معاون امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان قوچان با بیان اینکه حضور و نقش ماما کمتر از پزشک متخصص نیست، گفت: پزشک شاید تنها در زمان زایمان با مادر ارتباط داشته باشد، اما ماما قبل، حین و پس از بارداری با مادر ارتباط دارد و می‌تواند راهنمایی کند، اساس تولد و زایمان و بارداری ماما است.

مهم‌ترین مشکل ماماها کمبود استخدام است

به گزارش قدس آنلاین ، ماماها اولین کسانی هستند که شاید همه تولد خود را مدیون آن‌ها هستند، کسانی که هیچ‌ وقت آن‌ها را به یاد نداریم اما همه برای چند لحظه در آغوششان گریه کردیم، هم آن‌هایی که اول‌بار مژده تولد نوزادی را به خانواده‌های چشم‌ انتظار پشت اتاق‌های عمل می‌دهند.

ماما در درجه اول وظیفه مراقبت‌های دوران بارداری نظیر کنترل وزن، کنترل فشار و وَرم، انجام زایمان طبیعی، مراقبت از جنین و مراحل اولیه زایمان کودک و مراقبت‌های پس از زایمان را برعهده دارد و حتی می‌تواند در همه دوران زندگی همراه یک زن بوده و با ارائه دادن خدماتی گوناگون، بسیاری از مشکلات آن‌ها را حل و از بروز مشکلات ویژه زنان جلوگیری کند.

به‌طورکلی خانم‌ها در هر برهه‌ای از زندگی‌شان اگر مشکلات مرتبط با بیماری‌های زنان داشته باشند می‌توانند به ماما مراجعه کنند، ماماها می‌توانند بیماری‌های شایع زنان را درمان کنند و اگر زنان نیاز به خدمات تخصصی‌تر داشته باشند، بیمار را به متخصص زنان ارجاع می‌دهند و حتی عملکرد ماما در ترویج زایمان طبیعی مؤثر است، پس باید نسبت به جایگاه‌ها و ضرورت مراقبت‌های پیش از بارداری توسط ماما تأکید فراوانی کرد.

ماما برنامه‌ای منظم و تدوین‌ شده برای بارداری‌های بی‌خطر انجام می‌دهد

معاون امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با یادآوری اینکه ماما می‌تواند درصد زایمان طبیعی را افزایش داده و سزارین را کاهش بدهد، گفت: اگر ماما مراقبت‌های دوران بارداری را به‌درستی انجام دهد دیگر مادر درگیر بیماری‌هایی نظیر افزایش وزن غیرطبیعی یا دیابت نمی‌شود و این نشان از نقش مهم ماما دارد.

پرویز دلاور یادآور شد: ماماهایی که به‌عنوان مراقب سلامت مشغول به فعالیت هستند ارتباطشان با خانواده‌ها قبل از بارداری است و حتی با خانم‌های متاهل که قصد بارداری دارند یا از وسایل پیشگیری استفاده می‌کنند ارتباط برقرار کرده و یک برنامه منظم و تدوین‌ شده‌ای را برای بارداری‌های بی‌خطر ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه حضور و نقش ماما کمتر از پزشک متخصص نیست، تأکید کرد: پزشک شاید تنها در زمان زایمان با مادر ارتباط داشته باشد، اما ماما قبل، حین و پس از بارداری با مادر ارتباط دارد و می‌تواند راهنمایی کند، اساس تولد و زایمان و بارداری ماما است.

رئیس مرکز بهداشت قوچان با اشاره به اینکه هنوز با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر وجود سه ماما به ازای هر دو مادر فاصله‌ داریم، بیان کرد: در گذشته شاید در 80 درصد مراکزی که ماما در آن‌ها مشغول به فعالیت بوده است یک کار اضافی هم انجام می‌داد اما امروز پس از اجرای طرح تحول سلامت، علاوه بر اشتغال‌زایی، ماما در حوزه تخصصی خود فعالیت می‌کند.

