مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی گفت: هشتاد درصد از تولید کنندگان مرغ گوشتی دلالان هستند.

 مرغداری ها تا یکسال آینده از رده خارج می شوند!

قدس آنلاین - تکتم بهاردوست: برخی اقلام و مواد غذایی در ماه های گذشته، از نظر قیمت دچار جهش‌های خیره کننده شده اند. مانند مرغ که در طی ماه های سپری شده، چندین بار به فراز جدول قیمت ها پرواز کرد. نگاهی به قیمت مرغ در ماه های گذشته نشان می دهد، برخلاف تلاش های صورت گرفته، مصوبات ستاد تنظیم بازار راهگشا نبوده و هیچ کدام از اقدامات مانع از افزایش قیمت ها نشده است. البته در کنار این اقدامات نباید از نقش مرغ داران و ادعای افزایش هزینه های تولید از سوی آنها غافل شد به طوری که در ماه های گذشته بارها از گران شدن خوراک طیور و ... سخن گفته اند.
در همین رابطه ولی الله کاشکی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازار قیمت مرغ به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اکنون هر مرغدار به ازای هر کیلو مرغ ۱۵۷۰تومان یعنی در هر دوره چیزی حدود ۸۰ میلیون تومان زیان می کند. هزینه های تولید مرغ برای مرغدار خیلی گران شده است. اگر وضعیت همینطور پیش برود، در چند ماه آینده هیچ مرغدار و تولید کننده ای نخواهیم داشت. الان هر کیلو برای مرغداری ۹هزار و ۳۷۰تومان تمام می شود و در بازار هم قاعدتا باید ۱۱هزار و ۲۵۰ تومان به فروش برسد. این اصلا برای مرغدار به صرفه نیست. چون هزینه هایش خیلی بالاست.
کاشکی افزود: صنعت و معدن، استانداری، جهاد کشاورزی و... که باید برای خلاصی از این وضعیت کاری بکنند ساکت اند و اقدامی انجام نمی دهند. چرا فکری به حال تولید کننده نمی کنند. مرغدران دیگر توان تولید ندارند. این آقایان می دانند در سه ماه آینده چه شرایطی در انتظار تولید کننده و مردم است؟ اکنون ۶میلیون جوجه ریزی داریم ولی به دلیل وضعیت موجود جوجه ریزی نزدیک به سه میلیون خواهد رسید. آنوقت مرغ کمیاب خواهد شد و قیمت به  ۱۵تا ۲۰ هزار تومان خواهد رسید.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی  در ادامه افزود: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، این اتفاق تا دو سه ماه آینده رخ خواهد داد و تا یکسال آینده هم مرغداری های ما از رده خارج خواهند شد و صنعت مرغداری به دست دلالان خواهد افتاد.
وی گفت: الان هشتاد درصد از تولید کنندگان مرغ گوشتی دلال و نزول خوار هستند. مرغداران یا در زندانند و یا در راهروهای دادگاه ها در پی پاسخ دادن به چک های برگشتی شان هستند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی یکی از عوامل آشفتگی بازار حال حاضر مرغ را وضعیت حمل و نقل و گرانی بسته بندی دانست و گفت: تا پیش از اینها قیمت هر تن حمل دان به خراسان رضوی از بندر امام ۲۳۰هزار تومان بود. اما در حال حاضر قیمت حمل بار برای هر تن کمتر از ۳۰۰ هزار تومان نیست. چرا نمی توانیم از سرخس، ترکمنستان و... که مسافت کمتری به خراسان رضوی دارد این واردات را داشته باشیم. الان ۴۵روز است که ۲هزار تن سویا خریداری کرده ایم ولی هنوز به خراسان رضوی نرسیده و در بندر امام مانده است.
وی افزود: استانداری، جهاد کشاورزی و... باید به مرغداران از طریق صندوق حمایت از بخش کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت بدهند تا آنها بتوانند این سرمایه در گردش را خودشان اداره کرده ومجبور نباشند دست به دامان دلال و نزول خوار بشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.