خوزستان- تجمع معلم های پیش دبستانی، رو به روی درب اداره کل آموزش پرورش و بعد از دریافت نکردن پاسخ مورد نظر، مقابل استانداری خوزستان در هوای گرم اهواز، به وضوح گوینده وضعیت شغلی نامناسب این قشر است.

معلم نیروی مازاد نیست/آموزش و پرورش مسئولیت پذیر باشد

قدس آنلاین- گروه استانها- مریم کروشاوی؛ کمتر از سه سال گذشته، تاکیدهای مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان جهت جدی گرفتن و اجباری کردن تحصیل در مقطع پیش دبستانی، نقل محافل رسانه ای بود. اما حال با گذشت این مدت زمان اندک، شاهد جدی نگرفتن معلمان این رده تحصیلی شده ایم.

تجمع معلم های دوره پیش دبستانی از سراسر استان، رو به روی درب اداره کل آموزش پرورش و بعد از دریافت نکردن پاسخ مورد نظر، شعار دادن « نه آزمون نه تبصره استخدامی حق منه» مقابل استانداری خوزستان در هوای بی سابقه گرم اهواز، به وضوح گوینده وضعیت شغلی نامناسب این قشر است.

این معلم ها که در مدارس دولتی مشغول به تدریس هستند، خواستار حق التدریسی شدن سمت خود و همچنین حذف خرید خدمات  هستند.

بخشنامه ها قاتل امنیت شغلی

چند تن از خانم و آقای های معلم  حاضر در تجمع  می گویند: امنیت شغلی نداریم، هر لحظه ممکن است بگویند شما نیروی مازاد هستید و دیگر نیازی به حضور شما در مدرسه نیست. پنج سال بیمه با هزینه خود واریز کردیم، وسایل تحصیل کودکان را نیز با هزینه شخصی تامین کردیم، حتی معلم هایی بودند که کلاس ها را شخصا رنگ و تعمیر کردند اما تا کنون به حق خود نرسیده اند. معلم ها در حال پرداخت اجاره بها هستند، از طرفی نیز حق پیمانکار به مبلغ ۴۰ هزار تومان برای شهر و۲۵ هزار تومان برای روستا و ۵۳۰ هزار تومان بیمه را پرداخت می کنند، در واقع حقوقی دریافت نمی کنیم.

آن ها می افزایند: نیرو کم است، بازنشسته فراوان، از جهتی دولت بودجه برای مقطع پیش دبستانی ارائه داده است اما نه حقی به ما می رسد و نه استخدام حق التدریسی می شویم.چرا باید زیر نظر پیمانکار باشیم؟ چرا آموزش پرورش مسئولیت ما را تقبل نمی کند؟

معلمان حاضر در این پویش، ادامه می دهند: تعداد ما چهار هزار نفر است، و می خواهند این تعداد را بیکار کنند تا پنج هزار نفر دیگر جایگزین شوند. بعد از دو یا چهار سال نیز با نیروی بعد از ما، لغو قرار داد می شود و آن ها نیز به جمع معلم های فاقد شغل می پیوندند زیرا خدماتی هستند و قرارداد رسمی ندارند.

حذف خرید خدمات و استخدام بدون آزمون

معلم ها در ادامه خواسته های خود، می گویند: ما خواستار حذف خرید خدمات هستیم، چرا این طرح فقط مختص استان خوزستان است؟ مگر سایر استان ها دو زبانه نیستند؟ ۱۴ نماینده در مجلس داریم و هیچکدام همصدای ما نشدند، چرا این بخشنامه را لغو نمی کنند؟

آن ها ادامه می دهند: همانطور که سال ۹۶ آقای تقی زاده مدیرکل اداره آموزش پرورش خوزستان توانست ۶ هزار کد برای شش هزار نفر رد کند، امسال نیز می تواند این کار را برای ما انجام دهد. در بخشنامه ای ذکر شده که از سال ۷۹ تا ۹۱ مربیان پیش دبستانی استخدام شوند، اکنون تنها از بین ۲۷۰ مربی دزفولی تنها چهار نفر واجد شرایط شدند. ما می خواهیم که سال های استخدامی را تمدید کنند تا ما نیز واجد شرایط شویم. 


به گفته آن ها معلمی که امنیتی شغلی نداشته باشد، انگیزه ای برای تدریس نخواهد داشت، و می افزایند: ما دارای سابقه کاری هستیم چرا باید با آزمون استخدام شویم؟ چرا در حال استخدام افرادی هستند که معلمی شغل دوم آن هاست؟ پایه پیش دبستانی بسیار حساس است، زیرا در صورت نبود این مقطع آن هم با وجود دو زبانه بودن مناطق خوزستانی، در پایه اول دبستان معلم نمی تواند دانش آموز را توجیه کند. تمام آموزش آواهای کلاس اول که در گذشته تدریس می شد اکنون بر دوش مربیان پیش دبستانی است و این نشان دهنده حساسیت کار آن ها است.

 خرید خدمات معلم ها

نماینده های معلم های حاضر در تجمع، همصدا می گویند: به امید حق التدریسی شدن هزینه های بسیاری برای دانش آموزان کردیم و رنج بسیاری را متحمل شدیم اما اکنون می گویند خرید خدمات با آزمون انجام دهید. طرح خرید خدمات ابتدا خیانت به خود و سپس به دانش آموزانی است که قرار است زیر دست ما تربیت شوند، زیرا آموزش وپرورش هیچ تعهدی در قبال ما ندارد و تحت نظر پیمانکاری هستیم که مشخص نیست چگونه حق و حقوق ما را پرداخت کند، ما نیاز به ثبات شغلی داریم.

آن ها تاکید می کنند: دانش آموزان در حال قربانی شدن به دلیل تصمیمات نابجای مسئولین هستند. چرا زمانی که کمبود نیرو وجود دارد، از کلاس ها می کاهند و دانش آموزان دو مقطع را در یک کلاس قرار می دهند تا در استخدام نیرو خساست به خرج دهند؟ خانواده ها نیز به این شرایط معترض هستند. اگر آموزش و پرورش به ما نیاز دارد پس حق التدریسی شویم، اگر نیازی ندارند به ما بگویند تا کلاس ها را خالی کنیم.

نیروی مازاد نیستیم
با استعفای وزیر آموزش پرورش جهت کاندیداتوری انتخابات مجلس، نباید از وضعیتی که آموزش پرورش خوزستان پیدا کرده است، متعجب شد. با این حال همچنان معلم های مقطع پیش دبستانی پشت درب های بسته منتظر دریافت پاسخی جهت حق التدریسی شدن خود و صدا نکردن آن ها با نام نیروی مازاد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.