ماما حامی سلامت و فرشته‌ای برای کمک به مادران برای نواخته شدن ترنم مادری

کارشناس مسؤول سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قوچان با بیان اینکه ماما حامی سلامت و فرشته‌ای برای کمک به مادران برای نواخته شدن ترنم مادری بوده و در همه مراحل زندگی در کنار خانواده‌ها هستند، گفت: ماما از ابتدای دوران جنینی با مادر باردار همراهی می‌کند و حتی پیش از دوران بارداری نیز در خدمت خانواده‌ها است و پس از زایمان نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

معصومه لطیفی یادآور شد: در گذشته روستاها فاقد ماما بود اما امروز یک کارشناس متخصص در این حوزه در تمام لحظات قبل، حین و بعد بارداری کنار مادران برای مراقبت و توصیه‌های بهداشتی قرار گرفته است و حتی به‌کاهش بیماری‌های دوران بارداری و مرگ‌ومیر نوزادان کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: فعالیت تخصصی ماماها در شاخص‌های بارداری تأثیر مثبت گذاشته است اما هنوز مردم استقبال کمی برای مراقبت‌های پیش از بارداری دارند که باید نسبت به این موضوع آگاهی داده شود.

عدم قرارداد بیمه‌ها با ماماهای مطب‌دار، مادران باردار را دچار مشکل می‌کند

ماما مسؤول بیمارستان تخصصی زنان و زایمان شهدای قوچان با اشاره به اینکه ماما در قسمت‌های مختلفی همچون مرکز بهداشت، کادر درمانی و ماماهای مطب‌دار فعالیت دارند، گفت: ماماهای کادر درمان وظیفه پذیرش مریض، گرفتن زایمان، مراقبت از نوزاد و مادر بعد از زایمان و تحت نظر قرار دادن مادران پرخطر را برعهده‌ دارند.

معصومه شفیعی با بیان اینکه همه بارداری‌ها به زایمان ختم نمی‌شود و بعضی از مادرانی که تهدید به سقط می‌شوند باید تحت نظر قرار بگیرند، بیان کرد: در اورژانس تخصصی زنان پذیرش مادران باردار، نوار قلب، کنترل صدای قلب و حتی مراقبت بعد از سزارین را ماما برعهده دارد و در کلینیک‌ها نیز در کنار هر پزشک یک ماما قرار دارد.

وی مهم‌ترین مشکل ماماها را کمبود استخدامی در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: 2 سال زمانی نیست که ماماها برای گذراندن طرح در یک بیمارستان طی کنند، زیرا تا دانشجو می‌خواهد در این حوزه زبده شود دوباره یک دانشجوی طرحی جدید می‌آید و این یعنی عملاً باید از ابتدا آموزش به نیروی جدید داده شود تا مهارت پیدا کند.

ماما مسؤول بیمارستان تخصصی زنان و زایمان شهدای قوچان با تأکید بر اینکه باید اقدامی برای استخدام ماماهای طرحی در سطح شهرستان‌ها انجام شود، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات برای ماماهای مطب‌دار عدم قرارداد بستن بیمه‌ها با آن‌ها است، مثلاً برای انجام یک سونوگرافی مادر باردار توسط ماما ویزیت می‌شود بعد باید به یک پزشک عمومی معرفی شود و از آن طریق برای سونوگرافی مراجعه کند.

شفیعی یادآور شد: وظیفه پزشک متخصص زنان، جراحی است  و موارد پرخطر مادران را در زایمان پیگیری می‌کند اما ماما زیر نظر پزشک فعالیت می‌کند و موارد پرخطر را تشخیص می‌دهند.

به‌طوری کلی مامایی یک شغل یا رشته تحصیلی مهمی است که شاید در جامعه هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و حتی عدم توجه به مشکلات موجود در این حرفه، نقش ماما را در میان زنان به‌حاشیه کشانده است که نیاز است مسؤولان نگاه ویژه‌ای به این حرفه داشته باشند و توجه به مشکلات را تنها به یک روز معطوف نکنند.

منبع : فارس

 انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.