۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
کد خبر: 659125

طی روزهای اخیر دوباره مشکلی از مشکلات مشهد سرباز کردو به تیتر رسانه ها کشیده شد، هرچند که بعید به نظر میرسد این بارهم به نتیجه برسد و سرنوشت پارکهای حاشیه ای شهر و دریافتهای بی حساب وکتاب آن سامان یابد.

مردم مشهد را به خیر الیت امیدی نیست

واقعیت این است که شرکت الیت یا همان شرکت پارک هوشمند حاشیه ای یکی از منابع درامدی شهرداری مشهد است که اتفاقا توانسته مشکلات برخی اعضای شورای شهر را هم حل کند؛ بنابراین نباید خیلی انتظار داشت که مسایل ومشکلاتی که این شرکت برای مردم بوجود اورده درصدر برنامه های شورا یا شهرداری قرارگیرد.

طی روزهای گذشته نامه سرگشاده یکی ازاعضای شورای شهر که اکنون بر خلاف روزهای انتخاباتی دیگر دارای نفوذ چندانی درلایه های شورا نیست، به شهردار مشهد انهم با استفاده از نام کوچک و قدیمی! شهردار مشهد که اصلا دوست ندارد کسی با این نام بخواندش باعث بروز حرف وحدیثهایی دراین خصوص شده است .

این عضو شورا که درروزهای انتخابات نامش درصدر فهرست به اصطلاح امید قرار داشت تا با استفاده از نیروی جوانی و زیبایی و ارتباط با اقشار خاص وعام  بتواند آرای مردم را به سوی این گروه هدایت کند ، پس ازماجراهایی  که برایش رخ داد و پرونده هایی که در دادگستری داردو هنوز سرنوشت نهایی انها مشخص نشده ، اندک اندک به یک عضو حاشیه ای تبدیل شد به گونه ای که اکنون تقریبا درهیچ کمیسیونی حضور ندارد و حتی برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که حتی حق حضور در صحن شورای شهر هم ازاو سلب شده بود .

این عضو که اکنون صرفا با حضور درمحافل مردمی به همان روحیه روزنامه نگاری سالهای قبل خود بازگشته است و بیشتر میتوان اورا چهره ای رسانه ای قلمداد کرد ؛ درنامه ای سرگشاده شهردار مشهد را که دوست دارد اورا با نام جدیدش یعنی محمدرضا کلایی خطاب قراردهند با نامی که والدینش بر او نهادند یعنی عنایت ! مورد خطاب قرار میدهد و میگوید که باید مشکلی که الیت برای شهروندان مشهدی درست کرده  به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی  گروه امید ، حل شود.

شاید خیلی ها دیگر درخاطر نداشته باشند که این فهرست وعده داده بود شرکت الیت را از خیابانها جمع کند، اما خوب شهریاری ؛ عضو هیات رییسه شورای شهر مشهد حرف آخر را اول زد و خطاب به مردم مشهد گفت که وعده برای انتخابات است و قرار نیست به وعده هایمان عمل کنیم .

اینکه چرا این عضو اکنون کم اثر شورا چرا دراین زمان مساله الیت را مطرح کرده است هنوز خیلی مشخص نیست و شاید حرکتی استراتژیک و هماهنگ برای جلب نظرمردمی باشد که اکنون دریافتند نباید چشم امید به فهرست امید بست ، نمایندگانی که با شعارهای زیبا شورا وشهرداری را دست گرفتندو اکنون هرکس به فکر خویش است ؛ یکی دراندیشه طرح های اقتصادی که آینده غبار از پروژه های انها کنار خواهد زد و دیگری که جز با توپ پلاستیکی پا به توپ نشده است دراندیشه هدایت فوتبال خراسان ...

از مساله دور نشویم ، شرکت الیت یکی از بزرگترین دلایل نارضایتی مردم مشهد از شهرداری است . شرکتی که قرار بود از مردمی که درحاشیه خیابان پارک میکنند پول بگیردو برای حل مشکل پارکینگ خرج کند امروز انقدر بزرگ شده و انقدر مدیر ومعاون ومسوول ورییس دارد که هرچه پول از مردم مشهد میگیرد حتی کفاف هزینه خودش را هم نمیدهد.

پس برای تامین مخارج بی اندازه اش هرروز خیابانی را می بلعدو مردم درهراسند که شب بخوابندو صبح بیدار شوندو ببینند که حیاط خانه خودشان هم به تصرف الیت درامده وباید برای توقف ماشین درخانه خودهم به شهرداری مشهد پول بدهند.

حال اگر این پول صرف ساخت پارکینگ میشد تا مشکل حل شود ، باز اندکی جای تامل داشت ؛ اما مشخص نیست این پول صرف چه میشود که هرچه به دهان این اژدها اسکناس میریزی ، گرسنه تر میشود. مبالغ پارک اضافه میشود ، خیابانها بیشتر میشوند و پارکبانها به بهانه های گوناگون مبالغ را بالاتر محاسبه میکنند اما بازهم شرکت درمخارجش مانده است .

