افراد سودجو با استفاده از جملاتی همچون دریافت فطریه یا کفاره روزه برای کمک به سیل‌زدگان یا افراد آسیب‌دیده در حادثه زلزله، اعتماد کاربران را جلب می‌کنند.

جولان سارقان مجازی در شبکه های اجتماعی

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: برخی از افراد سودجو با سوءاستفاده از حسن نیت و اعتماد کاربران فضای مجازی اقدام به برپایی سایت‌ها، کانال‌ها، گروه‌ها و اپلیکیشن مؤسسه‌های جعلی و غیرمجاز کرده‌ و یا با انتشار برخی تصاویر نسبت به برانگیختن احساسات مردمی با انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی، بخصوص شبکه‌های اجتماعی کمک‌های مردمی را دریافت می‌کنند، درحالی که پشت پرده ماجرا خبری از اقدام خداپسندانه نیست و به هیچ عنوان پولی به دست نیازمندان نمی‌رسد.

 حیله جدید شیادان برای رسیدن به پول

سرهنگ جهانشیری در ادامه عنوان کرد: برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از حسن نیت و اعتماد کاربران فضای مجازی نسبت به ایجاد سایت‌ها، کانال‌ها، گروه‌ها و... اقدام کرده و در پی این عمل تصاویری از افراد نیازمند و یا... منتشر می‌کنند.

 افراد شیاد ابتدا با این کار موجب می‌شوند تا احساسات طعمه برانگیخته شود سپس در ادامه با انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی، بخصوص شبکه‌های اجتماعی وانمود می‌کنند که هدفشان کمک به افراد نیازمند است. به همین منظور مبالغی را از مردم دریافت و به حساب‌های خود منتقل می‌کنند که به هیچ عنوان به دست افراد نیازمند نمی‌رسد.

 از سوی دیگر این پایان کار نیست و در برخی مواقع شهروندان به درگاه‌های بانکی فیشینگ شده هدایت و اطلاعات بانکی آن‌ها به سرقت می‌رود.

وی افزود: گاهی این افراد ادعا می‌کنند که تبلیغات توسط مؤسسه‌ها، ارگان‌های دولتی، خصوصی و خیریه‌های شناخته شده در فضای مجازی منتشر گردیده و سعی دارند با این دروغگویی‌ها اعتماد قربانیان را جلب کنند.

به اسم افراد مشهور به کام کلاهبرداران

سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: در برخی موارد نیز این تبلیغات به اسم افراد و چهره‌های مشهور و سرشناس در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، حال آنکه آن‌ها یا در جریان ماجرا نیستند و یا اطلاع دقیقی از موضوع ندارند. رئیس پلیس فتا استان با تأکید بر اینکه بیشتر این تبلیغات دروغ است، تصریح کرد: این‌گونه سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها تنها به دنبال سرقت وجوه پرداختی یا سرقت اطلاعات بانکی کاربران هستند.

 کمک‌های مردمی و... را به هر حسابی نریزید

وی با اشاره به جرایم صورت گرفته در سال‌های گذشته و همچنین رویدادها و موضوعات مشابه، افزود: افراد سودجو با استفاده از جملاتی همچون دریافت فطریه یا کفاره روزه برای کمک به سیل‌زدگان یا افراد آسیب‌دیده در حادثه زلزله، اعتماد کاربران را جلب می‌کنند.

جهانشیری خطاب به کاربران فضای مجازی عنوان کرد: اگر قصد دارید فطریه یا کفاره، خمس و... را از طریق فضای مجازی پرداخت کنید، می‌توانید وجوه را به حساب مؤسسه‌های مجاز و شناخته شده کشور که آدرس مجازی و یا حساب بانکی آن‌ها توسط رسانه‌های معتبر اعلام می‌شود واریز نمایید و از واریز این گونه وجوه به حساب افراد ناشناس و حساب‌های نامعتبر خودداری کنید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.