۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 659041

ایالات متحده در حالی تحریم های جدید علیه صنعت پتروشیمی ایران وضع کرده است که به گفته تحلیلگران این تحریم ها فقط جنبه سمبلیک دارند.

رویترز: تحریم پتروشیمی ایران صرفاً یک حرکت نمادین است

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، در حالی که هدف از تحریم های جدید ایالات متحده صنعت پتروشیمی ایران عنوان می شود، تحلیلگران اما تحریم های جدید را معمولی و سمبلیک می دانند.

ایالات متحده روز جمعه با اعمال تحریم های جدید علیه صنعت پتروشیمی مدعی شد که تحریم های جدید برای جلوگیری از فعالیت های اقتصادی  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) وضع شده اند؛ درواقع واشنگتن مدعی است  که تحریم صنعت پتروشیمی ایران را به منظور جلوگیری از رسیدن کمک های مالی به حوزه صنعت نظامی ایران اتخاذ کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود پیرامون این مسئله با اعلام این موضوع که تحریم هایی که روز جمعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (PGPIC) و چند شرکت وابسته را هدف قرار داد برای پیشگیری از رسیدن حمایت مالی به بازوی اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود سعی کرد برای توجیه تحریم های جدید، سپاه را سازمان نظامی مسئول تولید موشک های بالستیک ایران و توسعه برنامه های هسته ای قلمداد کند.

طبق گزارش رویترز، وزارت خزانه داری ایالات متحده در بیانیه خود در رابطه با تحریم صنعت پتروشیمی ایران، مدعی شده است که وزارت معادن ایران سال گذشته، به خاتم الانبیاء، بخش بازرگانی و مهندسی سپاه پاسداران، ۱۰ پروژه در صنایع نفت و پتروشیمی به ارزش ۲۲ میلیارد دلار، یعنی ۴ برابر بودجه رسمی سپاه پاسداران اعطا کرده است.

اما طبق این گزارش، تحریم های جدید به این منظور اتخاذ شده است که دولت دونالد ترامپ قصد دارد فشارهای اقتصادی و نظامی علیه ایران را به دلیل برنامه های هسته ای و توسعه موشکی و همچنین حمایت از گروه های مورد حمایت ایران در سوریه، عراق، لبنان و یمن افزایش دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، سال گذشته از توافق هسته ای سال ۲۰۰۸ میان ایران و ۶ کشور ، خارج شد و بعد از آن تمام تلاش خود را برای اعمال فشار به ایران به کار گرفته است. فشارهایی که سعی دارند ایران را مجبور کنند تا برنامه هسته ای خود را در ازای برداشته شدن برخی تحریم ها، کاهش دهد.

اما تنش‌های میان دو کشور از ماه آوریل به دلیل اقدامات واشنگتن برای قطع صادرات نفت ایران، اعزام ناو گروه هوایی به خلیج فارس وارد مرحله جدید شد.

در این بین انفجار چند تانکر حمل سوخت در بندر فوجیره امارات و تلاش برخی کشورها و رسانه های غربی برای نزدیک کردن احتمال دست داشتن ایران در این حملات تنش بین دو کشور را بیشتر کرد این در حالی است که مقامات ایران مسئولیت حملات ۱۲ ماه مه به چهار تانکر نفتی در سواحل امارات متحده عربی را قویا رد کرد.

وزارت خزانه داری همچنین در بیانیه خود اعلام کرد که شبکه ای متشکل از ۳۹ شرکت پتروشیمی وابسته و نماینده فروش خارجی مستقر در PGPIC را نیز مورد تحریم های خود قرار داده است. طبق ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، صنایع پتروشیمی ایران(PGPIC) و واحدهای آن، دستکم ۴۰ درصد از ظرفیت تولید پتروشیمی و ۵۰ درصد از صادرات پتروشیمی ایران را تشکیل می دهند.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، در رابطه با این بیانیه گفت: "این اقدام وزارت خزانه داری درواقع هشداری است مبنی بر اینکه که ما همچنان به هدف قرار دادن گروه ها و شرکت هایی بخش پتروشیمی و دیگر شرکت ها که تامین کننده خطوط مالی سپاه پاسداران هستند، ادامه خواهیم داد."

این مقام ارشد دولت ترامپ این تحریم ها را نمونه هایی از تضعیف گسترده‌ اقتصاد ایران توصیف کرده است که می تواند کمک های مالی به سپاه پاسداران را بیش از پیش محدود کند و این روند بخشی از فشارهای اقتصادی به ایران است.

اما اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا در حالی بیان می شود که تحلیلگران این حوزه تحریم های جدید علیه ایران را عملا نمادین و پیش پاافتاده قلمداد کرده اند.

طبق گفته این تحلیلگران، اشخاص و شرکت های آمریکایی در حال حاضر تقریبا از تمام معاملات با ایران محروم هستند، بنابراین تحریم های اخیرعمدتا در مورد شرکت ها و افراد غیر آمریکایی اعمال می شود.

یک مقام سابق وزارت خزانه داری آمریکا نیز در رابطه با این تحریم ها گفته است که تحریم های اخیر فقط شرکت های غیرآمریکایی را که در حال حاضر  با بخش پتروشیمی ایران تجارت می کنند از فعالیت منع می کند.

سوزان مالونی از موسسه تحلیلی بروکینگز آخرین تحریم های ایالات متحده را "گامی طبیعی در مورد آنچه مجموعه‌ای از محدودیت های عامدانه بیش از حد علیه ایران" ، توصیف کرد و افزود:"دولت آمریکا با تحریم های جدید سعی دارد تا یک همپوشانی بین تحریم های دیگر علیه ایران و ایجاد موانع جدید برای اعمال فشار بر ایرانیان ایجاد کند و احساس می کند که کل اقتصاد ایران را با این شیوه محروم خواهد کرد."

در عین حال یک مقام وزارت خزانه داری سابق که خواسته است نامش فاش نشوند به رویترز گفته است که تحریم های جدید علیه ایران اثر کمی دارد چرا که اکثر شرکت های چند ملیتی قبلا از تجارت با ایران منع شده بودند؛ وی همچنین از تحریم های جدید علیه ایران با عنوان حرکت "عادی" و نمادین یاد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.