خوزستان- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان گفت: با ارایه طرح های پیشگیری از جرایم و مطالبه رییس قوه قضاییه در این زمینه علاوه بر کاهش طلاق در بحث ضرب و جرح و تیر اندازی نیز در خوزستان کاهش آمار داشته ایم.

کاهش آمار طلاق،ضرب و جرح و تیراندازی در خوزستان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در نشست خبری دادگستری که صبح شنبه  جهت ارائه عملکرد سال ۹۷ و ابلاغ برنامه های سال  برگزار شد عبدالحمید امانت بهبهانی، معاون قضایی رییس کل دادگستری استان خوزستان عنوان کرد: در سال۹۷ در بحث پیشگیری فرهنگی اجتماعی ۴۰ کارگاه و ۴۰ جلسه در معاونت پیشگیری برگزار شد، که برگزاری کارگاههای ۲۳ مهارت برای تربیت فرزندان، ۵۰  کارگاه پیشگیری از خشونت و ۲۵ کارگاه در جهت توسعه کمی و کیفی دعاوی خانواده از جله آنها بوده است.

بهبهانی با عنوان اینکه برای کنترل و کاهش میزان پرونده های ارجاعی به شعبه اصلی دادگستری اکثریت مراکز پیشگیری جرایم استان خوزستان را رصد کرده و به مراکزی که صلاحیت دارند پرونده ها ارجاع داده می شود، اظهار کرد: در این زمینه ۱۵ مرکز انتخاب شده اند و از نمونه پرونده های ارجاعی طلاق از این موارد بوده است که منجر به کاهش آمار یک درصدی طلاق در پرونده های توافقی شده است.

وی یکی از سیاست های کلی رییس قوه قضاییه حجت الاسلام رییسی را بحث داوری و پیشگیری دانسته و افزود: یکی از برنامه های مهم این قوه ترویج داوری با قاضی تحکیم است تا مردم بدون مراجعه به دستگاه قضایی به یک رای برسند از سال ۹۴ بحث داوری را در خوزستان با تشکیل اتاق داوری در صنعت و معدن شروع کردیم چراکه اگر داوری  را پیش ببریم آمار پرونده و مراجعه به دادگستری های کل کمتر می شود.

مراکز بازدید برای فرزندان طلاق

بهبهانی از تاسیس ۶ مرکز برای بازدید والدین از فرزندان طلاق خبر داده و بیان کرد: پیش از این ملاقات ها در کلانتری ها صورت می گرفت که مناسب کودکان و شرایط روحی آنها نبود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان در ادامه سیاست های ترسیم شده در کاهش جرم از برگزاری کارگاه هایی تحت عنوان مهاجر برای اصلاح معتادان و بازگشت آنها به فضای اجتماعی ویژه معتادان بهبود یافته گفته و خاطر نشان کرد: ۳ کارگاه برای مراقبت بعد از خروج معتادان از کمپها برای برطرف کردن نیازهای اقتصادی و عاطفی و در کنار آن کارآفرینی آنان تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ شورایی به نام کانون داوری استان خوزستان تاسیس شده، تاکید کرد: به این ترتیب سیاست گذاری شورای داوری هیچگ ونه پیوندی با دادگستری ندارد.

امانت بهبهانی تصریح کرد: در سال۸۲ ستاد حفاظت مردمی برقرار شد که اطلاع رسانی مردم از جرائم بود که ۳۰ هزار نفر در هسته های ۱۰ نفره بودند اما گزارشات محدود بود.

در دوره ریاست لاریجانی بر قوه قضاییه معاونت پیشگیری افتتاح شد و سامانه ای تحت عنوان «سجام» یا سامانه جامع اطلاعات مردمی راه اندازی شد که ۷۰ هزار نفر شرکت کننده دارد و۳۰ هزار نفر آن در خوزستان است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان خوزستان با اعلام اینکه ۵ هزار داور حقوقی در خوزستان نیاز داریم، اضافه کرد:  علاوه بر کاهش طلاق در بحث ضرب و جرح و تیر اندازی نیز در خوزستان کاهش آمار داشته ایم.

وی گفت: مطالبه گسترده رییس قوه قضاییه مبنی بر این تاکید دارد که همه دستگاه ها وظیفه پیشگیری دارند واز طرفی ورود سالانه یک میلیون پرونده در دادگستری خوزستان این مهم را می رساند که لازم است دادگستری پویا داشته باشیم و از افزودن  پرونده ها جلوگیری شود.

بهبهانی درباره اجرای قانون پیش فروش ساختمان به عنوان جلوگیری از پیشگیری جرائم در این زمینه از صدور شناسنامه فنی در شهرداری ها خبر داد و بیان کرد: این موضوع باعث می شود فروشنده نتواند یک ملک را به چندین نفر بفروشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.