رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علاوه بر مراکز درمانی خصوصی و دولتی ۱۱۰ پایگاه سیار از فردا ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیر ماه پایش و غربالگری فشارخون در خراسان رضوی را انجام می دهند.

۱۱۰ پایگاه سیار برای پایش فشارخون در خراسان رضوی راه اندازی شده است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد رضا دارابی که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در حرم مطهر امام رضا (ع) سخن می‌گفت افزود: مطالعات نشان می‌دهد ۵۰ درصد مبتلایان به پرفشاری خون از بیماری مزمن خود بی اطلاعند و نیمی از افرادی که از بیماری خود مطلعند دارو مصرف نمی‌کنند.

وی سلامت را در تعاریف امروز شامل چهار بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دانست و ادامه داد: بر این اساس پایش و غربالگری بیماری‌های مزمن همچون پرفشاری خون در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است چنانچه پیش از این نتایج غربالگری بیماری دیابت نشان داد نیمی از مبتلایان، از بیماری خود اطلاع ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر تداوم طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم تاکید کرد و گفت: طی شش سال اجرای این طرح ۳۳۰ هزار متر مربع فضای درمانی و بهداشتی در استان بازسازی و حدود ۳۲۰ هزار مترمربع اماکن جدید نیز نوسازی و یا به این فضاها اضافه شده است.

دارابی طرح تحول سلامت را اولویت سوم دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: افزون بر پنج میلیون نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد زیر پوشش طرح‌های جامع سلامت قرار گرفته اند و این طرح‌ها طرح‌هایی هستند که با هدف کاهش هزینه‌های درمان به مردم در راستای توصیه‌های مقام معظم رهبری و سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: مرحله نخست طرح غربالگری فشار خون با رویکرد اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه از ۲۷ اردیبهشت تا امروز ۱۷ خرداد اجرا شد ومرحله اجرایی این طرح در پایگاه ها و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه های موقت از فردا شنبه ۱۸ خرداد ماه آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی بالای ۳۰ سال سن دارند و بر اساس غربالگری‌های انجام شده در سال‌های گذشته ۱۸۱ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال استان خراسان رضوی به فشار خون بالا مبتلا بودند که از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

طرح ملی غربالگری فشار خون از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر ماه در قالب دو مرحله شامل اطلاع رسانی و آگاهی سازی و غربالگری فشار خون اجرا می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.