجعه دارند، تبدیل به مأموریت و توسط کارشناسان در اتاق تلفن، ثبت و سپس پیگیری می‌شود.

محمد علیشاهی می‌افزاید: در اتاق تلفن ثبت و پیگیری این تماس‌ها توسط کارشناسان رشته‌های پرستاری، هوشبری، فوریت‌های پزشکی، مامایی و اتاق عمل انجام می‌شود. پرسش‌های استانداردی که شامل بسته تریاژ تلفنی می‌شود. وی با اشاره به این نکته که طبق پروتکل‌های استاندارد، پرسش‌هایی پرسیده و تصمیم به اعزام آمبولانس گرفته یا راهنمایی‌های لازم تا رسیدن آمبولانس می‌شود، تأکید می‌کند: در هر بحث برای اعزام صحیح و توزیع مناسب منابع، نیاز به اولویت‌بندی دارد.

وی تصریح می‌کند: به طور قطع برای بیماران بحرانی آمبولانس اعزام می‌شود و با راهنمایی تلفنی می‌توان کمک‌های اولیه را تا رسیدن آمبولانس برای بیمار، خود نزدیکان انجام دهند و در بسیاری از موارد از یک فوت جلوگیری کنند. وی درباره تعداد افراد پاسخگو ۱۱۵ به شهروندان می‌گوید : به طور متوسط شیفت صبح هشت نفر و شب ۱۰ نفر پاسخگو به تماس‌های شهروندانمان هستند که این تعداد در روزهای خاص مانند ایام ویژه نوروز، شهادت و... افزایش می‌یابند.

 ۹۶ هزار و ۴۴۰ مورد تماس مزاحمی

وی درباره آمار تماس مردمی به اورژانس در سال گذشته اظهار می‌دارد: تعداد کل تماس‌ها ۹۶۲ هزار و ۴۱۴ مورد بوده که ۲۸۳ هزار و ۱۴۳ مورد مشاوره‌ای، ۹۶ هزار و ۴۴۰ مورد مزاحمی، ۳۳۴ هزار و ۶۸۸ تماس نامرتبط و ۲۴۸ هزار و۱۴۳ مورد نیاز به اعزام آمبولانس داشته‌اند.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی با اشاره به نکاتی برای اعزام سریع آمبولانس به محل توضیح می‌دهد: پس از تماس، شهروندان حتماً به پرسش‌های کارشناسان ما پاسخ دهند و بدانند این پرسش‌ها بیهوده نیست و سپس آدرس صحیح محل را از بهترین و در دسترس‌ترین مکان اعلام کنند و این درحالی است که برخی اسامی خیابان‌ها مانند قائم، امام رضا، ارشاد، نیلوفر و... تکراری هستند؛ بنابراین آدرس را کامل بیان کنند تا از تلف شدن وقت جلوگیری شود.

   اعزام آمبولانس، حداکثر ۱۱ دقیقه

مسئول روابط عمومی اورژانس مشهد در ادامه می‌افزاید: مأموریت‌ها به مرکز فرمانده عملیات ابلاغ و نزدیک‌ترین آمبولانس به محل انتخاب و اعزام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص زمان اعزام آمبولانس تا محل موردنظر، می‌گوید: در کلانشهرها ۱۱ دقیقه و در جاده ۱۵ دقیقه است که البته تعاملاتی با سازمان کنترل ترافیک انجام شده است که برای بازگشایی معابر(مسیرسبز) کمک گرفته شود.

وی همچنین خاطرنشان می‌سازد: از تماس گیرندگان می‌خواهیم تا رسیدن آمبولانس در محل حضور داشته باشند تا اطلاعات لازم را به ما بدهند. حتی بهتر است یک نفر جلوی در یا سرکوچه باشد تا آمبولانس را در پیدا کردن آدرس راهنمایی کند.

علیشاهی بیشترین تماس‌ها به ۱۱۵ را برای اعلام تصادفات، بیماران قلبی و تنفسی و کاهش سطح هوشیاری و... که بیشتر افراد مسن، بزرگسال و بالغ هستند عنوان می‌کند.

  جای خالی تکنسین‌های زن در اورژانس

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که اورژانس نیاز به حضور تکنسین زن هم دارد، توضیح می‌دهد: موضوع حضور تکنسین زن در اورژانس کشورمطرح شده است اما کار در اورژانس جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و این را باید در نظر داشته باشیم که ما به مکان‌هایی اعزام می‌شویم که اطلاعی به جهت امنیت فیزیکی و روانی نداریم و یک تکنسین اورژانس چندین وظایف را در یک مأموریت باید انجام دهد. وظایفی چون رانندگی، حمل بیمار، تشخیص و این همه وظیفه برای یک خانم سخت است.

از طرفی به دلیل کمبود نیرو در استخدام، می‌توانیم فقط برای موارد خاص که نیاز به حضور تکنسین خانم است از آن‌ها استفاده کنیم.

  آمبولانس‌های خصوصی

مسئول پایگاه فرامرز عباسی هم در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: بیش از ۲۹ سال است که با راه‌اندازی اورژانس سبزوار شروع به کار کردم و بعدها به مشهد آمدم.

محمدرضا یوسفی درباره برخورد مردم با نیروهای اورژانس نیز تصریح می‌کند: برخورد مردم از لحاظ فرهنگی متفاوت است. عده ای از خدمات اورژانس تشکر و قدردانی می‌کنند و گاهی هم با برخوردهای بسیار بد و حتی توهین‌هایی مواجه می‌شویم اما سعی می‌کنیم حال روحی آن‌ها را درک کنیم.

وی با  بیان خاطره ای می گوید: مسمومیت یک مرد جوان بایک ماده ناشناخته که مادرش به ما اطلاع داد و توانستیم او را از مرگ حتمی نجات دهیم از خاطرات ماندگار من در دوران کاری است و دعای خانواده او همیشه در ذهنم باقی خواهد ماند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.