شاید هزینه های شهرداری و شورای شهر مشهد زیاد شده است ومردم خبر ندارند . اصلا معلوم هم نمیشود که چرا شهرداری باید پول یک تیم بخش خصوصی را بدهد یا شهردار مشهد کلی از جیب مردم مشهد هزینه کندو همراه دهها خدم وحشم به تبریز برود تا ببیند تیم مشهدی موفق میشود یا نه والبته اکنون باید میلیاردها از جیب مردم مشهد هزینه کند تا مجسمه این فوتبالیستها را بسازدو معلوم نیست باید کجا انها را نصب کندوفردا که خدای نکرده مشکل اخلاقی یکی ازآنها رو شد جواب مردمی که پای این مجسمه عکس گرفته اند را چگونه بدهد؟

شاید هم هزینه سفرهای عجیب وغریب اعضای شورای شهر به خارج کشور خیلی زیاد شده است و از انجا که فعلا چیزی به بیرون درز نمیکند کسی خبر ندارد و اخر دست هم شاید برخی ها دارند مشکلات قبل نمایندگی شورای خود را یا بدهی های قبلی را تسویه میکنند... هرچه که هست ما نمیدانیم ومردم مشهد هم نمیدانند. اما تنها چیزی که میدانند این است که هر مشهدی دهها هزارتومان به شرکت الیت بدهکار است .

این شرکت هم معلوم نیست با کدام زدو بند میتواند حتی نیروهای راهنمایی ورانندگی را هم به خدمت بگیردو با مامور بالای سرمردم حاضر شده ونه تنها پولش را به زور بگیردکه انها را جریمه کند تا دیگر جرات نکنند پول شهرداری را دیر بدهند.

اکنون که دیگر تشت رسوایی این شرکت از بام برزمین افتاده ودیگر توجیهی وجود نداردو حنای توجیه رنگ باخته است ، مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد ،به سیم آخر میزند و با اشاره به مسئله الیت و نارضایتی عده‌ای از شهروندان از آن، اظهار کرد: معتقدم هدف اصلی الیت ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای است و به هدف خود رسیده است و آنچه تحت عنوان کسب درآمد و ساخت پارکینگ گفته می‌شود، هماکنون و با این شرایط اصلاً امکان‌پذیر نیست.

او میگوید : فرض کنید الیت حتی سالی دو میلیارد تومان هم سود داشته باشد –که به آن مقدار هم نمی‌رسد- ما با دو  میلیارد حتی در مناطق مرکزی شهر نمی‌توانیم یک زمین صد متری برای ساخت پارکینگ بخریم.

وی با بیان اینکه باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم، گفت: این هدف الیت که ساخت پارکینگ است با شرایط کنونی و این تعرفه‌ها قابل انجام نیست، اما اگر مانند سایر نقاط دنیا قیمت‌ها به گونه‌ی دیگری بود می‌شد این کار را انجام داد. 

وی افزود: درست است که وضعیت حمل‌ونقل عمومی مشهد مانند اروپا نیست، اما واقعیت این است که حمل‌ونقل عمومی در مشهد بسیار بسیار مناسب است. ما به نسبت حمل‌ونقل عمومی مناسبی داریم. ممکن است با ایده‌آل‌های آنچنانی کمی فاصله داشته باشیم، اما اینگونه نیست که اگر سوار اتوبوس شوید له‌ و لورده شوید.

بهتر است این متن را با معنای واقعی سخنان این عضو شورای شهرمشهد خطاب به مردم تمام کنیم . اول اینکه وی میگوید همین است که هست و این شرکت با همین شرایط وروال کاری و پلیس بازی وبگیر وببند و گرفتن پول زور از مردم به هدف خود رسیده است . بنابراین دیگر به خود زحمت انتقاد ندهید که ما ازاین شرکت راضی هستیم . دوم اینکه با اعلام رقم دومیلیارد تومان ، حداکثر سوداوری این شرکت را مشخص کرده است این درحالی است که هیچ حسابرسی وتفحص درستی از درامد این شرکت صورت نگرفته است . چه بسا که اگر تحقیق وتفحصی درست وحسابی از این شرکت انجام شود بسیاری از مطالبی که اکنون فقط میتوان حدس زد روشود؟ اینکه تعداد مدیران وپارکبانها چه مقدار از استاندارد بیشتر است؟ اینکه درامدهای الیت کجا میرود؟ اینکه اعضا شورا چه دخلی دراین شرکت دارند که حاضرند هرکاری بکنند تا باقی بماند و ...

سوم اینکه مردم مشهد منتظر چشم امیدی به ساخت پارکینگ توسط این شرکت نداشته باشند ، مگر درصورتی که کرایه های پارک چندین برابر شود و مثلا برای یکساعت توقف 10 یا 20هزارتومان دریافت شود و امثال ان که البته بازهم امیدی نیست که پس از دریافت این ارقام و بکارگرفتن دهها وصدها نورچشمی در این شرکت بازهم پولی برای ساخت پارکینگ ودیگر امور باقی بماند.

دست اخر هم اینکه این عضو شورا میگوید مشهد حمل ونقل عمومی مناسبی دارد وملاکش هم این است که شما وقتی از اتوبوس استفاده میکنید له ولورده نشده وزنده از ان خارج میشوید. اقای عضو شورا شما اخرین بار کی سوار اتوبوس شدید که اینگونه ازحمل ونقل عمومی تعریف میکنید؟ شما که همین امسال بلیت را گران کردید ایا اصلا از حمل ونقل عمومی استفاده میکنید؟ اگر روزی گذرتان به این سیستم افتاد میفهمید که مردم مشهد چه میکشند که حاضرند خودروی شخصی شان را با همه هزینه هایش از خانه خارج کنند تا گرفتار شرکت الیت شوند .

درنهایت با تحلیل این عضوشورای شهر ، مردم مشهد باید شاکر باشند که الیت به همین حد قناعت کرده و این اعضا هنوز به فکر گرانتر کردن کرایه اتوبوس وجای پارک نیافتاده اندو اصطلاحا باید گفت مارا به خیرتو امیدی نیست ، شرمرسان .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.