مساله این است که آمریکا اگر در همه بخش ها ضعیف شده باشد اما در بخش رسانه همچنان قدرت اول را دراختیار دارد و همین باعث شده است که باوجود پوکی استخوان شدید، همچنان خود را تنومند و استوار نشان دهد. به همین دلیلی است که پل کروگمن اقتصاد دان برنده جایزه نوبل معتقد است آمریکا بزودی وارد یک رکود سنگین خواهد شد و مشکلات جدی گریبان آن را خواهد گرفت. البته ترامپ در توئیتی، کروگمن را احمق خطاب کرد ولی واقعیت را نمی توان با فریاد تغییر داد.

آمریکای جهان سومی

قدس آنلاین: یکی از مهمترین موضوعاتی که معمولا در لابه لای اخبار و موضوعات روزمره مردم جهان گم شده یه به آن توجه نمی شود، مساله هژمونی در حال فروپاشی آمریکا است که مدتهاست مراکز تحقیقاتی و اندیشکده ها به آن اشاره کرده و شاخص های متعددی را هم برای آن برشمرده اند که مهمترین آنها موضوعات اقتصادی و اجتماعی است.

اشکالات اقتصادی آمریکا از زبان مسئولان آن نیز به کرات بیان شده و به خصوص در ایام انتخابات آنها بیش از همیشه به یکدیگر حمله کرده و در نتیجه به موضوعاتی اشاره می کنند که کمتر به آن توجه می شود. به عنوان مثال در روزهای رقابت بین کلینتون و ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا به موضوعاتی اشاره کرد که حتی مردم کشورش نیز آن را باور نمی کردند از جمله آنکه او گفت: ما برای تامین هزینه ارتش آمریکا با مشکل مواجه هستیم و نیمی از تجهیزات ما در نقاط مختلف جهان به علت کمبود هزینه تعمیر و نگهداری از کار افتاده و قابل بهره برداری نیستند. او گفت ارتش آمریکا در بدترین وضعیت خود در طول دورانش مواجه است.

در این خصوص بد نیست به صحبت های مالن نیز اشاره کنیم. دریابُد «مایکل گلن مالن» طی سال‌های ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۱، یعنی بیش از ۴۰ سال، در ارتش آمریکا خدمت کرد و اوج این خدمت بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ زمانی بود که ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا را به عهده داشت. مالن اخیراً در گفت‌وگو با «والتر ایساکسون» از سرشناس‌ترین خبرنگاران و نویسندگان آمریکایی و رئیس سابق شبکه سی‌ان‌ان گفت: آمریکا در حال فروپاشی است، مانند یک کمپانی در آستانه ورشکستگی؛ سؤال پیش روی ما این است که آیا رهبران این کشور ما را پیش از فروپاشی از این گرداب سقوط نجات خواهند داد یا نه.

نخبگان کارتن خواب

آمریکا بیشترین زندانیان جهان را دارد و جزو ده کشور بدتر جهان در حوزه امنیت زنان است و جالب آنکه بقیه کشورهای بالای این لیست تقریبا درگیر جنگ هستند ولی آمریکا بدون داشتن جنگ داخلی بدترین وضعیت را دارد.

در خصوص امنیت می توان به آمار کشته های ناشی از درگیری مسلحانه در داخل آمریکا اشاره کرد که بیش از تمام کشته های این کشور در جنگ های مختلف جهان از جمله جنگ جهانی دوم است.

بد نیست به عنوان مثال به آمار زیر نگاه کنیم

  1. حدود ۴۰ درصد خانوارها در آمریکا درآمد زیر ۳۰۰۰ دلار دارند
  2. ۲۰ میلیون نفر ماهیانه زیر ۴۰۰ دلار در آمد دارند
  3. ۱۳۴میلیون نفر ماهیانه زیر ۲۰۰۰ دلار و فقط ۲۰ میلیون نفرماهیانه بیش از۸۰۰۰ دلار

برترین های سرقت در جهان

در حوزه سرقت نیز آمریکا در بین اولین های فهرست سرقت ها در جهان قرار دارد. و تقریبا نمی توان در خیابان های آمریکا دوچرخه ای را قرار داد و از سرقت آن مطمئن نبود.

