سنندج- درحالی‌که امسال بانام «رونق تولید» نام‌گذاری شده و گمان می رود تمامی مسئولان حول این محور برنامه‌ریزی کنند اما مشاهدات حاکی است در برخی از استان‌ها و در خصوص افزایش برخی از محصولات بسترهای لازم برای جذب تولید بیشتر وجود ندارد.

طلای سرخ کردستان حال و روز خوبی ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: توت‌فرنگی به‌عنوان ملکه میوه‌ها در آسیا شناخته می‌شود و استان کردستان توانسته با تولید ۷۵ درصد تولید کشور رکورد بزند.

باوجوداینکه این استان به‌عنوان قطب تولید در کشور شناخته می‌شود اما واقعیت این است که افزایش تولید در این استان و کمبود صنایع تبدیلی و نبود بستر صادرات موجب شده تا قیمت این محصول با کاهش در بازار روبرو شده و لذا انگیزه افزایش تولید را از کشاورزان بگیرد.

رونق تولید برای این محصول در حالی رقم خورده که بسیاری از زارعان می‌گویند: عدم‌حمایت دولت به دلیل نبود بازار فروش درنهایت به بی‌رغبتی کشاورزان در عرصه تولید منجر خواهد شد .

نبود صنایع تبدیلی

حمزه کامیاران یکی از توت‌فرنگی کاران روستای «شیان» به خبرنگار ما می‌گوید: در فصل برداشت محصول با مشکلات متعددی مواجه هستیم  و فروش محصول باقیمت بسیار اندک تمام درد و غم کشاورز است.

وی ادامه می‌دهد: توت‌فرنگی کردستان بهترین شرایط را برای صادرات به دیگر نقاط کشور و حتی دنیا دارد اما بسیاری از کشاورزان از این فرصت محروم هستند و مجبورند تا محصول خود را کنار جاده برده و به مسافران بفروشند اما این فروش سهم اندکی از برداشت را شامل می‌شود.

وی بابیان اینکه چند سال است که مسئولان وعده احداث بزرگ‌ترین کارخانه‌های فرآوری میوه کشور را در شهرستان مریوان می‌دهند بیان می‌کند: شرایط نگهداری توت‌فرنگی سخت است و لذا بسیاری از توت‌فرنگی کاران همه‌ساله قسمتی از دسترنج آن‌ها تضییع می‌شود.

خالد یکدیگر از کشاورزان منطقه یادآور می‌شود: در میدان تره‌بار سنندج، طیف کثیری دلال و واسطه فعالیت می‌کنند که اجازه نمی‌دهند کشاورزان به‌طور مستقیم این محصول را به دست مصرف‌کننده برسانند.

وی می‌گوید: در این راستا لازم است تا انگیزه لازم در تولیدکنندگان طلای سرخ ایجاد شود چراکه با این اوصاف و شرایط ، استقبال به کاشت توت‌فرنگی ، توسط کشاورزان از بین خواهد رفت .

وی تأکید می‌کند: افزایش تولید یک مسئله است ، اما نبود سود کافی با توجه به زحمات زیاد کشت این محصول یک‌طرف است.

تلاش برای حذف واسطه‌ها

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان در این رابطه اذعان می‌کند: تولید توت‌فرنگی در ۳۲۰۰ هکتار با تولید افزون بر ۴۵ هزار تن تعداد ۱۳ هزار خانواده را به خود مشغول کرده است.

زاهد حاجی میرزایی بابیان اینکه وجود دلال در بازار در همه طیف‌های معاملاتی و عرضه کالاها وجود دارد می‌افزاید:

از همین رو در جهت حذف دلال اقدام به تشکیل تعاونی کردیم که بتوانیم  با ایجاد یک تشکل فعال در سطح استان دلالان را حذف و محصول رو به‌صورت مستقیم وارد بازار مصرف کنیم .

وی تأکید می‌کند: البته این کار نیاز به هماهنگی بیشتری میان ارگان‌های مربوطه دارد .

حاجی میرزایی ادامه می‌دهد: در راستای صادرات، با اتحادیه تعاونی‌های تولید و همچنین یک شرکت فعال در امر صادرات موضوعاتی مطرح‌شده است و با توجه به ماندگاری کم توت‌فرنگی در مرحله بسته‌بندی صادراتی و صادر کردن این محصول استراتژیک و برند در استان کردستان هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که برای حل مشکلاتی ازجمله حذف واسطه‌ها باید بسیاری از سازمان‌ها ازجمله تعزیرات حکومتی ، نیروی انتظامی و سایر سازمان‌های دخیل در امر صادرات با یکدیگر تعامل داشته باشند می‌افزاید: حل این مشکلات نیازمند همراهی و همکاری جمعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.