شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را با کاهش نه چندان محسوس ۹۵ واحدی (معادل ۰.۰۴ درصد) پشت سر گذاشت و در سطح ۲۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد قرار گرفت.

بسامد کم‌دامنه تحریم‌ جدید آمریکا بر بورس تهران/پتروشیمی‌ها بی‌اعتنا به تحریم‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را با کاهش نه چندان محسوس ۹۵ واحدی (معادل ۰.۰۴ درصد) پشت سر گذاشت و در سطح ۲۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد قرار گرفت. در این روز به سبب انتشار اخباری در خصوص تحریم‌ شماری از شرکت‌های پتروشیمی از سوی دولت آمریکا، نمادهای مرتبط بیشترین تاثیر منفی بر این نماگر را داشتند.

با وجود فشار این خبر بر سهام مرتبط و متعاقبا عقب‌نشینی شاخص کل، رشد قیمت در طیف متنوعی از سهام شرکت‌های کوچک و متوسط با محوریت عملیات داخلی ادامه یافت.

درواقع باید گفت به نظر می‌رسد اهالی بورس تهران در دوره تحریم‌های فزاینده طی یک سال اخیر، به اطلاعات قابل اتکایی از اثر واقعی تحریم‌ها بر مقادیر و مبالغ فروش محصولات صادراتی دست یافته‌اند و بر همین مبنا تاثیر خبر مزبور بسامد زیادی در بازار نداشت.

روز گذشته خزانه‌داری آمریکا بزرگترین شرکت هلدینگ پتروشیمی حاضر در بورس ایران و ۳۹ زیرمجموعه و عوامل فروش آن در خارج از کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. به این ترتیب دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: بزرگترین شرکت هلدینگ پتروشیمی ایران و شبکه گسترده‌ای از زیرمجموعه‌ها و عوامل فروش آن را تحت تحریم قرار داده است.

براین اساس، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا حمایت مالی کرده و ۳۹ زیرمجموعه این شرکت و نمایندگی‌های فروش آن در خارج از ایران در فهرست سیاه قرار داده شده‌اند.

استیون منوچین؛ وزیر خزانه‌داری آمریکا با متهم کردن این شرکت به همکاری با سپاه پاسداران گفت: این اقدام هشداری است مبنی بر اینکه آن دسته از هلدینگ‌ها و شرکت‌ها در بخش پتروشیمی و بخش‌های دیگری که به سپاه در زمینه مالی کمک‌رسانی کنند را نشانه خواهیم گرفت.

در همین حال مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در واکنش به تحریم های جدید آمریکا گفت:‏ با آرامش به مسیر خود ادامه خواهیم داد. به گفته جعفر ربیعی شرایط اقتصادی در برهه کنونی با جنگ اقتصادی مواجه و تحریم‌ها یکی از ابزارهای طرف مقابل در این جنگ است. وی تاکید کرد: باید در چنین زمانی با آرامش در مسیر از قبل پیش‌بینی شده گام برداشت و نباید این فضا را به نفع طرف مقابل، هیجانی کرد.

به این ترتیب روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پارس، پتروشیمی فجر و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین اثر منفی بر شاخص سهام را بر عهده داشتند. در مقابل اما بازگشایی نماد معاملاتی شرکت نفت پارس به تنهایی با تاثیر ۱۱۵ واحدی خود مانع از ریزش بیشتر شاخص کل بورس تهران شد. به این ترتیب سهام شرکت نفت پارس که از دوم خرداد ماه به دلیل برگزاری مجمع متوقف بود طی معاملات روز جاری بازگشایی شد و با افزایش ۲۲ درصدی قیمت، وارد گردونه معاملات شد. «شنفت» که در سال مالی ۹۷، بیش از ۳۲۳ میلیارد تومان سود ساخت که حاکی از رشد ۲۰۲ درصدی نسبت به سال ۹۶ بود و تأثیر تغییرات نرخ ارز نیز در عملکرد شرکت مزبور، افزایش ۲۵۹۶۴ درصدی را تجربه کرد.

اکثر نمادهای زیرمجموعه غذایی‌ها نیز امروز در محدوده مثبت قیمتی معامله شدند و عمدتا با صف خرید همراه شدند. در این خصوص دبیر انجمن صنایع لبنی از تصویب افزایش قیمت لبنیات خبر و اعلام کرده این موضوع حداکثر تا سهشنبه هفته جاری به کارخانه‌ها ابلاغ خواهد شد. به گفته رضا باکری، نرخ مصوب بر اساس افزایش ۱۴ درصدی هزینه تولید در کارخانه‌ها به علاوه افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران تعیین می‌شود و محاسبه دقیق افزایش نرخ محصولات بر عهده کارشناسان سازمان حمایت است. پیش‌تر رییس انجمن صنفی گاوداران از احتمال تصویب افزایش قیمت خرید شیر خام درب کارخانه‌های لبنی از ۲۰۰۰ به ۲۵۷۵ تومان در جلسه دوشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار خبر داده بود.

در مجموع امروز بیشترین افزایش قیمت سهام بورسی به نماد معاملاتی شرکت‌های نفت پارس، پارس مینو، بیمه پارسیان، داروسازی زاگرس فارمد پارس و پلاسکو کار اختصاص پیدا کرد و در مقابل سهام شرکت‌های لیزینگ خودرو غدیر، پتروشیمی فجر، نیروکلر و حمل و نقل پتروشیمی با بیشترین کاهش قیمت روانه مواجه شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.