مازندران- استان مازندران در روزهای آینده همزمان شاهد برگزاری ۳ نمایشگاه «صنعت ساختمان و صنایع وابسته» در شهرهای ساری و قائم شهر است که این اجرای موازی مورد سردرگمی و سوال برخی برگزار کنندگان شده است.

برپایی همزمان سه نمایشگاه صنعت ساختمان در مازندران با اعتراض روبرو شد

قدس آنلاین-گروه استان ها-حسین احمدی:  برگزاری نمایشگاه ها باید تابع برنامه ریزی مدونی باشد تا سرمایه گذاران، تجار و شهروندان بتوانند بهره جامعی از این رخدادهای اقتصادی ببرند اما اجرای چند نمایشگاه از یک جنس این سوال را مطرح می کندکه  این اندازه مخاطب و سرمایه گذار و کارآفرین برای یک نوع نمایشگاه وجود دارد؟

این روزها که محمدپور عمران مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران از سمت خود استعفا داده و این سردرگمی را دوچندان کرده است، سراغ یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه صنعت ساختمان می رویم و علت این نابسامانی را جویا می شویم.

نمایشگاه های بدون مجوز

رضا سیاه منصوری یکی از برگزار کنندگان نمایشگاه در استان در گفتگو با قدس آنلاین از برگزاری همزمان ۳ نمایشگاه در رابطه با صنعت ساختمان گلایه دارد و می گوید: در دی ماه گذشته برنامه برگزاری نمایشگاه در سالجاری را به کارگروه مربوطه ارائه دادیم که در خردادماه به تصویب رسید اما دو نمایشگاه دیگر بدون مجوز اقدام به برگزاری کردند و انتظار داریم متولیان امر نسبت به این مساله واکنش نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه پس از شش ماه هنوز برنامه برگزاری نمایشگاه های دیگر مجموعه ما تصویب نشده است، اضافه می کند: در این ارتباط، دو نمایشگاه دیگر نیز اقدام به تبلیغات غیرقانونی کردند که متاسفانه مسئولین جلوی این تخلف را نگرفتند.

وی بیان می کند: مرکز نمایشگاهی نیاوران در اتوبان ساری - قائم شهر واقع شده و دو نمایشگاه دیگر یکی در قائم شهر و دیگری در جاده فرح آباد ساری قرار دارند و نزدیکی نمایشگاه های مذکور مساله دیگری ست که مورد پرسش ما واقع می شود.

 منصوری توضیح می دهد: در گذشته عنوان می شد که هر استانی تنها می تواند یک نمایشگاه بین المللی داشته باشد اما در قانون عنوان شده که هر فردی در هر رشته ای می تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد و انحصار در این موضوع را هیچ کس قبول ندارد.

وی ادامه می دهد: متاسفانه مدیران استانی مجوز احداث نمایشگاه نیاوران را صادر نکردند و وزیر صنعت در این موضوع ورود پیدا کرد و دستور به صدور مجوز داد.

هیچ نمایشگاهی بدون مجوز برگزار نمی شود

در این ارتباط معاون امور بازرگانی و تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با تاکید بر اینکه تقویم نمایشگاهی باید به تصویب برسد، می گوید: تقویم نمایشگاهی نمایشگاه نیاوران ساری به تصویب رسیده اما تقویم نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی قائم شهر تایید نهایی نشده و کلیات آن مصوب گردید ولی باید اصلاحات لازم انجام شود.

ابراهیم یعقوبی در پاسخ به این سوال که مجوز نمایشگاه صنعت ساختمان قائم شهر صادر شده است، توضیح می دهد: در حال حاضر حضور ذهن ندارم اما هیچ  شخصی نمی تواند بدون مجوز نمایشگاه برگزار کند.

وی اضافه می کند: در مرکز نمایشگاهی فرح آباد ساری نیز با مصوبه کارگروه توسعه صادرات مقرر شد توانمندی های صادراتی استان با محوریت استانداری به نمایش گذاشته شود که هیچ استانی در آن شرکت نداشته و مختص مازندران است.

موی در پاسخ به این سوال که آیا در قانون مقرر نشده که تنها یک نمایشگاه می تواند در استان فعالیت داشته باشد و حضور متعدد نمایشگاه ها در استان بر چه اساسی است، توضیح می دهد: در مازندران تنها یک نمایشگاه بین المللی داریم و سایت های دیگر استانی هستند.

یک بام و دو هوا

سیاست کشورمان حمایت از تولید ملی ست و انتظار این است که بخش های خصوصی که با ایجاد مراکز نمایشگاهی بدنبال ارتقا تولید، معرفی محصولات تولیدکنندگان و درنهایت صادرات کالای ایرانی هستند، حمایت شوند تا چرخه تولید بهتر بچرخد.

در این میان قوانین موجود از جمله انحصار در احداث نمایشگاه در هر استان موجب شده تا سرمایه گذاران این بخش با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند و رغبتی به ادامه کار نداشته باشند که تکلیف این مساله باید یکبار برای همیشه مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.