شاید جالب باشد بدانید در لس آنجلس بیمارستان هایی هستند که بیماران خود را به دلیل نپرداختن هزینه از بیمارستان بیرون کرده و در خیابان رها می کنند. اخیرا پلیس لس آنجلس اعلام کرده است که در این خصوص پرونده ای تشکیل داده و قصد ورود به این موضوع را دارد.

 اما اخیراً و برای اولین بار آمار باورنکردنی از نخبگان بی‌خانمان آمریکا منتشرشده است که بسیار نگران‌کننده است.

 دانشگاه CSU که یکی از دانشگاه‌های مهم و بزرگ ایالت کالیفرنیا آمریکا است، اولین آمار وضعیت رقت‌انگیز دانشجویان خود را منتشر کرد.

همان‌طور که در لینک زیر می‌بینید از مجموع ۴۷۴ هزار دانشجوی این دانشگاه ۵۷ هزار نفر بی‌خانمان۵۷ هزار نخبه مترو خواب هستند و آنها تصریح کرده‌اند که شب‌ها در ایستگاه مترو یا ساختمان‌های خرابه و مانند آن می‌خوابند.

این آمار جنجالی اضافه می‌کند که ۱۱۴ هزار نفر از نخبگان این دانشگاه بزرگ،   به غذای کافی دسترسی ندارند.

بعد از انتشار  آمار ۵۷ هزار نخبه مترو خواب  در CSU ، دانشگاه UC کالیفرنیا هم آمار تکان‌دهنده‌ای از وضعیت تغذیه دانشجویان خود منتشر ساخت. در این آمار آمده است یک‌چهارم دانشجویان آن دانشگاه دسترسی به غذای کافی ندارند و ۳۰ درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که به علت فشار ناشی از گرسنگی در درس خواندن خود دچار مشکل شده‌اند. عجیب‌تر آن است که ۲۵ درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که بین غذا و کتاب یا هزینه خوابگاه باید یکی را انتخاب کنند.

45 میلیون نفر زیر خط فقر

اگر به این آمارها سخنان ترامپ در روزهای انتخابات را هم اضافه کنیم که گفته بود ۴۵ میلیون نفر در آمریکا زیر خط فقر هستند مشخص می شود که مدعی بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد جهان، روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد به ویژه آنکه بدهی آن هم از مرز ۲۲ هزار میلیارد دلار برابر با کل تولید ناخالص اتحادیه اروپا نیز گذشته است.

البته در مورد آمریکا سخن بسیار است. به عنوان مثال خانم آرایانا هافینگتن در کتاب آمریکای جهان سومی با اشاره به فروپاشی درونی آمریکا به خصوص در بخش زیرساختها می نویسد: در آمریکا تنها یک قطار سریع السیر وجوددارد درحالی که مردم جهان فکر می کنند همه قطارهای ما سریع السیر است و از همه بدتر آنکه سرعت میانگین سرعت قطارهای ما از سال ۱۹۵۴ بیشتر که نشده، کمتر هم شده و شما امروز مسیر نیویورک واشنگتن را ۴ ساعت دیرتر از آن سالهای حرکت خواهید کرد.

مساله این است که آمریکا اگر در همه بخش ها ضعیف شده باشد اما در بخش رسانه همچنان قدرت اول را دراختیار دارد و همین باعث شده است که باوجود پوکی استخوان شدید، همچنان خود را تنومند و استوار نشان دهد. به همین دلیلی است که پل کروگمن اقتصاد دان برنده جایزه نوبل معتقد است آمریکا بزودی وارد یک رکود سنگین خواهد شد و مشکلات جدی گریبان آن را خواهد گرفت. البته ترامپ در توئیتی، کروگمن را احمق خطاب کرد ولی واقعیت را نمی توان با فریاد تغییر داد.

شاید چند سال بعد خیلی از تصورهای جهانیان نسبت به آمریکا جای خود را به سرزنش آن بدهد. آن روز به نظر خیلی دور نیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.