زاهدان- سیستان و بلوچستان به‌عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی ۲ کشور افغانستان و پاکستان و دارا بودن بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک آبی و خاکی همواره مرزهای سلامت آن به دلیل امکان بروز بیماری‌های عفونی از طرف همسایگان درخطر بوده است.

بیماری‌های وارداتی مرزهای سلامت را تهدید می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است شاخص‌های بهداشتی بسیار پائین در کشورهای همسایه و نبود امکانات بهداشتی و طرح‌های منسجم مقابله با بیماری‌های ویروسی و واگیردار موجب شده تا همه‌ساله بخشی از ویروس‌های ناقل بیماری از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده و جنوب شرق کشور و به دنبال آن سایر نقاط را تهدید کند.

واردات دام قاچاق از مرزهای شرقی به‌ویژه در فصل تابستان بستر واردات بیماری تب کریمه کنگو بوده است که تاکنون تلفات جانی متعددی را به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های هم‌جوار بر جای گذاشته است.

باوجوداینکه کشور ما در حوزه مبارزه با فلج اطفال تاکنون بسیار موفق عمل کرده و نسبت به ریشه‌کنی آن اقدام کرده است اما بنا بر گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به دلیل شیوع این بیماری در پاکستان و افغانستان همه‌ساله استان سیستان و بلوچستان با اجرای واکسیناسیون کودکان هزینه بسیاری را برای پیشگیری متحمل می‌شود.

در مرزهای شرقی  با توجه به نبود شغل و امکانات در استان و روی آوردن شهروندان به شغل‌های کاذب ازجمله سوخت کشی و تردد به کشورهای مجاور امکان بروز بیماری‌های واگیر مانند مالاریا، تب دنگ، چیکن گونیا، التور، فلج اطفال و سایربیماری های عفونی وجود دار و لذا مسئولان عرصه سلامت بر نظارت‌های جدی‌تر در تردد اتباع بیگانه غیرمجاز، قاچاق دام و تقویت پست‌های قرنطینه در مرزهای شرقی  تأکیددارند .

شیوع تب دانگ

تب دانگ  یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه آلوده منتقل می‌شود. علائم این بیماری تب بالای ۴۱ درجه سانتی‌گراد، سردرد شدید، درد مفاصل، عضلات و چشم‌ها، بثورات پوستی، استفراغ و تهوع است.

درصورتی‌که این عفونت به‌موقع تشخیص و درمان نشود، منجر به مرگ بیمار می‌شود. برخی از پزشکان این بیماری دردناک را «تب استخوان‌شکن»  می‌نامند.

شاخص‌های بهداشتی پائین در کشورهای همسایه موجب شده تا همه‌ساله بخشی از ویروس‌های ناقل بیماری از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شود و مرز های سلامت را تهدید کندمعاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در همین راستا عنوان می‌کند: متأسفانه در چند روز اخیر مواردی از بیماری تب دنگ در منطقه تربت پاکستان شیوع پیداکرده که بلافاصله کمیته پیشگیری از بحران در دانشگاه زاهدان، تشکیل و باهدف تشدید مراقبت از بیماری‌ها تصمیماتی اتخاذ شد.

سید مهدی طباطبایی می‌افزاید: در سال‌های اخیر موارد متعدد طغیان بیماری دنگ و چیکونگیا از کشور پاکستان گزارش‌شده است.

وی ابراز می‌کند: در سال ۲۰۱۷ در این کشور ۱۲۵ هزار مورد ابتلا به بیماری دنگ گزارش‌شده که ۶۹ مورد آن به مرگ منجر شده است.

وی بابیان اینکه این بیماری از طریق گزش پشه‌های «آئدس» از یک فرد بیمار به دیگران منتقل می‌شود می‌افزاید: به همین منظور تعداد ۴۰ سایت حشره‌شناسی آئدس ناقل بیماری در سطح دانشگاه زاهدان به‌ویژه در مناطق مرزی فعال و به‌صورت مستمر در حال پایش افراد است.

مالاریا

مالاریا یکی دیگر از بیماری‌هایی است که به‌ویژه در بندر چابهار بیش از سایر استان تاکنون خودنمایی کرده است.

این شهرستان به دلیل مشکلات حاشیه‌نشینی ۷۰ هزارنفری  و نبود امکانات برق، آب در حاشیه شهر با احتمال شیوع هر نوع بیماری واگیردار بیش از سایر استان درگیر است.

چابهار با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۴۸۸ روستا تنها نقطه‌ای از کشور است که تمام روستاهای آن با تانکر آب‌رسانی سیار می‌شوند.

متأسفانه آب‌رسانی به ۸۱ درصد جمعیت مردم این شهر بندری به دلیل کمبود آب  و از طرفی عدم رعایت بهداشت و از همه مهم‌تر قاچاق اتباع بیگانه از طریق دریا در بدترین شرایط ممکن موجب شده است تا برخی از بیماری‌ها به‌ویژه وبا در این بندر همه‌ساله شیوع پیداکرده و هزینه‌های بسیاری را بر دانشگاه علوم پزشکی تحمیل کند.

موفقیت‌های حاصل‌شده

دکتر محمد گویا در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در این استان به خبرنگار ما گفت: در دهه ۱۳۷۰ بیش از ۷۰ هزار مورد بیماری مالاریا در کشور بوده که هم‌اینک این آمار به کمتر از انگشتان دست رسیده و موفقیت‌های خوبی حاصل‌شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: چابهار مرز آبی و خاکی با کشورهای مختلف ازجمله پاکستان دارد که به لحاظ اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای ایران مهم است و نباید بیماری‌های مختلف و خطرناک آن را تهدید کند.

وی تأکید کرد: در این راستا باید دامپزشکی با قرنطینه و مراقبت‌های لازم از دام‌های وارداتی نسبت به جلوگیری از ورود بیماری‌های مشترک انسان و دام به کشور اقدام کند و دراین‌باره حساسیت‌های لازم را داشته باشد.

گویا عنوان کرد: خوشبختانه  وضع کشور ازنظر بیماری‌های مالاریا، ایدز و سایر بیماری‌های واگیردار نسبت به گذشته خیلی خوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.