قدس آنلاین- روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می‌شود که حجم وسیعی از زمین‌های اطراف این شهر و به‌ویژه روستاهای مجاور آن را آلوده می‌کند.

دود زباله‌های اهواز به چشم شهروندان رفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: از آلودگی زمین‌های زراعی و شیرابه‌هایی که معلوم نیست تا کجا محیط‌زیست را درنوردیده‌اند که بگذریم دفن زباله با روش‌های سنتی و غیراصولی موجب شده تا همه‌ساله دود این بی‌توجهی به چشم مردم اهواز و به‌ویژه روستائیان مجاور این سایت برود.

روستای «صفیره» ازجمله روستاهایی است که به دلیل فاصله یک کیلومتری  با محل دفن زباله هم چنان از مشکل دفن غیراصولی زباله در عذاب است.

همه‌ساله با فرارسیدن فصل گرما علاوه بر اینکه افزایش بیش‌ازحد حشرات موذی آسایش  مردم این روستا را مختل می‌کند گازهای تجمع یافته در محل دفن زباله ناخودآگاه منجر به آتش‌سوزی‌های وسیعی می‌شود که غلظت دود ناشی از آن غیر قابل تحمل است.

هرساله با وقوع آتش‌سوزی در سایت پسماند زباله اهواز دود این بی‌توجهی به چشم هزاران نفر از روستائیان«بیوض»، «نزهه»، «حفیره بیت علی»، «مشرحات» ، «حیاویه» و «صفیره» می‌رود و حتی دامنه آلودگی آن تا اهواز نیز پیش می‌رود.

قصه تکراری

سال ۱۳۹۵ هم با آتش‌سوزی گسترده در این منطقه که حتی منجر به اختلال پروازها شد موضوع رسیدگی به سایت زباله خیلی جدی مطرح شد و در جلسه کارگروه پسماند در استانداری مطرح شد که شهرداری باید از طرح‌های روگذر و زیرگذر بکاهد و بر اعتبار طرح  ساماندهی مدفن پسماند بپردازد اما به نظر می‌رسد اراده قوی برای ساماندهی این طرح وجود ندارد.

از حدود پنج سال پیش در فصل گرما با آتش‌سوزی‌های وسیع روبه‌رو می‌شود که گاهی تا بیش از ۱۵ روزبه طول می‌انجامدباوجوداینکه بنا بر گفته کارشناسان مقرر بود تا دفن بهداشتی پسماند به روش نیمه هوازی اجرا شود و پسماندها به روش خاصی در محلی موسوم به «سلول» دفن شوند و روی آن‌ها چندلایه خاک‌ریزی شود اما به دلیل رعایت نشدن اصول دفن، از حدود پنج سال پیش در فصل گرما با آتش‌سوزی‌های وسیع روبه‌رو می‌شود که گاهی تا بیش از ۱۵ روزبه طول می‌انجامد.

سایت «صفیره» و نحوه دفن زباله سال‌هاست که دستور بسیاری از جلسات استانداری و شهرداری بوده اما باوجوداینکه پیش‌ازاین قرار بود تا سیستم تولید کود کمپوست در این سایت راه‌اندازی شود اما هم چنان ۷۰ درصد زباله‌ها دفن می‌شوند.

امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته هم‌زمان با فرارسیدن عید سعید فطر باری دیگر به دلیل تجمع گازهای متان، و قابل اشتعال می‌شود آتش‌به‌جان زباله‌ها افتاد و درحالی‌که دود سیاه و غلیظی منطقه را فراگرفته است و شهروندان اهواز نیز از این مشکل در امان نمانده اما اقدام خاصی برای خاموش کردن و یا مهار آن انجام نپذیرفته و هم چنان سایت زباله دود می‌کند.

ارجاع پرونده شهرداری به محاکم قضایی

شکایت از شهرداری و ارجاع پرونده به محاکم قضایی هم درست سه سال توسط اداره محیط زیست در کارگروه ساماندهی پسماند در استانداری مطرح شد اما با وجود اینکه نتیجه این پرونده قضایی رسانه ای نشد اما یک بار دیگر  رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خبر از ارجاع پرونده شهرداری به محاکم قضایی می دهد.

علی بنی عگبه در گفت و گو با رسانه ها با اشاره به ادامه آتش‌سوزی در مدفن زباله‌های اهواز باگذشت سه روز گفت: دفن زباله در اهواز، غیربهداشتی، سنتی و غیرمهندسی است و بر این اساس پرونده شهرداری اهواز به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

وی در همین رابطه اعلام کرد: گزارش کارشناسان محیط‌زیست از بازدید میدانی از محل دفن زباله‌های اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» اهواز نشان می دهد که اقدام مؤثری برای مهار آتش از سوی شهرداری اهواز انجام‌نشده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که آتش‌سوزی در این محل تا ۱۵ روز آینده ادامه یابد.

 وی عنوان کرد: در طی سه روز گذشته که جهت باد شرقی به غربی بوده، دود ناشی از سوختن زباله در قسمت‌های شرقی شهر اهواز تأثیر گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.